2020-11-30, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Hammarby har varit sämre än förväntat, sånt händer även under normala omständigheter och ärligt talat var det väl ingen i sina sinnes fulla bruk som trodde Bajen skulle fortsätta 2020 som man avslutade 2019. AIK går knackigt efter att ha lekt Atalanta, satsat på juniorer och kryddad med pensionärer, knappast coronans fel. Göteborg är ett pissgäng med sin enda dugliga anfallare konstant skadad, inte heller det är coronans fel. Djurgården ligger fyra, ganska förväntat tycker jag och en helt normal placering för ett regerande mästarlag som inte är Malmö, som i sin tur vinner titeln helt enligt förväntningarna och dessutom flera omgångar innan slutet. Nej, tycker inte att detta är någonting som är extremt tydligt, även om jag också tror det har en viss påverkan.
Hösten 2019 är ju en av de bästa perioderna ett svenskt lag presterat under hela 2000-talet så klart att man inte förväntade sig samma succé. Men Bajen var alltjämnt tippade favoriter tillsammans med Malmö. Och nog tycker jag Bajen var ett av de lag som kändes vassast under cupgruppspelet innan pandemin satte stopp.

Kalla mig naiv supporter men jag tror absolut Bajen hade kunnat ge Malmö en match om guldstriden ifall pandemin inte hade skett. Åtminstone varit med och slåss om Europa.
Citera
2020-11-30, 15:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Kalmar har ju tagit fler poäng i år än förra året, så han har ju faktiskt rätt i att dom haft en positiv utveckling Falkenberg har fortfarande chansen att ta fler poäng än ifjol.

Överlag håller jag med om hans tes. Även om jag kanske inte tror att Stockholm helt plötsligt kommer dominera igen pga publik. Det har varit en riktigt rutten säsong rent kvalitetsmässigt. Detta skyller jag avsaknaden av publik på. Jag kan ärligt talat knappt komma ihåg att jag sett någon riktigt högkvalitativ match den här säsongen. Nån med bättre minne som kan nämna en bra match i år?

Är min herre full? Falkenberg spelade ju sig kvar i sista omgången i fjol med ett sista sekunden mål av Nsima Peters.

Jag kunde svurit på att du skrev att Falkenberg var nykomlingar! Du hann nog redigera ditt as! Aldrig får man leka besserwisser!
Citera
2020-11-30, 15:31
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Är min herre full? Falkenberg spelade ju sig kvar i sista omgången i fjol med ett sista sekuden mål av Nsima Peters.

Haha, jag kom på det Fan inte lätt ibland att hålla koll på lagen som åker jojo.

Nämn en riktigt bra match du sett i år istället din jävel
Citera
2020-11-30, 15:42
Medlem
Citat:

Bästa jag sett i år är nog Malmö-Elfsborg. Bra intensitet och med en domare som hade vett att inte blåsa sönder matchen trots ganska tufft och småfult spel från båda håll. Den fotbollsmässiga kvalitén var väl kanske ändå inte något att höja på ögonbrynen åt med tanke på att det var ettan och tvåan som möttes.
Citera
2020-11-30, 15:50
Avslutad
Citat:
Haha, jag kom på det Fan inte lätt ibland att hålla koll på lagen som åker jojo.

Om man skall vara lite enögd så tycker jag första halvleken mellan Norrköping-Häcken var magisk med ett härligt böljande spel. Det var som två boxare som bara gick på attack. Andra halvlek var hemsk men underbar. Häcken helt utspelade men Leo Bengtsson gjorde ett av alla årets drömmål.
Citera
2020-11-30, 17:39
Moderator
vfs avatar
Blåvitt under Rolle tar 1.4 poäng i snitt, Poya tog 0.9 poäng (enligt Laul då)

IFK hade hamnat runt 7-8 plats med Rolles snitt från början, skit samma mao.
Något måste göras inför nästa säsong, målskyttet måste igång, Rolle sätter garanterat
defensiven men mål måste göras. 13 oavgjorda duger inte
Citera
2020-11-30, 17:56
Medlem
snillet_1s avatar
Henke Rydström rapporteras lämna Sirius efter säsongen. 2021 kan bli tufft för uppsaliensarna är den spontanta känslan med honom, Vecchia och Elias Andersson alla högst troligt borta. Björnström och Sugita lär väl ha intresse efter sig också.
Citera
2020-11-30, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vf

Något måste göras inför nästa säsong, målskyttet måste igång, Rolle sätter garanterat

Om Poya fått fortsätta och avslutat med samma poängsnitt hade ni alltså legat på 26 poäng nu inför sista omgången. Det hade kunnat gå rätt åt helvete.
Citera
2020-11-30, 18:30
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Kalmar har ju tagit fler poäng i år än förra året, så han har ju faktiskt rätt i att dom haft en positiv utveckling Falkenberg har fortfarande chansen att ta fler poäng än ifjol.

Överlag håller jag med om hans tes. Även om jag kanske inte tror att Stockholm helt plötsligt kommer dominera igen pga publik. Det har varit en riktigt rutten säsong rent kvalitetsmässigt. Detta skyller jag avsaknaden av publik på. Jag kan ärligt talat knappt komma ihåg att jag sett någon riktigt högkvalitativ match den här säsongen. Nån med bättre minne som kan nämna en bra match i år?
Tror inte avsaknaden av publiken är den främsta orsaken. Utan det är nog det tajta spelschemat som slitit på trupperna samt en konstig försäsong.. Malmö har gynnats av sin breda trupp. Behöver inte göra någon toppsäsong..ändå vinner dom ganska överlägset.
Citera
2020-11-30, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Henke Rydström rapporteras lämna Sirius efter säsongen. 2021 kan bli tufft för uppsaliensarna är den spontanta känslan med honom, Vecchia och Elias Andersson alla högst troligt borta. Björnström och Sugita lär väl ha intresse efter sig också.

Yngsta allsvenska tränaren någonsin? Känns 50/50 att Theodor Olsson skulle få uppdraget i nuläget. Lite synd att Poya just tagit över U21, det är någon jag kunnat se som tränare.

Sirius har bra pejl på ekonomin så jag är inte så orolig, lönerna för Vecchia och Andersson blir att lägga på andra spelare istället. Blir tuffa poster att ersätta, som alltid i en mindre klubb, men det finns definitivt en dragningskraft i det utvecklande sättet vi spelar på och var klubben är på väg.

Rydström har satt tonen för hårt jobb och gett många oprövade spelare chansen på ett mycket lyckat vis. Jag tror däremot att brinntiden för honom som huvudtränare i en klubb är max 3-4 år eftersom han så hänsynslöst sätter spelare i frysboxen lite från ena dagen till den andra och prioriterar unga spelare i varje läge. Sånt brukar skapa splittringar förr eller senare. Jag hade räknat med kontraktet ut, men förväntade mig att han skulle leta sig vidare. Jag tror han sett oss som ett steg på vägen i tränarkarriären, det måste vara väldigt ovanligt att en tränare inte bor där han verkar i två hela år. Familjesituationen i all ära.
Citera
2020-11-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf

Det stämmer, å andra sidan ser poängsnittet ungefär likadant ut om man jämför matcherna mot samma motståndare, vissa skillnader såklart, vi vann t ex mot Gnagarna med Poya, men spelade oavgjort mot Falkenberg och Östersund, att vi spelade oavgjort i dom matcherna var minst sagt konstigt med tanke på målchanserna som skapades.

Falkenbergsmatchen var nog bland det sjukaste jag sett på många år, och inte bara det att vi skapade så många högkaliberiga målchanser, utan hur matchen svängde åt båda håll. Med bättre skärpa hade den matchen typ kunnat sluta 7-4.

Men ja, den stora skillnaden är att vi släppt in mindre mål med Rolle, samtidigt har vi dock skapat betydligt mindre farliga målchanser med han som tränare.

Jag hoppas Roland är rätt man för jobbet.
Citera
2020-11-30, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Yngsta allsvenska tränaren någonsin? Känns 50/50 att Theodor Olsson skulle få uppdraget i nuläget. Lite synd att Poya just tagit över U21, det är någon jag kunnat se som tränare.

Sirius har bra pejl på ekonomin så jag är inte så orolig, lönerna för Vecchia och Andersson blir att lägga på andra spelare istället. Blir tuffa poster att ersätta, som alltid i en mindre klubb, men det finns definitivt en dragningskraft i det utvecklande sättet vi spelar på och var klubben är på väg.

Rydström har satt tonen för hårt jobb och gett många oprövade spelare chansen på ett mycket lyckat vis. Jag tror däremot att brinntiden för honom som huvudtränare i en klubb är max 3-4 år eftersom han så hänsynslöst sätter spelare i frysboxen lite från ena dagen till den andra och prioriterar unga spelare i varje läge. Sånt brukar skapa splittringar förr eller senare. Jag hade räknat med kontraktet ut, men förväntade mig att han skulle leta sig vidare. Jag tror han sett oss som ett steg på vägen i tränarkarriären, det måste vara väldigt ovanligt att en tränare inte bor där han verkar i två hela år. Familjesituationen i all ära.

Får rysningar när jag läser sådana kommentarer. Får så mycket MP-vibbar av Poya att jag nästan knockas. En snackegubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in