2020-11-29, 16:08
Medlem
Wajis avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mBKkrl/sa-blev-delstaten-av-med-coronaviruset--inte-ett-fall-pa-en-manad

Klara regler och kontroll. Protokoll och munskydd och se till att alla håller det. Sverige gör raka motsatsen förutom att inkomma med regler försent som sedan ingen bryr sig om
Citera
2020-11-29, 16:08
Medlem
Har någon här haft corona?

Eller sitter alla i sina bunker och är livrädda?
Citera
2020-11-29, 16:10
Medlem
arbetets avatar
Att det finns indirekta metoder att mäta nivån på COVID19-fall visste vi. Här är ännu en markör. Doftljus. Eller snarar omdömen om dem på Amazon:

Terri Nelson
@TerriDrawsStuff
There are angry ladies all over Yankee Candle’s site reporting that none of the candles they just got had any smell at all. I wonder if they’re feeling a little hot and nothing has much taste for the last couple days too.
https://twitter.com/TerriDrawsStuff/status/1331362372179554304?s=20

Twittertråd där man utvecklar metoden:

Kate Petrova
@kate_ptrv
I couldn’t just walk past this Tweet, so here is some fun #dataviz

Scented candles: An unexpected victim of the COVID-19 pandemic 1/n
Tråd: https://twitter.com/kate_ptrv/status/1332398737604431874?s=20
Citera
2020-11-29, 16:10
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom

Jag har haft det.
Citera
2020-11-29, 16:14
Medlem
Citat:

Det rapporteras i en annan tråd:
(FB) Vi som tror vi har Corona + vi som har det.
Citera
2020-11-29, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Jag har haft det.

Nu vet jag inte åldern på dig men hur var det för dig? De flesta jag känner har haft milda symtom och inget mer med det och känner faktist ingen äldre som har blivit jätte sjuk.
Citera
2020-11-29, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Det rapporteras i en annan tråd:

Tack ska in o se hur folk har upplevt corona
Citera
2020-11-29, 16:17
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Agnes Wold visar att hon fortfarande är precis lika korkad som vanligt:

"En annan person frågade:

”Det här att det är otrolig trängsel utomhus på Drottninggatan i Stockholm. Vad tycker du om det?”

Agnes Wold svar var:

”Jag tror att det är väldigt liten risk för smitta när man är utomhus.”

Och vidare uttrycker hon en oro över kollektivtrafiken:

"”Jag undrar också varför man inte sätter in mer bussar."

Hon begriper alltså inte hur människorna tar sig till Drottninggatan, att det sker via kollektivtrafiken.

Men allra mest korkade är väl journalisterna som inte ställer de självklara följdfrågorna, vilket personer som Agnes Wold utnyttjar.

Alla dessa människor befinner sig knappast på Drottninggatan för att de vill vara på Drottninggatan, utan för att de är på väg till eller från butiker. Men hennes goddag yxskaft-svar fick stå oemotsagt, alltså?

Och som sagt, hur tar sig alla dessa till och från Drottninggatan? En och en, med jetmotorer på ryggen? Nej, med tunnelbana, tåg och buss - och dessvärre inte prydligt utspridda över dygnets alla timmar.
Citera
2020-11-29, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Hon har rätt, det stora problemet är inte stora folkmassor utomhus utan i kollektivtrafiken och inomhus överlag.

Nej hon har inte rätt och du har inte rätt. Ni är båda precis lika korkade som tror att en folkmassa bara dyker upp ur tomma intet.
Citera
2020-11-29, 16:23
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Nu vet jag inte åldern på dig men hur var det för dig? De flesta jag känner har haft milda symtom och inget mer med det och känner faktist ingen äldre som har blivit jätte sjuk.
Är inte långt från 50.
Läs mer här
Citera
2020-11-29, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Nej hon har inte rätt och du har inte rätt. Ni är båda precis lika korkade som tror att en folkmassa bara dyker upp ur tomma intet.

Wold skrev att hon tyckte man skulle sätta in fler bussar, jag skrev att det inte är bra med trängsel i kollektivtrafiken. Du förstod nog inte riktigt vad du läste, hoppas du gör det nu.
Citera
2020-11-29, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Tack för infon! Vore intressant att se motsvarande siffra för Sverige om du har den?
Sverige har alltid en viss eftersläpning vad gäller inrapporterade dödsfall. Man kan väl anta att utvecklingen liknar den i vårt närområde, om än inte med riktigt lika snabb ökningstakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in