2020-11-30, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Hur många COVID19-patienter hade man 2015-19?
Som jag förstår det testade man inte för Covid-19 överhuvudtaget under perioden 2015-2019. Så svaret är väl att vi inte har en aning om hur många patienter som skulle testa positivt med C19 PCR-test i den perioden. Eller hur?
Senast redigerad av jerka11 2020-11-30 kl. 07:24.
Citera
2020-11-30, 07:27
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Som jag förstår det testade man inte för Covid-19 överhuvudtaget under perioden 2015-2019. Så svaret är väl att vi inte har en aning om hur många patienter som skulle testa positivt med C19 PCR-test i den perioden. Eller hur?
Jag tror att även utan tester så är det lätt att uppskatta den siffran.
Citera
2020-11-30, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror att även utan tester så är det lätt att uppskatta den siffran.
Jo du verkar ju kunna det mesta om det mesta så det tvivlar jag inte på!
Citera
2020-11-30, 07:31
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Statistiken talar inte för din tes. Det är ännu större andel äldre, och ännu mindre andel yngre, som dör nu i våg nr 2 i Sverige jmf med i våras. Hittills i våg nr 2 har väl alla som vill och klarar vård fått det? T.o.m. Sven Wolter låg väl på IVA? D

Jisses amanda hur är det möjligt. Du läser ju inte ens vad jag skriver :

Det mest grundläggande och billigaste alternativet för att behandla sepsis och ARDS är vitamin c , tiamin och salu cortef.

Det får användas i Norge men inte i Sverige.

I Norge erbjuds syrgas medans i Sverige så avlivas de äldre med morfin.

I Norge är vårdpersonalen norsktalande medans i Sverige så är det inte så noga. Vi har ju exempelvis det representativa boendet i Eskilstuna som visar hur utländsk personal misshandlar våra äldre.

Sverige är förlorat om folk inte idag kan se NWO agendan som genomsyrar hela Svenska samhället idag.
Citera
2020-11-30, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Man kan skatta det ungefär från Fig. 1. Bra poäng med positivt urval, men tveksamt om väldigt stor effekt av det. Finns studier som visar att asymptotiska kan testas positivt längre. Skulle gärna se någon bättre studie, kanske Slovakien kan vara intressant då man testade hela befolkningen och omtestade den veckan därpå. Får vi bättre studier så kan vi faktiskt göra bättre skattningar av hur många som haft covid-19 i Sverige under våren.

Så här stod det i FHMs studie (https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/fb47e03453554372ba75ca3d3a6ba1e7/forekomstren-covid-19-sverige-21-24-april-25-28-maj-2020_2.pdf):

"Deltagarna ombads använda ena provtagningspinnen för att ta svalgprov (genom att skrapa längst bak i halsen i 10–20 sekunder) och sedan slamma runt pinnen i buffert varefter pinnen slängdes. Därefter användes en andra provtagningspinne till att ta prov på insidan av båda näsborrarna en bit
ovanför näsvingen för att sedan röra runt även detta i samma buffert varefter pinnen slängdes. I april-undersökningen ombads deltagarna att lämna ett separat salivprov genom att spotta 3–4 gånger i uppsamlingsburken, medan de i maj-undersökningen rörde runt med en tredje provtagningspinne i saliven och sedan i bufferten."

Så jag tolkar det som ganska hög sensitivitet med tre olika typer av prover.
Ja, ok, det borde ju funka. Lite löst räknade jag att 17 av 48 rutor var under svarta linjen i grafen för "throat", vilket skulle bli 17/48=0.35*30 dagar=10.25 dagar. Så om throat är metoden verkar FHM vara rätt ute. Konfidensintervallet täcker dock typ 7-14 dagar, så det är inte hugget i sten, åt båda hållen.

Slovakien testade med antigen, så de testen har något sämre noggrannhet. Fast det går väl att justera för matematiskt. Dilemmat med med alla de här testen är att det saknas facit för att fastställa deras effektivitet. När man säger att ett antigentest har 95% säkerhet, så är det relativt PCR. När man säger att snabb-antikroppstest har 70% noggrannhet så är det relativt laboratorietest för antikroppar.

Men man vet inte i vilken utsträckning de som exponerats för infektionen också utvecklar de markörer som gör att man testar positivt, med de bästa tillgängliga testen. Det skulle, i alla fall rent hypotetiskt, kunna vara så att hälften av de som smittas har ett T-cell svar som gör att de inte utvecklar detekterbar sjukdom.

Så hur ett eventuellt positivt urval påverkar det här resultatet är nog en helt öppen fråga, tills vidare. Det enda vi vet är att det felet går bara åt det ena hållet, dvs. man vet inte hur många som flyger under radarn.
Citera
2020-11-30, 07:36
Medlem
Studie: Effektiv corona-nedstängning i England
UPPDATERAD IDAG 07:08PUBLICERAD IDAG 07:05
Andelen infekterade av coronaviruset i England har minskat med 30 procent sedan landet stängde ned 5 november, enligt en ny studie.

Andelen smittade minskade till 96 per 10 000 invånare mellan den 13 och 24 november, jämfört med en tidigare period i oktober och november, visar studien från Imperial College London och Ipsos Mori.

England befinner sig nu i slutet på den andra stora nedstängningsperioden för att bromsa virusets framfart. I veckan är det tänkt att nationella åt- gärder ska ersättas av regionala.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/studie-effektiv-corona-nedstangning-i-england
Citera
2020-11-30, 07:41
Medlem
Skönt att det minskar och att vården blir mindre ansträngd. Nu kanske vi kan fira lucia och jul som vanligt. Vi kommer köra på hela tjocka släkten med både mormor/morfar och farfar/farmor. Runt 25st blir vi. Kommer dock fira i ett hus på 350m2+ 82 biarea. Har man stort hus kan man fira flera. Inte som araberna som är 30man i en etta på 25m2 under ramadan.
Citera
2020-11-30, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covidexpert666
Skönt att det minskar och att vården blir mindre ansträngd. Nu kanske vi kan fira lucia och jul som vanligt. Vi kommer köra på hela tjocka släkten med både mormor/morfar och farfar/farmor. Runt 25st blir vi. Kommer dock fira i ett hus på 350m2+ 82 biarea. Har man stort hus kan man fira flera. Inte som araberna som är 30man i en etta på 25m2 under ramadan.

Vet inte om detta är ironiskt eller idiotiskt?

Hur i helvete hjälper stort hus om ni alla ska äta middag tillsammans, umgås tillsammans etc.

Vissa människor har svårt att förstå hur smittspridning fungerar.
Citera
2020-11-30, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Jisses amanda hur är det möjligt. Du läser ju inte ens vad jag skriver :

Det mest grundläggande och billigaste alternativet för att behandla sepsis och ARDS är vitamin c , tiamin och salu cortef.

Det får användas i Norge men inte i Sverige.

I Norge erbjuds syrgas medans i Sverige så avlivas de äldre med morfin.

I Norge är vårdpersonalen norsktalande medans i Sverige så är det inte så noga. Vi har ju exempelvis det representativa boendet i Eskilstuna som visar hur utländsk personal misshandlar våra äldre.

Sverige är förlorat om folk inte idag kan se NWO agendan som genomsyrar hela Svenska samhället idag.
Vetifan vad du svamlar om med du skrev ursprungligen att Dödligheten hade kunnat lega långt långt mycket lägre om äldre fått syrgas istället för att bli avlivade med morfin. Varvid jag konstaterade att statistiken tvärtom påvisar att andelen äldre som dör med covid under våg nr2 här högre jmf med i våras. Alltså ingen stöd i statistiken iaf för att äldre avlivades med morfin i våras. Nu under hösten har väl exempelvis tom. Sven Wollter fått IVA vård?

OT - en av de bästa konsekvenserna av corona är att slippa alla jävla norrmän på parkeringen vid ex coop/systembolaget i Åre. En befrielse!
Citera
2020-11-30, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Vet inte om detta är ironiskt eller idiotiskt?

Hur i helvete hjälper stort hus om ni alla ska äta middag tillsammans, umgås tillsammans etc.

Vissa människor har svårt att förstå hur smittspridning fungerar.

För majoriteten är höginkomsttagare. Går inte runt i köpcentrum bland arbetslösa och dagdrivare. Så vi är säkrare.
Citera
2020-11-30, 08:07
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Vetifan vad du svamlar om med du skrev ursprungligen att Dödligheten hade kunnat lega långt långt mycket lägre om äldre fått syrgas istället för att bli avlivade med morfin. Varvid jag konstaterade att statistiken tvärtom påvisar att andelen äldre som dör med covid under våg nr2 här högre jmf med i våras. Alltså ingen stöd i statistiken iaf för att äldre avlivades med morfin i våras. Nu under hösten har väl exempelvis tom. Sven Wollter fått IVA vård?

OT - en av de bästa konsekvenserna av corona är att slippa alla jävla norrmän på parkeringen vid ex coop/systembolaget i Åre. En befrielse!

Ok jag förstår. Du har svårt för korrelation och kausalitet.

Over and out. Bra att du får tag på spriten igen.
Citera
2020-11-30, 08:23
Medlem
Overminds avatar
Vaknar och det första jag läser i sängen är att "Vaccinationer kan komma innan Jul". Är de sjuka i huvudet? Regeringen? Nu skulle det komma i februari. Och nu innan Jul?? Jag är riskgrupp och kommer icke ta ett vaccin förns efter sommaren 2021.

De har nog riktig jävla panik i Regeringen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in