Svara inte nu, för du får ändå inte svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Ja, du lyckas visa att guvernören i PA inte står över lagen, men det borde ju vara rätt självklart. Eller menar du att PA:s lagar dekreterar att guvernören får inte utnämna elektorer som strider mot det certifierade valresultatet men det får däremot delstatens legislatur göra om de (dvs majoriteten i deras båda kammare) ensidigt bestämmer sig för att ta tillbaka denna rätt från guvernören efter ett val?
Ingenting i det du skriver motsäger heller min poäng att PA har lagar som på förhand ger detta uppdrag till guvernören, tvärtom är detta ju förutsättningen för att man rättsligt skulle kunna ta tillbaka en sådan rätt.
Okay, jag väntar mig inget svar från dig, men kanske från andra här.
Så här är tågordningen enligt PA:s lokala lagar. GOTO-GOTO metoden
A. När ett valresultat erkänts av de inblandade eller inte är betvivlat av parterna gå till C. Annars B.
B. Valresultatet kan överklagas hela vägen till SCOTUS.
C. När valresultat finns utnämner Guvernören elektorerna.
D. Guvernörens beslut kan överklagas till en särskild domstol och kan därefter överklagas till SCOTUS.
E. Möjligheten att skapa ny eller t.o.m. retroaktiv lag existerar ifall Guvernören (som det tryckts i tidningen) helt enkelt beslutat utse elektorerna utan att det finns ett valresultat, dvs. hoppat till C. utan att passera A och B.
F. Konstitutionen, vilken PAs lagar inte kan åsidosätta säger att lagstiftarna bestämmer hur elektorerna ska tillsättas, sådant åsidosättande verkar föreligga, enligt lagstiftarnas webbsida.
Övriga PA-mål verkar ha avhandlats i tråden. Jag läste det senaste avslaget och det är en jobbig dubbelkompott där en republikan överklagar ett (av domstolen ej förnekat) helt eller delvis lagstridigt röstförfarande och där domstolen senast beslutade att republikanen är i ond tro, har vetat om den här lagstridigheten i ett år utan att agera, och att som ett resultat har 100 000 tals väljare röstat enligt förfarandet och av den anledningen så vill inte domstolen ge republikanen rätt. Det ser ut att vara ett svårt ärende, kanske överklagas det hela vägen till SCOTUS, kanske inte.
Nu är det färdig flashbackat, inga fler svar gives eller tages.