2020-11-29, 14:55
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Att folk är hemma när de är sjuka borde definitivt permanentas. Skönt slippa hostande o snörvlande kollegor som vägrar sjukskriva sig normalt.

Rengöring av allmänna utrymmen inklusive toaletter borde också hållas kvar på högre nivå.

Ventilation o filter i offentliga miljöer borde det ställas högre krav på.
Starka UV-C lampor borde kunna användas mer kan man tycka. Kanske inte när det är människor i närheten, men under nattid i många offentliga utymmen.
Citera
2020-11-29, 15:08
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Har ett bokat flyg till Paris i slutet av januari. Tror vi inom kort bli portade och vi inte kommer åka till flera delar av Europa. Misstänker att länder kommer agera då vi inte ha koll på epidemin samt att vi har såna slappa regler att alla skiter i det.

Vore för jävligt och vara i ett annat land och inte komma därifrån. Jag räknar med att jag kommer få ställa in till 99%.

Sverige portade? Du är fullständigt ute och cyklar. Innan året är slut har Sverige minst smittspridning i EU.
Citera
2020-11-29, 15:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Agnes Wold visar att hon fortfarande är precis lika korkad som vanligt:

"En annan person frågade:

”Det här att det är otrolig trängsel utomhus på Drottninggatan i Stockholm. Vad tycker du om det?”

Agnes Wold svar var:

”Jag tror att det är väldigt liten risk för smitta när man är utomhus.”

Och vidare uttrycker hon en oro över kollektivtrafiken:

"”Jag undrar också varför man inte sätter in mer bussar."

Hon begriper alltså inte hur människorna tar sig till Drottninggatan, att det sker via kollektivtrafiken.
Och naturligtvis går de heller inte in i några affärer kanske.
Citera
2020-11-29, 15:14
Medlem
Utveckling i Covid-19-dödlighet, mån-lör denna vecka mot mån-lör förra veckan:

+200,0% Finland
+85,7 Danmark
+83,3 Norge
+40,9 Grekland
+31,5 Tyskland
+26,3 Österrike
+25,9 Bulgarien
+23,9 Slovakien
+21,6 Ungern
+18,4 Kroatien
+13,3 Holland
+12,6 Italien
+11,7 Spanien, UK
+11,4 Ryssland
+6,4 Polen
+5,2 Portugal
+1,1 Frankrike
+0,8 Rumänien
-5,6 Ukraina
-5,7 Tjeckien
-13,8 Bosnien
-14,7 Schweiz
-22,1 Belgien

Källa: Worldometers. info
Citera
2020-11-29, 15:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Skulle du uttrycka dig som att London är glesbefolkat i jämförelse med Hong Kong?

I distriktet Kwun Tong tex bor det 688500 invånare på 11 km2 så över 60000 människor per kvadratkilometer.
Nästan lika många människor som Stockholms stad men på löjligt liten yta.

London har inte dessa områden fullproppade med skyskrapor så nä, London kommer inte upp i den nivån.

Hong Kong area säger inte allt då så mycket yta inte går att bygga på.
Citera
2020-11-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Agnes Wold visar att hon fortfarande är precis lika korkad som vanligt:

"En annan person frågade:

”Det här att det är otrolig trängsel utomhus på Drottninggatan i Stockholm. Vad tycker du om det?”

Agnes Wold svar var:

”Jag tror att det är väldigt liten risk för smitta när man är utomhus.”

Och vidare uttrycker hon en oro över kollektivtrafiken:

"”Jag undrar också varför man inte sätter in mer bussar."

Hon begriper alltså inte hur människorna tar sig till Drottninggatan, att det sker via kollektivtrafiken.

Hon har rätt, det stora problemet är inte stora folkmassor utomhus utan i kollektivtrafiken och inomhus överlag.
Citera
2020-11-29, 15:21
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Sverige portade? Du är fullständigt ute och cyklar. Innan året är slut har Sverige minst smittspridning i EU.

Haha, Jodu. Dream on. Sverige ses som spridnings mecka så tror mig när jag säger att när vi visar upp nästa veckas dödstal igen så är vi inte välkomna igen. Att Sverige skulle ha minst spridning i EU innan december slut ger jag samma odds för att Duplantis hoppar 17m i stavhopp å i år
Citera
2020-11-29, 15:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Funderar på en sak. Var finns det medicinska vetenskapliga stödet för att barn inte smittar i skolan, samtidigt som de anses smitta på fritidsaktiviteter?

Så här står det nämligen på Folkhälsomyndighetens hemsida:

"Friska barn och elever i ett hushåll där någon är sjuk i covid-19 kan gå till förskola, grundskola, fritidshem eller gymnasiesärskola men ska i övrigt följa förhållningsregler. Det innebär till exempel att de inte ska delta i fritidsaktiviteter utanför skolan där det finns smittrisk."

Pratade just med en förälder som tycker det är lite konstigt att olika regler gäller här. Beror det på att FHM anser att samhällskostnaderna blir för stora om friska barn i sjuka familjer ska vara hemma från skolan, trots att hela familjen ligger sjuka i Covid19? Känns som de skiter i att dessa barn sprider smitta i skolan, så länge de inte sprider smitta på fotbollsträningen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/om-du-eller-nagon-i-familjen-har-blivit-sjuk/
Citera
2020-11-29, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Har ett bokat flyg till Paris i slutet av januari. Tror vi inom kort bli portade och vi inte kommer åka till flera delar av Europa. Misstänker att länder kommer agera då vi inte ha koll på epidemin samt att vi har såna slappa regler att alla skiter i det.

Vore för jävligt och vara i ett annat land och inte komma därifrån. Jag räknar med att jag kommer få ställa in till 99%.

Bokade flyg precis nyss. Aja får se helt enkelt. Var billiga biljetter så inte hela världen om man får ställa in. Men i nuläget verkar det ju ok i alla fall så länge man följer landets restriktioner.
Citera
2020-11-29, 15:55
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Rätt dumt? Vadå att utgå ifrån försiktighetsprincipen?
Är du som Tegnell eller, delvis införa åtgärder när det är försent?

Jämför med hur det var i våras istället, Sverige kom då ut som ett av de värsta länderna och eftersom vi fortfarande har lärt oss NOLL i våg två så är det svårt att se att det kommer bli annorlunda.
Men hur tror du det här fungerar egentligen? Att vi kommer se våg på våg i klass med den första? Så går det inte till givetvis. Andra vågen är mildare, och sen dör det mer eller mindre ut, eller blir endemiskt och en del av cirkulerande säsongssjukdomar som vi har varje vinter. Spanska sjukan var en extrem anomali, och många spekulerar i att den andra vågen var ett helt nytt virus.
Citera
2020-11-29, 16:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Utveckling i Covid-19-dödlighet, mån-lör denna vecka mot mån-lör förra veckan:

+200,0% Finland
+85,7 Danmark
+83,3 Norge
+40,9 Grekland
+31,5 Tyskland
+26,3 Österrike
+25,9 Bulgarien
+23,9 Slovakien
+21,6 Ungern
+18,4 Kroatien
+13,3 Holland
+12,6 Italien
+11,7 Spanien, UK
+11,4 Ryssland
+6,4 Polen
+5,2 Portugal
+1,1 Frankrike
+0,8 Rumänien
-5,6 Ukraina
-5,7 Tjeckien
-13,8 Bosnien
-14,7 Schweiz
-22,1 Belgien

Källa: Worldometers. info

Tack för infon! Vore intressant att se motsvarande siffra för Sverige om du har den?
Citera
2020-11-29, 16:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Hon har rätt, det stora problemet är inte stora folkmassor utomhus utan i kollektivtrafiken och inomhus överlag.

Håller med dig men de flesta tar sig till Drottninggatan med kollektivtrafik och det finns många butiker inomhus längs gatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in