Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Att enbart visa att något KAN ha skett räcker dock inte.
Nej, ingen som har påstått. Men det räcker att bevisa att det är sannolikt.
Självklart måste man ha krav på att valförrättning sker på ett sätt som anses säkert, och sådana krav finns också i USA. Det är inte valfritt för delstater att tillåta observatörer eller spara säkerhetskuvert eller ballotbilder.
Stämmer inte anklagelserna så kan man påvisa att röster räknats korrekt...har man inte följt processer så kan man det inte, och då spelar det ingen roll om det faktiskt fuskats eller inte, valet är ogiltigt utfört och kan därmed inte certifieras.
Vad jag sett finns ingen delstat som anklagats för fusk som har gjort en riktig audit för att avvisa anklagelserna. Det finns ju en anledning till att det finns regler kring vad man måste spara och att observatörer ska ha tillgång till att observera.
Blir skrattretande med de som försöker kalla observatörer tomtar och påstå att de ljuger. Varför ska man ha observatörer om de inte spelar någon roll vad de säger sig observera eller om de ens har möjlighet att göra det?
Jag har inte sett några belägg för att de faktiskt har haft de möjligheter de ska ha i tex Philadelphia. Däremot har vi alla sett bilder på hur de varit avvisade till platser där de omöjligt kan observera från, samt filmer på hur de avvisas trots att de kommer med domstolsbeslut på att de måste ges tillgång.
Kanske finns det sparade ballotbilder och röstkuvert så man kan göra en riktig audit och då kommer man enkelt kunna påvisa att flera punkter i de stämningar som nu presenteras troligen inte påverkat utgången.
Personligen tror jag inte man hade nöjt sig med att räkna om röstsedlar om så var fallet, och man hade känt sig säker på att det inte förekommit utspritt fusk, men den som lever får se.