2020-11-29, 13:11
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
2011.

(FB) Lite Flashback-statistik

Kan man inte göra statistik över medlemmar som kommit till från forumets början till nu?
Citera
2020-11-30, 04:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Kan man inte göra statistik över medlemmar som kommit till från forumets början till nu?

Jo, visst går det om man har tillgång till statistiken samt tid/lust att göra det.
Citera
2020-12-02, 18:28
Medlem
Ofrivilligtvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
2011.

(FB) Lite Flashback-statistik

Tackar, tackar!
Citera
2022-02-24, 17:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
447992 användare som har skrivit minst ett inlägg.

Allt som allt 1442479 medlemmar så 994487 som inte är aktiva alls och aldrig ens skrivit en rad. Vissa har inte ens svarat på svarsmailet så personen är egentligen inte ens registrerad.

Endast 78425 medlemmar har mer än 100 inlägg.

24687 medlemmar har mer än 500 inlägg.

12501 medlemmar har mer än 1000 inlägg.

8028 medlemmar har mer än 1500 inlägg.

3389 medlemmar har mer än 3000 inlägg.

1580 medlemmar har mer än 5000 inlägg.

482 medlemmar har mer än 10000 inlägg.

187 medlemmar har mer än 15000 inlägg.

micro113 leder med 79330 inlägg.

Själv har jag skrivit 6991 inlägg.

Man kan väl snabbt dra slutsatsen att de flesta inläggen kommer från ett fåtal medlemmar.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2022-02-24 kl. 17:30.
Citera
2022-02-24, 23:29
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
447992 användare som har skrivit minst ett inlägg.

Allt som allt 1442479 medlemmar så 994487 som inte är aktiva alls och aldrig ens skrivit en rad. Vissa har inte ens svarat på svarsmailet så personen är egentligen inte ens registrerad.

Endast 78425 medlemmar har mer än 100 inlägg.

24687 medlemmar har mer än 500 inlägg.

12501 medlemmar har mer än 1000 inlägg.

8028 medlemmar har mer än 1500 inlägg.

3389 medlemmar har mer än 3000 inlägg.

1580 medlemmar har mer än 5000 inlägg.

482 medlemmar har mer än 10000 inlägg.

187 medlemmar har mer än 15000 inlägg.

micro113 leder med 79330 inlägg.

Själv har jag skrivit 6991 inlägg.

Man kan väl snabbt dra slutsatsen att de flesta inläggen kommer från ett fåtal medlemmar.
Så Pareto-principen?
The Pareto principle states that for many outcomes, roughly 80% of consequences come from 20% of causes (the "vital few"). Other names for this principle are the 80/20 rule, the law of the vital few, or the principle of factor sparsity.[
Eller kanske snarare 1%-regeln?
In Internet culture, the 1% rule is a rule of thumb pertaining to participation in an internet community, stating that only 1% of the users of a website add content, while the other 99% of the participants only lurk. Variants include the 1–9–90 rule (sometimes 90–9–1 principle or the 89:10:1 ratio), which states that in a collaborative website such as a wiki, 90% of the participants of a community only consume content, 9% of the participants change or update content, and 1% of the participants add content.
Jag gillar 1-9-90 principen, vilken jag tror är den som nog kommer närmast här.
Citera
2022-02-24, 23:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Så Pareto-principen?
The Pareto principle states that for many outcomes, roughly 80% of consequences come from 20% of causes (the "vital few"). Other names for this principle are the 80/20 rule, the law of the vital few, or the principle of factor sparsity.[
Eller kanske snarare 1%-regeln?
In Internet culture, the 1% rule is a rule of thumb pertaining to participation in an internet community, stating that only 1% of the users of a website add content, while the other 99% of the participants only lurk. Variants include the 1–9–90 rule (sometimes 90–9–1 principle or the 89:10:1 ratio), which states that in a collaborative website such as a wiki, 90% of the participants of a community only consume content, 9% of the participants change or update content, and 1% of the participants add content.
Jag gillar 1-9-90 principen, vilken jag tror är den som nog kommer närmast här.

1-9-90 principen känns väldigt nära sanningen skulle jag säga. Många som gjort ett konto för att svara på ett inlägg eller skapat en tråd för att sen försvinna för all framtid.
Kanske hade det varit bättre om man helt enkelt raderade alla konton som aldrig skrivit en rad även om flashbacks statistik och medlemsantal skulle minska betydligt men det skulle iallafall vara mer sanningsenligt.
Citera
2022-02-24, 23:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
1-9-90 principen känns väldigt nära sanningen skulle jag säga. Många som gjort ett konto för att svara på ett inlägg eller skapat en tråd för att sen försvinna för all framtid.
Kanske hade det varit bättre om man helt enkelt raderade alla konton som aldrig skrivit en rad även om flashbacks statistik och medlemsantal skulle minska betydligt men det skulle iallafall vara mer sanningsenligt.

En grej jag dock noterat i trådar om brott och försvunna personer är att det inte sällan dyker upp postare som reggat konto för allt mellan 2 och 10 år sen och nu gör sin första post p.g.a. att de råkar ha lokal- eller personkännedom om fallet. Sen finns det alltid folk som kan bli starkt engagerade i någon enstaka fråga och skriva i en sån tråd, fast de normalt inte är den typen (till skillnad från exempelvis mig) som känner ett starkt behov av att ventilera sina åsikter och uppfattningar om saker och ting.

Mvh - en av de 1580
Citera
2022-02-25, 06:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En grej jag dock noterat i trådar om brott och försvunna personer är att det inte sällan dyker upp postare som reggat konto för allt mellan 2 och 10 år sen och nu gör sin första post p.g.a. att de råkar ha lokal- eller personkännedom om fallet. Sen finns det alltid folk som kan bli starkt engagerade i någon enstaka fråga och skriva i en sån tråd, fast de normalt inte är den typen (till skillnad från exempelvis mig) som känner ett starkt behov av att ventilera sina åsikter och uppfattningar om saker och ting.

Mvh - en av de 1580

Har sett det jag också men det är kanske inte så konstigt. När personen reggade sig så bodde denne i en lugn och pittoresk ort där alla kände alla. Nu plötsligt har regeringen bestämt att de ska bli flera och sen har skjutningarna kommit till byn.
Citera
2022-02-26, 00:02
Medlem
villass avatar
Citat:
Onödigt att radera tycker jag.
Själv gjorde jag min Flashbackdebut förra veckan, 20 år efter att jag skapade mitt konto.
Citera
2022-02-26, 18:07
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ett konto behöver inte vara inaktivt för att ingen skriver från det eller sällan. Vissa läser mycket. En är Mia från Flashbackpodden, och hon har gett fb mkt uppmärksamhet genom sitt program.
Citera
2022-02-27, 04:10
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Ett konto behöver inte vara inaktivt för att ingen skriver från det eller sällan. Vissa läser mycket. En är Mia från Flashbackpodden, och hon har gett fb mkt uppmärksamhet genom sitt program.

Jag hoppas att de som främst läser på forumet med sin reggade användare har sett att man kan skruva upp antalet inlägg som visas per sida. Kanske någon eller några av dem läser detta.

admin5
Citera
2022-02-27, 13:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya

Fast att läsa hela forumet kräver inget konto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in