2020-11-30, 22:47
Medlem
Jag får en sådan känsla tyvärr

https://images.app.goo.gl/JNuBHnQPmqcW3myJA
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Fattar int3 hur han kan casha in i flera decennier utan att visa upp sig hos myndigheter?? Är systemet så ruttet?

Som någon sa, blev sjukersättningen varaktig för några decennier sen, så låter försäkringskassan personen vara helt. Speciellt om han är så funktionshindrad som han verkar vara.

Han behöver inte visa upp sig någonstans överhuvudtaget.
Citera
Medlem
qups avatar
Oerhört människoöde detta. Man vill inte veta mer, samtidigt vill man veta allt.
Citera
2020-11-30, 22:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RA_86
Varför skulle grannar misstänka något, har själv bott i BRF i en förort nära Handen och jag hade inte en aning om vad som skedde i lägenheterna i samma hus.

Men en sak som jag istället tänkte på är att vicevärd/styrelse inte har upptäckt det för känns ju som att någon typ av renovering i föreningens regi eller ventilationskontroll, installation av fiber etc. borde genomförts under alla de där åren.
Du kanske har rätt. Men ändå, 28 år är en väldigt lång tid att hålla någon gömd. Eller han kanske inte var gömd? Bara det att ingen brydde sig...

Ja, det där med kontroller och renoveringar är också konstigt. Över så lång tid, vare sig det är en bostadsrätt eller hyresrätt, så brukar det vara några tillfällen då någon representant eller reparatör måste in i lägenheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Hur tog sig släktingen in i lägenheten? Hade hon tillgång till nyckel av nån anledning?
Hur kan ingen ha hört honom under alla åren, eller klagat på stanken från lägenheten om det nu var så illa som det låter?

Bisarr historia som kanske revideras kommande dagarna? Var ju en kvinna som höll sina barn hemma för några år sedan och den historien ändrades rätt kraftigt med tiden.

Kanske, men kraftigt undernärd och saknade alla tänder talar ju för motsatsen.
Vad matade mamman honom med när han inte kan tugga?
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
De bor i bostadsrätt.
Märkligt ändå om föreningen inte haft anledning att behöva tillträde till lägenheten någon gång under alla dessa år. Undrar hur många år lägenheten varit som en soptipp, om det kommit först på senare år.

Har de hermetiskt tillslutna dörrar? Man brukar ju känna matlukt i trappen. Än mer om det skulle lukta ruttnande sopor.

Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Jo, LSS utreds då och då just för att se om klientens behov förändrats. Och jo, handläggaren ska träffa klienten ifråga.

Jaa du, då var det nog ett tag sen med tanke på att han tappat alla tänder och levde bland sopor. Jag hoppar att myndigheternas agerande undersöks.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Bara att jämföra med barnen i Trelleborg, det krävdes en ny rektor på skolan, för att det skulle börja hända saker. Kommunala tjänstemän går till arbetsplatsen för att hämta sin lön. Arbetet det får vänta.

Ja, det är uppenbart att vissa barn faller mellan stolarna.

Citat:
Ursprungligen postat av **jag**
Bostaden Ma*t bor i är det en bostadsrätt. Det är konstigt att ingen har reagerat eller ens känt någon lukt. Vem vet grannarna kanske har anmält till styrelsen ang detta

Enligt släktingen som klev in i lägenheten måste förfallet ha varit i decennier. Men låt oss vara snälla och säga 5-6 år med tanke på att det kan ta tid att tappa alla sina tänder. Stanken måste ha varit grym i trappen. Att det ändå inte hänt något förvånar mig när det är en BRF.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Hur tog sig släktingen in i lägenheten? Hade hon tillgång till nyckel av nån anledning?
Hur kan ingen ha hört honom under alla åren, eller klagat på stanken från lägenheten om det nu var så illa som det låter?

Bisarr historia som kanske revideras kommande dagarna? Var ju en kvinna som höll sina barn hemma för några år sedan och den historien ändrades rätt kraftigt med tiden.

Släktingen kanske tog kontakt direkt med soc eller polis. Då bryter de ju upp dörren.
Citera
2020-11-30, 22:49
Medlem
Sjukaste jag läst på hela dagen.

Om han lyft bidrag, som det verkar, så måste han väl ha visat upp sig för någon myndighet. För att få någon form av sjukersättning så måste man väl visa upp sig för läkare och få intyg o.s.v. Socialbidrag lär han väl inte heller få utan att visa upp sig på soc. Något i storyn luktar. Jag gissar att han iaf. varit ute på en del ärenden. Möjligtvis att han försämrats senare år, men kan inte köpa att han varit inspärrad sedan han var 12, bara för att Aftonbladet och Expressen säger det.

Det hela ska ha hänt i går kväll, så känner inte att jag kan lita på att tidningarna har rätt info.

Var han 12 år när han togs ur skolan så har han ju en uppfattning om omvärlden. Någon form av drift att ta sig ut till omvärlden måste han ha haft.

GM kommer iaf. inte få något kännbart straff.
Senast redigerad av Cornelia92 2020-11-30 kl. 22:52.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Detta är vanligt i familjer från t ex Balkan och Östeuropa.
Dessutom helt normalt i Sverige innan barnadödligheten blev obefintlig.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Inlåst i 28-år där man bara träffar en person och dessutom att döma av hans allmänna skick troligen har ett kraftigt nedsatt immunförsvar sen släpps man ut - mitt i en pandemi...
Citera
2020-11-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Iofs vem säger att killen försökt göra sig fri från morsan? Dom kanske levde i en slags symbios där modern slapp känna sig ensam och killen som hade sociala problem blev försörjd och slapp sina demoner ute i den riktiga världen. Killen märkte kanske inte att hans psykiska och fysiska status försämrades sakta men säkert, för han visste liksom inte av något annat liv.

"Symbios" där han ligger undernärd utan en tand i käften och blivit itutad från att han var barn att hela världen jagar honom.
Och mamsen slipper känna sig ensam. Det låter som bra balans, deh
Citera
2020-11-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rsahemlig
Inkomstuppgifter för 2019:
Karlsson Joie Claerence, Sleipnervägen 85: 117k
Karlsson Mait Elisabet, Sleipnervägen 85: 123k

https://i.ibb.co/Vg8GJQ0/Screenshot-2020-11-30-at-21-42-14.png
Hur kan ha haft en inkomst år 2019?
Citera