2020-11-29, 00:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag är inte maskinist eller fartygsbefäl, men om jag ser vatten tränga in bredvid bogrampen och fartyget dessutom får kraftig slagsida så ligger både stängning av WT-dörrar och start av länspumpar ganska nära till hands.

I förhöret du länkar till säger ST Sillaste att hans uppfattning var att 3M ”Treu hade meddelat bryggan att fartyget tog in vatten”. Sedan konstaterar han att ”länspumparna var på för att pumpa ut vattnet”. Det finns ju här inget som utesluter att bryggan och/eller Treu var orolig för att det fanns vatten längre ner i fartyget. Man stängde ju även WT-dörrarna, en naturlig försiktighetsåtgärd. Att använda något av detta som ett argument för en konspiration eller mörkläggning är mycket långsökt.

Det är inget bevis för det efteråt döljs en läcka i skrovet, men ihop med vittnesmålen om vatten på däck 1 är det i alla fall en möjlighet att beakta och inte så långsökt. Det stämmer ju bra att starta eller köra länspumpar om man är medveten om att man tar in vatten.
Citera
2020-11-29, 01:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är inget bevis för det efteråt döljs en läcka i skrovet, men ihop med vittnesmålen om vatten på däck 1 är det i alla fall en möjlighet att beakta och inte så långsökt. Det stämmer ju bra att starta eller köra länspumpar om man är medveten om att man tar in vatten.
Men det ÄR långsökt. ST Sillaste påstår alltså först att han är i sewage treatment room, direkt under platsen för det nyupptäckta hålet. Det är rimligt eftersom toalettsystemet är hans ansvar och det förklarar varför han är på däck 0 mitt i natten. Inget vatten där i något av förhören. Men sedan är han i ECR och hör 3M Treu tala om om länspumpar. Detta berättar han i det första förhöret.

Skall vi då alltså tro att han ljuger konstant om vad som hände i sewage treatment, men att han sedan klantar sig genom att råka tala sanning och nämna länspumparna? (Varför han nu skulle ljuga om något av detta är en annan fråga).
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-11-29 kl. 01:35.
Citera
2020-11-29, 16:18
Medlem
Är det inte trots allt som så att skadan på sidan/styrbords uppkommit av att bogvisiret när det lossnat i vågorna slagit mot det. 50 nånting ton som det tydligen vägde och lägg därtill färjans fart och vågor? Även fast jag inte har emot att man gör en ny undersökning och helst bärgar i första hand kropparna och sedan kanske hela estonia. Kostnadsfråga?

En annan fråga, rent hypotetiskt. Om jag befinner mig på en sån här färja som är på väg att sjunka. Hur hade min överlevnadschans sett ut om jag hade haft en våttdräkt med mig i nödfall alltså?
Citera
2020-11-29, 18:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Men det ÄR långsökt. ST Sillaste påstår alltså först att han är i sewage treatment room, direkt under platsen för det nyupptäckta hålet. Det är rimligt eftersom toalettsystemet är hans ansvar och det förklarar varför han är på däck 0 mitt i natten. Inget vatten där i något av förhören. Men sedan är han i ECR och hör 3M Treu tala om om länspumpar. Detta berättar han i det första förhöret.

Skall vi då alltså tro att han ljuger konstant om vad som hände i sewage treatment, men att han sedan klantar sig genom att råka tala sanning och nämna länspumparna? (Varför han nu skulle ljuga om något av detta är en annan fråga).

Jag förstår vad du menar med långsökt, men det är snarare i så fall konspirationsteoretiskt eller något lknande än direkt långsökt.

Varför Sillaste och de andra skulle ljuga har vi diskuterat. Om de ljuger är det för att undvika ansvar för att de inte larmat passagerarna trots att de kände till att fartyget hade allvarliga problem. När folk ljuger i liknande situationer vet de att de de måste hålla sig till sanningen så långt det går utan att avslöja sig, om dessa detaljer kan framkomma på annat sätt. Sådant kan förklara ett sådant avslöjande som det om länspumparna.

Som jag tidigare skrivit bör man se det som troligt att Sillaste talar sanning om man inte har några tydliga belägg för motsatsen. Så sett är det troligaste som utgångspunkt. Men man kan inte helt avfärda lögnteorin. Varför?

Det finns några skäl. Ett är att JAIC: s psykolog Bengt Schager sägs ha misstänkt att besättningen ljög och att man förstår varför i ljuset av förhören, iofs främst gällande Silver Linde och hans skiftande utsagor, men det spiller också över på Sillaste, Treu och Kadak. Ett annat är att GGE uppger att Sillaste sagt till dem att besättningsmännen hotats med sparken om de sagt något som inte var i deras arbetsgivares intresse.

Att Sillaste ljuger kan också alltså förklara eventuellt vatten på däck 0 och 1, varför länspumparna var igång och stämma ihop med det nu upptäckta hålet i skrovet. Eventuellt eller till och med sannolikt kan detta förklaras ändå, men det är som vi vet inte klarlagt.

Vi vet också, som du för övrigt inte kommenterat ännu, att Sillaste vittnesmål innebär att rampen är stängd flera minuter efter slagsidan 01.02 och att HSVA: s haveriscenario då inte stämmer och att det då alls är svårt att få ihop en öppen bogramp där det forsar in vatten. En möjlighet är då att hela historien om att man tittat på monitorn över rampen är tillrättalagd och fel.
Citera
2020-11-29, 20:44
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plingirutan
Är det inte trots allt som så att skadan på sidan/styrbords uppkommit av att bogvisiret när det lossnat i vågorna slagit mot det. 50 nånting ton som det tydligen vägde och lägg därtill färjans fart och vågor? Även fast jag inte har emot att man gör en ny undersökning och helst bärgar i första hand kropparna och sedan kanske hela estonia. Kostnadsfråga?

En annan fråga, rent hypotetiskt. Om jag befinner mig på en sån här färja som är på väg att sjunka. Hur hade min överlevnadschans sett ut om jag hade haft en våttdräkt med mig i nödfall alltså?
Den norske experten i serien på Dplay säger att det är helt uteslutet att bogvisiret skulle ha kunna skapat den kraft som behövdes för den skadan. Jag säger ingenting utan förmedlar bara information.

Däremot så skulle det, enligt densamme, kunna ha varit en sten med stöd mot botten men programmet säger ju att där bara fanns mjuk lera.

Detta borde vara prio 1 i, förhoppningsvis, kommande dykningar.
Citera
2020-11-29, 20:49
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaddarenIRoven
Om vi utgår från att esterna också var delaktiga i eventuell smuggling bör de väl vara lika angelägna om att det inte framkommer något. Om någon konspiration skett borde esterna vara lika inblandade som våra politiker. I sådant fall bör esternas utredning resultera i en liknande slutsats.
Sant, men de verkar ju, i motsats till våra, minst sagt, undvikande politiker i alla fall ha viljan till att göra något överhuvudtaget och det är ju deras skepp på internationellt vatten så...

Seriös fråga; om någon kan det finstilta i detalj, så dra det gärna, d v s varför fick Sverige sådant stort inflytande och varför finns bogvisiret hos oss?

Farbror Barbro kanske, och återigen så är jag inte polemik-sökande utan undrar ödmjukt.
Citera
2020-11-29, 21:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Sant, men de verkar ju, i motsats till våra, minst sagt, undvikande politiker i alla fall ha viljan till att göra något överhuvudtaget och det är ju deras skepp på internationellt vatten så...

Seriös fråga; om någon kan det finstilta i detalj, så dra det gärna, d v s varför fick Sverige sådant stort inflytande och varför finns bogvisiret hos oss?

Farbror Barbro kanske, och återigen så är jag inte polemik-sökande utan undrar ödmjukt.
Estonia gick under estnisk flagg, så vraket är såvitt jag förstår deras. De hade alltså kunnat ha en egen haveriutredning. i Samtidigt var rederiet Estline till 50% svenskägt och majoriteten av de omkomna var svenska medborgare. www.estoniasamlimgen.se sammanfattar:

Estonia var ett estniskt fartyg som sjönk inom finsk ekonomisk zon samtidigt som de flesta omkomna var svenskar. Regeringarna i Estland, Finland och Sverige enades om att tillsätta en för de tre länderna gemensam haverikommission (JAIC). Kommissionen bestod av tre ledamöter från respektive land. Ordförande var Estlands transportminister Andi Meister. Utöver de nio ledamöterna knöts ett antal experter till JAIC.

Visiret är en udda aspekt. Jag kan inte hitta någon förklaring till att Finland lät Sverige bärga det. Det borde rimligen hamnat i Estland.

Anledningen att esterna gick med på en tredelad JAIC var förmodligen Estlands bristande resurser och erfarenhet. Nationen var bara 3 år gammal. Med tanke på den svidande kritik som JAIC fått tycker jag att man skall betänka att en ren estnisk utredning knappast hade gett ett annat resultat. Jag skulle t.ex. inte förväntat mig mer kritik av fartygets skick och besättningens åtgärder, och JAIC var som bekant högst förlåtande. Det är också rätt klart från de gamla TT-artiklarna att esterna inkl. ordföranden knappast drev utredningen på ett önskvärt sätt. Det är därför lite ironiskt att skribenter i den här tråden spyr galla över svenska politiker och tjänstemän, och i stället tror att en estnisk utredning skulle bli ett hallelujah-moment.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Estline
http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=6&ex=n
Citera
2020-11-29, 21:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
...

Att Sillaste ljuger kan också alltså förklara eventuellt vatten på däck 0 och 1, varför länspumparna var igång och stämma ihop med det nu upptäckta hålet i skrovet. Eventuellt eller till och med sannolikt kan detta förklaras ändå, men det är som vi vet inte klarlagt.

Vi vet också, som du för övrigt inte kommenterat ännu, att Sillaste vittnesmål innebär att rampen är stängd flera minuter efter slagsidan 01.02 och att HSVA: s haveriscenario då inte stämmer och att det då alls är svårt att få ihop en öppen bogramp där det forsar in vatten. En möjlighet är då att hela historien om att man tittat på monitorn över rampen är tillrättalagd och fel.
getting there... ingen enkel fråga, kräver mer läsning.
Citera
2020-11-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth

inte så mkt mer info men: Efter bärgningen av bogvisiret fördes det till Hangö i Finland. Senare fördes det till Sverige och fanns till en början i Södertälje sydhamn. Därefter har bogvisiret förts till Dalarö skans i avvaktan på beslut om en slutlig placering. I november 2003 gav regeringen Statens maritima museer i uppdrag att komma med förslag om slutlig placering av M/S Estonias bogvisir. Statens maritima museer har föreslagit att bogvisiret ska få sin slutliga placering vid Galärvarvet på Djurgården i Stockholm.
Citera
2020-11-30, 09:19
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Estonia gick under estnisk flagg, så vraket är såvitt jag förstår deras. De hade alltså kunnat ha en egen haveriutredning. i Samtidigt var rederiet Estline till 50% svenskägt och majoriteten av de omkomna var svenska medborgare. www.estoniasamlimgen.se sammanfattar:

Estonia var ett estniskt fartyg som sjönk inom finsk ekonomisk zon samtidigt som de flesta omkomna var svenskar. Regeringarna i Estland, Finland och Sverige enades om att tillsätta en för de tre länderna gemensam haverikommission (JAIC). Kommissionen bestod av tre ledamöter från respektive land. Ordförande var Estlands transportminister Andi Meister. Utöver de nio ledamöterna knöts ett antal experter till JAIC.

Visiret är en udda aspekt. Jag kan inte hitta någon förklaring till att Finland lät Sverige bärga det. Det borde rimligen hamnat i Estland.

Anledningen att esterna gick med på en tredelad JAIC var förmodligen Estlands bristande resurser och erfarenhet. Nationen var bara 3 år gammal. Med tanke på den svidande kritik som JAIC fått tycker jag att man skall betänka att en ren estnisk utredning knappast hade gett ett annat resultat. Jag skulle t.ex. inte förväntat mig mer kritik av fartygets skick och besättningens åtgärder, och JAIC var som bekant högst förlåtande. Det är också rätt klart från de gamla TT-artiklarna att esterna inkl. ordföranden knappast drev utredningen på ett önskvärt sätt. Det är därför lite ironiskt att skribenter i den här tråden spyr galla över svenska politiker och tjänstemän, och i stället tror att en estnisk utredning skulle bli ett hallelujah-moment.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Estline
http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=6&ex=n
Ah, ja, jag tänkte inte på hur "nya" Estland var där och då så ur det perspektivet fullt förståeligt. Rent teoretiskt då så kan Estland nu egentligen göra som de vill med "sitt" skepp förutsatt att gravfriden kan justeras?

Ja, visirets gång som beskrevs av Patrik-Bergner är ju lite märklig för det verkar ju som om Sverige har gjort som det har velat. Detta är ju något som också göder oss hattar.

Gällande de politiker du pratar om så dömer jag inte om de har fel eller om de har mörkat utan går på hur de har kommunicerat och skött det mot anhöriga, m m, och där tycker jag att de kan få skopor av kritik men att spy galla kanske är lite elakt och jag hoppas jag inte har uttryckt mig så. Tjänstemän gör ju som de blir tillsagda så det gänget är vi nog inte lika besvikna på.

Men nej, att något skulle bli annorlunda, eller Halleluja, oavsett var ansvaret hade legat eller om de hade fördelat på annat sätt tror jag absolut inte.

Och som vi berörde tidigare så tror jag inte att det kommer att komma något nytt eller att det blir några nya besked och då får vi ta frågan du ställde då, d v s kommer vi hattar att nöja oss med det. Kanske, kanske inte men om fler dykningar görs, mer fakta framkommer och fler röster från alla håll får chansen så får vi se.
Citera
2020-11-30, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Ja, så är det nog, Med risk för att låta som en pepegoja... Alltså det han sagt angående sitt förhör -94 är att han blivit vinklad eller felciterade. Det enda egentligen som han påpekar är att istället för att nämna exempel på vad han tror sig sett så skall polisen formulerat det som att det faktiskt var det han såg.
Jag personligen tycker hela grejen är löjlig och förstorad. Det polisen har skrivit är att han ser delar av "väggar eller portar kanske". Att vinkla det till någon mörkläggning när det gäller hans vittnesmål är bara larvigt. Det som skiljer sig och är i mina ögon mer anmärkningsvärt är ju att han i ena vittnesmålet är själv i en som jag uppfattar ganska lugn situation när han ser det, ståendes på däck. Mot att 94 vara naken, bland folk, iklädd flytväst sittandes på en låda med en kvinna och båten är på väg att kantra, ganska stor skillnad. Men han och andra hänger upp sig på att det -94 skrivs "han ser delar av väggar eller portar eller annat löst föremål från båten". Istället för "han vet inte vad han ser, men spekulerar kring blabla" är ju lite långsökt kanske. Enda orsaken till det egentligen är ju att stärka ubåtsteorin. Så i princip gör ju dokumentären precis samma sak som han anklagar polisen för att göra. Ubåtsteorin är ju en efterhandskonstruktion för att folk sagt till honom att det nog är det han ser. Han förnekar ju inte att han sagt i förhöret just dom objekten som han ser. Det han förnekar är ju att polisen får det till att han säger det som fakta.
EDIT: Slutsat; jag köper inte hans vittnesmål som gjorts för dokumentären för fem öre. Det är vinklat och skiljer sig enormt mycket mot hans ursprungliga. Han har inte mycket trovärdighet. Och så ser han det dessutom på fel sida för att ha något med hålet att göra. Så ja, det är självklart att han ser något från båten. Hur gick det med livbåtarna? Blev någon lossad, lossnat när den får slagsida? Sen lär det väl finnas massa andra vita föremål på en vit båt. Kan man tycka... Rätt uppenbart att dom krystar fram ubåt och avfärdar det mest uppenbara. Dessutom är det ju andra vittnet som faktiskt säger att det flyter saker från båten... Det säger dom väl på radiotrafiken om jag inte mins fel.

Jag skulle vilja säga att det han säger om att han såg nåt i vattnet inte är av nån vikt idag. Däremot så misstror jag honom inte vad gäller händelseförloppet till att han kom upp på däck. Har väldigt svårt för ubåtsteorin. Tror jag hellre på en dumpad container eller att man saboterat båten inne i hamn. Den ryska dokumentären jag såg på youtube påstod man att det fanns sprängladdningar utplacerade på båten. Men bilderna är inte direkt i HD så har ännu svårare att tro på den teorin.
Citera
2020-11-30, 11:46
Medlem
Jack-Ryans avatar
Att låta svenska myndigheter utreda Estonia igen, vore som att sätta Christer Pettersson att leda Palmeutredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in