2020-11-29, 17:41
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Sriracha har blivit ett populärt tillbehör på svenska matbord. Produkten har sålts sedan mitten på 1980-talet på den svenska marknaden men det är först de senaste årtiondena som den fått sitt riktiga genombrott.

Men nu kan det vara slut med den saken. Ett EU-direktiv gör nämligen gällande att produkten innehåller det otillåtna konserveringsmedlet E 222. Miljöförvaltningen i Malmö stad, där landets enda importförtag för srirachasås av märket Huy Fong Foods inc är beläget, har därmed förbjudit företaget från att sälja produkten vidare från och med 1 december, vilket Kvällsposten var först med att skriva om.

Tråkigt om detta händer, då jag själv är ett stort fan utav just denna. Ni vet säkert vilken det är. En röd flaska oftast med en tupp eller örn på.

Kommer ni bunkra upp? Har ni testat den och skiter i om den försvinner?
Citera
2020-11-29, 17:45
Bannlyst
Näe ingen större förlust för min del. Minns inte om jag testat den men stark mat är inte min grej. Allt har sin tid är ett fint ordspråk.
Citera
2020-11-29, 17:46
Bannlyst
Är det ens möjligt att bunka upp eller har sveriges thailändare rensat hyllorna värre än svenskarna tömmde butikerna på toalettpapper i början av corona?!
Citera
2020-11-29, 18:00
Medlem
Är det verkligen helt omöjligt att ersätta konserveringsmedlet med ett annat godkänt? Självklart kommer det finns sås framöver, när dom bytt om några veckor. Den icke godkända skickar dom iväg utanför EU till någon annan.
Citera
2020-11-29, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Är det verkligen helt omöjligt att ersätta konserveringsmedlet med ett annat godkänt? Självklart kommer det finns sås framöver, när dom bytt om några veckor. Den icke godkända skickar dom iväg utanför EU till någon annan.

Nej detta är slutet för såsen i Sverige!
Citera
2020-11-29, 18:04
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Det finns ju alla möjliga kopior av såsen, tex en från Tabasco som alltid brukar leverera...
Citera
2020-11-29, 18:05
Medlem
Milldues avatar
Naturligtvis måste det bunkras.. Speciellt den med gröna korken (starkaste) Gula eller röda korkar bryr jag mig inte om då det är för mesigt.

Anti "Stark mats maffian" har slagit till igen.. Numera går det ju inte ens att hitta vettiga chilis i livsmedelsbutikerna Varenda Chilifrukt är som paprika. Bara idioter som köper chili på Ica och tror de får riktig chilifrukt..vad de får är en Mild lam chili som knappt alls har något Kapsaicin i sig av någon outgrundlig anledning så tycks all stark mat försvinna.. Inte ens stark Senap är det samma längre och stark senap är en bristvara i dagens Sverige.

Förr i tiden var ex "edvins" väldigt stark nu är den som honung mild och söt och allmänt äcklig.
Västerviks har gått samma väg och är numera enbart söt med extra socker och inget "flås" i den längre.
Slotts starka har delat sig i 2 olika en med en "gammaldags" etikett som fortfarande har en aning styrka och den som tidigare var "stark" är betydligt mildare och sötare.. dvs äckligare.

Så Anti stark mats maffian vinner mark dag för dag.. Vi som äter stark mat har snart inget att välja på

Att laga Bicol Express i Sverige är omöjligt då det krävs 8st Gröna STARKA chilis och 16 st röda per 2 personer. Lägger man i Willys/ICAS eller Coops chilis så blir det inte ens i närheten av den autentiska filippinska rätten så den går inte att laga här i Sverige längre.

AVSKYR dessa idioter som skall klaga på all stark mat.. Köp inte chili om ni inte gillar styrkan.. lägg i vanlig paprika istället och låt oss som gillar stark mat ha våra Chilifrukter i fred.
Citera
2020-11-29, 18:16
Medlem
GeleZachas avatar
Neeeeeej, har använt den såsen dagligen i många år, passar så förbannat bra på nudlar i synnerhet
Någon som vet en bra ersättare?
Citera
2020-11-29, 18:19
Medlem
Väldigt god att ha i diverse stekta nudlar! Nu blir det till att bunkra som en galning så att man har ett förråd flera år framöver, kanske 10-15 flaskor. Kanske man kan sälja vidare några flaskor på blocket för en liten vinst när folk börjar bli desperata efter såsen?
Citera
2020-11-29, 18:27
Medlem
JAg tycker sambal oelek från lucullus levererar till all slags mat som man vill ha lite spicy

Brukar göra thai wok och ugnsgrönsaker med denna .Supergött.

köp den i glasburk då den är bättre för miljön och för dig än den i plast som läcker in små plastpartiklar i såsen.

Finns i alla stora coop butiker.

Ett stort plus är att den inte innehåller socker utan är mald chilipeppar osv.

Ofta dessutom chili från europa vilket är ännu bättre.
Citera
2020-11-29, 19:17
Medlem
Ska bunkra upp!! Bästa smakförhöjaren till allt. Nudlar, i köttfärssås, grönsaksröror, linsgryta, till grillat och hamburgare. Blanda med mayo och man får en stört god dipp.
Så upprörd över detta!!!
Citera
2020-11-29, 19:22
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Tråkigt om detta händer, då jag själv är ett stort fan utav just denna. Ni vet säkert vilken det är. En röd flaska oftast med en tupp eller örn på.

Kommer ni bunkra upp? Har ni testat den och skiter i om den försvinner?

Tupp och Gås tror jag det är

Jag kommer också sakna som fan. Även den som är blandad med majo. Förjäfligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in