2020-11-30, 16:56
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Detta med dödlighet under vissa år är intressant, vilket vi pratat om tidigare. Vi har pratat om överdödlighet och underdödlighet. Det kan vara lite intressant med perspektiv.

Normalt sätt dör det ca 90.000 människor i Sverige varje år. Detta år kommer det förmodligen dö fler, kanske uppemot 95.000.
År 2002 dog det 95000 svenskar på en befolkning som var ca 1.2 miljoner färre. Det innebär att det året dog det ungefär 100.000 svenskar med lite omräkning motsvarande vår befolkningsmängd nu 2020.. Det året stack ut rejält, vilket beror på hur många äldreäldre som levde det året. Kanske var det en tuff influensasäsong? Vad vet jag.

Vad jag själv minns av det året var inte en lockdown/hysteri/domedag utan att Kent släppte sin magiska skiva "Vapen och ammunition" och att Sverige spelade WM i Japan/Sydkorea

Därmed sagt att vi inte ska ta denna pandemi på allvar. Jag har inga problem med att vidta hårdare restriktioner (vilket jag gjort sen början), men det blir väldigt mycket fokus på dödstal.
OCH i denna tråd får man dö av vad som helst utan att någon bryr sig. Är det däremot med covid blir det hus i helvete. Jag skulle säga att denna pandemi är lika mycket en infodemi/hysteri i det nya digitala landskapet
Du missar vilka framsteg som har skett inom intensivården. Jag föreslår att du tar en titt på den här videon:https://www.youtube.com/watch?v=okg7uq_HrhQ

Hade SARS-CoV-2 slagit till 2000 eller 1993 så hade det nog gått mycket värre.

Det blir fokus på dödstal eftersom detta virus har potential att vara väldigt dödligt.

Det är logiskt fel i ditt tänkande när du försöker relativisera. Det är ungefär som att säga att mässlingen inte är farlig, eftersom du är för ung för att känna någon som har dött i mässlingen.
Citera
2020-11-30, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det du säger, det gör vi ju redan. Tydligen så håller vi ju redan avstånd och stannar hemma när vi är sjuka.

Tycker du att det funkar bra eller?

Det du förespråkar funkade med SARS och MERS, med det har visat sig ineffektivt för att bromsa spridning av SARS-CoV-2.

Uppenbarligen krävs det ju att vi gör något annorlunda. Hur kommer det sig att det går så mycket bättre för finnarna exempelvis?

Alla håller inte avstånd eller stannar hemma när de är smittade, Sverige har klarat sig bättre än många Europeiska länder som haft både skolstängningar och lockdowns samt obligatorisk munskyddsanvändning.
Senast redigerad av B-a-c-k-f-l-a-s-h 2020-11-30 kl. 17:00.
Citera
2020-11-30, 17:00
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Detta med dödlighet under vissa år är intressant, vilket vi pratat om tidigare. Vi har pratat om överdödlighet och underdödlighet. Det kan vara lite intressant med perspektiv.

Normalt sätt dör det ca 90.000 människor i Sverige varje år. Detta år kommer det förmodligen dö fler, kanske uppemot 95.000.
År 2002 dog det 95000 svenskar på en befolkning som var ca 1.2 miljoner färre. Det innebär att det året dog det ungefär 100.000 svenskar med lite omräkning motsvarande vår befolkningsmängd nu 2020.. Det året stack ut rejält, vilket beror på hur många äldreäldre som levde det året. Kanske var det en tuff influensasäsong? Vad vet jag.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Vad jag själv minns av det året var inte en lockdown/hysteri/domedag utan att Kent släppte sin magiska skiva "Vapen och ammunition" och att Sverige spelade WM i Japan/Sydkorea

Därmed sagt att vi inte ska ta denna pandemi på allvar. Jag har inga problem med att vidta hårdare restriktioner (vilket jag gjort sen början), men det blir väldigt mycket fokus på dödstal.
OCH i denna tråd får man dö av vad som helst utan att någon bryr sig. Är det däremot med covid blir det hus i helvete. Jag skulle säga att denna pandemi är lika mycket en infodemi/hysteri i det nya digitala landskapet

Bra skrivet!
Citera
2020-11-30, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Någon som begripit varför regeringens företrädare/medarbetare Backteman gått ut och yrat om att trots vaccin skall vi vara beredda på att pandemin pågår under hela 2021? Vad vet hon som inte vi vet?

Hallengren har ju nyss skrutit om att Sverige har så bra logistik för vaccinering? Och att det skall börja vaccineras vid nyår har också sagts från offentligt håll.

Wtf? 🤔 Vad är det som inte går ihop här?

Nämndes också i AB idag att interna regeringsdokument visade att man har diskuterat oro för att Sveriges strategi gör att vi kanske får sämre/långsammare tillgång till vaccin... allt känns superkonstigt. Har inte länken men det var i AB live idag.
Troligen kan inte allmänheten få vaccin förrän efter sommaren (vaccinerna skall räcka till fler länder än Sverige).

Med detta som grund så kommer troligen smittspridning att kunna ske ända fram till jul nästa år.
Citera
2020-11-30, 17:06
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja men har vi kylcontainrar med 70 minusgrader som kan distribuera alla flaskor. Vem ska köra ut vaccinet? Om Folkhälsomyndigheten ska organisera eländet så kommer det ta 8 år. Ska Eliasson ha ett ord med i laget kan vi få bli vaccinerade strax efter Burkina Faso.
Kan vi inte överlåta det till tyskarna? "I ett unikt paneuropeiskt initiativ så har den svenska regeringen beslutat att överlåta hanteringen av vaccindistributionen av Pfizer-BioNTechs BNT162b2 till den tyska motsvarigheten av Folkhälsomyndigheten, tillsammans med DHL."

I samma vända kanske FHM även kan avsäga sig allt ansvar för att pandemihanteringen. "I ett unikt nordiskt samarbete så får Norska Folkhelseinstitutet, lett av Frode Forland, uppdraget att utfärda rekommendationer även för Sverige framöver."
Citera
2020-11-30, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
De magiska T-cellerna har även jag ifrågasatt många gånger. Hur var det nu? 4 gånger fler skulle ha immunitet tack vare dessa än de som hade antikroppar (men t-cellernas mest entusiastiska försvarare brukade ju samtidigt hävda att i princip alla smittade fick antikroppar som gav evigt skydd hur detta nu kunde gå ihop?).

Men till och med Tegnell har tystnat om dessa. De verkar ju knappast ligga som en beskyddande filt över Stockholm om man säger så eller för den delen Bergamo. Det är nog bara Nurseratched kvar som tillber dessa små immunförsvarets ninjakrigare!

Det finns inget "magiskt" med T-celler. De är reella:

Citat:
The emergence of adaptive immunity in response to the novel Betacoronavirus, severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2), occurs within the first 7 to 10 days of infection.1-3 Understanding the key features and evolution of B-cell– and T-cell–mediated adaptive immunity to SARS-CoV-2 is essential in forecasting coronavirus disease 2019 (COVID-19) outcomes and for developing effective strategies to control the pandemic. Ascertaining long-term B-cell and T-cell immunological memory against SARS-CoV-2 is also critical to understanding durable protection.

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2770758
Citera
2020-11-30, 17:13
Medlem
Hur många har man testat vaccinet på 20,000? Lär väl dyka upp det ena och det andra när man vaccinerat säg 200 miljoner.
Citera
2020-11-30, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Troligen kan inte allmänheten få vaccin förrän efter sommaren (vaccinerna skall räcka till fler länder än Sverige).

Med detta som grund så kommer troligen smittspridning att kunna ske ända fram till jul nästa år.

Fast om riskgrupperna är vaccinerade första halvan av 2021, vad spelar det då för roll om smittan fortsätter spridas under andra halvan bland den delen av befolkningen som knappt blir påverkad?
Citera
2020-11-30, 17:17
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Hur många har man testat vaccinet på 20,000? Lär väl dyka upp det ena och det andra när man vaccinerat säg 200 miljoner.
Jag tar nog hellre chansen att det händer något med 1 : 200 000 000 sannolikhet än att i onödan bli infekterat av ett nytt virus där vi inte känner till vilka sekvele det kan finnas.

Varför är du så feg? Flygrädd också eller?
Citera
2020-11-30, 17:18
Medlem
Citat:
Du missar vilka framsteg som har skett inom intensivården. Jag föreslår att du tar en titt på den här videon:https://www.youtube.com/watch?v=okg7uq_HrhQ

Hade SARS-CoV-2 slagit till 2000 eller 1993 så hade det nog gått mycket värre.

Det blir fokus på dödstal eftersom detta virus har potential att vara väldigt dödligt.

Det är logiskt fel i ditt tänkande när du försöker relativisera. Det är ungefär som att säga att mässlingen inte är farlig, eftersom du är för ung för att känna någon som har dött i mässlingen.

Tråkigt att du ska börja med din sedvanliga härskarteknik när jag försöker hålla mig till fakta
Citera
2020-11-30, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Man kan inte räkna med de norrländska skogarna när man skall jämföra befolkningstäthet.
Kolla tex in Australien eller Ryssland och återkom sen. Om du nu fattar..

Eller så jämför du med Finland
Citera
2020-11-30, 17:25
Medlem
Citat:
Kan vi inte överlåta det till tyskarna? "I ett unikt paneuropeiskt initiativ så har den svenska regeringen beslutat[...]
Om vi är öppna för publikfriande spekulationer helt utan basis i just någonting alls har jag ett annat förslag, tomten är visst väldigt flängd i logistik också.

Gärna mer genomtänkta (och kritiska!) resonemang om vaccinationsstrategier när godkända vacciner kryper allt närmare men fanfiction kanske vi kan ta någon annanstans?
Senast redigerad av Korkenzieher 2020-11-30 kl. 17:27. Anledning: Formulering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in