2020-11-30, 14:49
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det går upp och ner. Nu när man närmar sig sjutusen går det antagligen upp. Har märkt vid varje nu tusing att man drar ut på det så många dagar det går. Sen när tusentalet är spräckt kommer en stor efterrapportering direkt.

Också noterat detta.

Rapporteringen kommer se ut så här:

6991. 6993. 6998, 6999, 7231.
Citera
2020-11-30, 14:49
Medlem
severustheemperors avatar
Rapporteras det inget längre på måndagar? Noll dödsfall?
Citera
2020-11-30, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det kan jag visst det. Den nationella befolkningstätheten blir irrelevant när 87% av befolkningen trängt ihop sig på 1.3% av ytan.
Befolkningstäthet har nog inte en jättestor påverkan på smittspridningen (om man bortser från flyktingläger och liknande). Om du bor 3 km från närmaste granne eller i ett hus med 40 lägenheter så:
- har din familj en egen bostad
- de vuxna arbetar (på arbetsplats eller hemifrån)
- barnen går i skola
- inköp ska skötas
- gamla människor har hemtjänst

De största smittkällorna enligt FHM är arbetsplats, familj och fest. Och fest är väl den enda där tätort och landsbygd skiljer sig åt. Å andra sidan är genomsnittsåldern högre på landet.
Citera
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige har 243,129 smittade och 6,681 döda i covid-19, det ger en dödlighet på ca, 2,7%. Globalt ligger dödligheten på 3%.

Fortsätt håll avstånd, använda munblöja och vaska händerna.

Nej!
Dödligheten ligger INTE på 3% din idiot. CFR ligger på 3%..
Vad fan är det för fel på folk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det precis tvärtom. Landets befolkningstäthet säger inte något om hur många människor man har inom två meters radie varje dag.

Förstår inte vad det har med saken att göra. Du tolkar andelen invånare i tätort som mått på att svenskar bor jättetrångt. Tätortsgrad är ett uselt urbaniseringsmått.
Citera
2020-11-30, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige har 243,129 smittade och 6,681 döda i covid-19, det ger en dödlighet på ca, 2,7%. Globalt ligger dödligheten på 3%.

Fortsätt håll avstånd, använda munblöja och vaska händerna.

Alla blir inte diagnostiserade....
Citera
2020-11-30, 14:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nä, fortfarande så tror jag inte då det inte finns några PCR-prover som visar det. Jag tror inte på några rapporter om fall före Wuhan tills den rapport som nu håller på att tas fram är klar. Det lär nog vänta till slutet av 2021 om vi någonsin får svar.
Jag sa heller inte att det fanns PCR-prover som bekräftade smitta i Sverige 2019 (av den enkla anledning att de inte utfördes). Däremot fanns en symptombild och koppling till Wuhan hos ett flertal patienter som gör att smittskyddsläkare finner det troligt att smittan fanns i landet redan 2019. Sen får en amatör som du tro vad du vill. Observera att antikroppstester var positiva för personer som varit sjuka 2019 men inte senare. Men vill du inte så vill du inte.

Den 31 januari fick Sverige sitt första bekräftade fall av covid-19. Men nu säger smittskyddsläkaren i Region Dalarna, Anders Lindblom, att viruset troligtvis fanns i Sverige redan i december. Flera personer sökte då vård för luftvägssymtom vid Svärdsjö vårdcentral utanför Falun. Samtliga hade haft kontakt med en person som kom från Wuhan – men det fanns vid den tidpunkten ingen möjlighet att testa personerna för sars-cov-2.

Nu har det dock visat sig att flera av personerna fått positiva resultat på antikroppstester, samtidigt som de uppgett att de inte haft covid-19-liknande symtom sedan de sökte vård i december. Enligt Anders Lindblom är det därmed sannolikt att de bar på viruset redan då.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/viruset-kan-ha-funnits-i-dalarna-redan-i-december/
Senast redigerad av outoftheblue 2020-11-30 kl. 14:58.
Citera
2020-11-30, 15:01
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag har också svårt att se varför det skulle peeka just i december? Erfarenhetsmässigt så vet vi att det ju är just i december som spridningen av influensan börjar öka på allvar. Och kurvan pekar rakt upp. Så egentligen borde det ju snarare accelerera än peeka i december.

Dock har ju motåtgärder och folks försiktighet ändå en viss effekt. Så jag tror inte att det går fullt så illa. Men att det skulle vända om några veckor finns det inte mycket som tyder på. Såvida inte staten inför mycket hårdare restriktioner - som i andra länder.

Vaccinet kommer nog att rädda situationen så småningom. Men först nästa år.

I år finns tyvärr inget vaccin som kan rädda oss. De doser som beräknas vara klara redan i december är för få för att ha någon mätbar effekt. Men är i alla fall en början.
Nä, ni är nog inte ensamma om att tänka det. Finns ett par saker som talar för att det drar ut på processen om inte annat.

Visserligen är det omöjligt att säga för mig hur mycket vädret spelar in (om det inte blir cp-kallt å alla dras in till värmen och börjar huttra bredvid varandra förstås), men en reflektion jag gjorde häromdagen när jag var ute och rastade mitt husdjur, så la jag märke till hur sjukt länge parfymen hängde kvar i luften utomhus. Helt galet faktiskt. Vi talar om flera minuter, i vindstilla förhållanden, och eftersom starka dofter utmärker sig så pass markant, så tyckte jag ändå att det var något utöver det normala att se snubben som jag luktar på, varade i minuter.

Bara en oskyldig reflexion från en amatör biolog som gärna inte vill lukta mig fram till döden...Ta det för vad ni vill.
Citera
2020-11-30, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor

Längesedan det rapporterades på måndagar. Därav höga tisdagssiffror
Citera
2020-11-30, 15:11
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Var i det citet påstår jag någonting.
Jag översätter sifffror till procent.
Det ger som sagt ett dödstal på 7,8% för de smittade.
Skriver jag.
Om de redovisade siffrorna.

Läsförståelse saknas verkar det som, hos vissa.

Vad fanns det för intresse av att räkna ut en betydligt högre dödsiffra som inte stämmer med verkligheten eftersom vi inte visste hur många som egentligen var smittade?

Du höll på med detta i ett antal inlägg trots att andra påpekade om att mörkertalet var stort varför?

Sluta sprida massa alarmistpropaganda nu
Citera
2020-11-30, 15:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor

Man slutade rapportera på måndagar från den 14 september. Det finns ju folk här i tråden som tyckte man skulle sluta rapportera överhuvudtaget så var pandemin över enligt dem.
Citera
2020-11-30, 15:17
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Exakt hur detta utvecklas är svårt att förutsäga. Det finns så många faktorer som spelar in.
Ser man på graferna på
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

så ser det redan ut att ha toppat. En skillnad är förstås att folk inte ändrar beteende på grund av influensa. Men när det gäller covid så blir folk mer försiktiga när spridningen ökar.
Men nackdelen med att man pressar ner kurvan är att det tar längre tid innan smittan försvinner helt. Det är kanske nödvändigt för att vården inte skall bli fullständigt översvämmad, men det gör att vi får leva med detta längre, såvida det nu inte kommer ett vaccin som verkligen är bra.
Dock verkar FHM inte vara särskilt entusiastiska till vaccin. Skulle resten av världen börja vaccinera med bra resultat så kommer man nog tvingas ändra sig på den punkten, annars blir det alltför tydligt att de vill att folk ska dö.
Jag kan fan inte fatta det här snacket om huruvida "vaccinet" (singularis) är bra.

Det är ju redan nu två olika vaccin som har visat sig vara 94-95% effektiva

Nej vi har inte ett vaccin som verkligen är bra. Vi har redan nu TVÅ.

Moderna släppte förresten sina fas-3-resultat för ett par timmar sedan.
https://investors.modernatx.com/news-releases/news-release-details/moderna-announces-primary-efficacy-analysis-phase-3-cove-study

94,1% effektivt mot att insjukna i covid-19. Av dem som fick vaccinet men trots det insjuknade, så var det ingen som blev svårt sjuk.

Pfizers mRNA-vaccin ska väl vara ungefär lika effektift.

Kan ni bara ge fan i att säga "såvida det kommer ett vaccin som är bra". Gränsen som FDA satte för att överväga en EUA var 50%.

Ett vaccin som har 94% är ju en knock-out.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in