2020-11-29, 11:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Förstår inte vad du har emot att de som inte riktigt är friska ska få leva ut sina liv även om det blir ett begränsat. Ska vi inte skydda dem så gott vi kan? Det blir lite småfascistiskt faktiskt när vi börjar resonerar i de banorna att de skulle dö ändå.

Mycket märkligt resonemang som dyker upp med jämna mellanrum nuförtiden. Inte speciellt klädsamt för ett land som Sverige.

Fast vissa kommer dö oavsett hur mycket man än försöker skydda dom. Eller tror du att Sverige skulle vara ett magiskt land där ingen någonsin dog om det inte vore för Covid?
Citera
2020-11-29, 11:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
https://www.nyteknik.se/samhalle/det-har-vet-vi-om-vaccin-mot-covid-19-6994317

Precis som jag sagt hela tiden. Sverige kommer börja vaccinera senare än andra länder.
Varför då mnear du? Det framgår inte när jag skummar artikeln. Vi har ju vad jag vet lagt beställningar på tre olika vaccin.
Citera
2020-11-29, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Men om du nu förstår att det inte är FHM och den norska motsvarigheten som inför dessa krav - varför tjatar du om att FHM ska införa munskyddskrav?

Det är regionerna och smittskyddsläkarna i respektive region som beslutar om såna åtgärder.
Nu vet jag inte om jag "tjatar du om att FHM ska införa munskyddskrav".
Ge mig en källa till ditt påstående?

Men skillnaden mellan Norge och Sverige är att Sverige generallt har smittan mer spridd, det gäller inte Norge i samma utsträckning.
Vet du inte det?

Förresten kan svenska kommuner införa påbud om munskydd, om de vill - som i Norge?
Citera
2020-11-29, 11:17
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Därför vänder jag mig emot beskrivningen av Sveriges coronapandemi som nån sorts spridning i glesbygden. Det är i huvudsak Stockholm med omnejd som har drabbats hårt.

Men det där stämmer inte överhuvudtaget, Sverige har drabbats över hela landet:

Avlidna stockholm: 2688 (40,2%)
övriga landet: 3993 (59,8%)

Finland
Avlidna Helsingfors: 305 (77,6%)
Övriga landet: 88 (22,4%)

Nu vet jag inte hur det ser ut i Norge men troligtvis liknande som i Finland.
Citera
2020-11-29, 11:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det är ett ganska långtgående påstående, att nästan hela den demokratiska världen är inkompetent utom Norge, Finland och Island. Du är inte öppen för att det kan finnas andra förklaringar varför de har drabbats mindre av en pandemi?
Nej! Inte i de här fallen.
Citera
2020-11-29, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Så vi har alltså ca 5 % underdödlighet sen i juli?

Det är inte underdödlighet. Jämför med dödligheten i början av 2020. Normaldödligheten i början av 2020 var lägre än 2015-2019, och ännu lägre än snittet 1749-2019. Det sker medicinsk utveckling. Tegnellister vill visa att i princip ingen dog till följd av Sveriges misslyckade coronastrategi, då ju så många andra sjuka överlevde jämfört med hur det var förr i tiden (på 1700-talet dog för övrig hälften av barnen före fem års ålder). Men att dödligheten minskar i andra sjukdomar kan inte kvittas mot dödligheten i covid-19. Om du räddar någons liv kan du inte kvitta det mot att sedan mörda någon annan - skulle inte hålla i en domstol.
Citera
2020-11-29, 11:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast vissa kommer dö oavsett hur mycket man än försöker skydda dom. Eller tror du att Sverige skulle vara ett magiskt land där ingen någonsin dog om det inte vore för Covid?
Vad som skiljer oss från bananrepubliker är att vi ger även de sjuka alla möjligheter att överleva. Man botar t.ex. infektioner om man kan även hos patienter med stage-IV cancer så länge de har någon livskvalitet kvar.
Citera
2020-11-29, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det relevanta är hur många som har antikroppar, annars blir de kanske smittade igen och ännu sjukare nästa gång. IFR i Sverige ligger på över 4 promille enligt Britton.

Truten på dig! Allt du skrev är fel.
Citera
2020-11-29, 11:29
Medlem
Citat:
Vad som skiljer oss från bananrepubliker är att vi ger även de sjuka alla möjligheter att överleva. Man botar t.ex. infektioner om man kan även hos patienter med stage-IV cancer så länge de har någon livskvalitet kvar.

Jag tror att Sverige skiljer sig även från sk "bananrepubliker", då även dessa försöker hindra spridning av covid-19, medan Sverige vill ha lagom smittspridning för att uppnå flockimmunitet. Titta på bilder från afrikanska länder där människor har (hemmagjorda) munskydd, men inte i Sverige. Ändå har afrikanska länder mycket mindre andel äldre, men de bryr sig mer än svenskar.
Citera
2020-11-29, 11:40
Medlem
Kriminalarens avatar
Citat:
Förstår inte vad du har emot att de som inte riktigt är friska ska få leva ut sina liv även om det blir ett begränsat. Ska vi inte skydda dem så gott vi kan? Det blir lite småfascistiskt faktiskt när vi börjar resonerar i de banorna att de skulle dö ändå.

Mycket märkligt resonemang som dyker upp med jämna mellanrum nuförtiden. Inte speciellt klädsamt för ett land som Sverige.

Sanfilippos sjukdom - är den orsakad eller vanligare pga inavel? Socialstyrelsens beskrivningar av sjukdomar är så politiskt korrekta att de är svåra att tolka.
Citera
2020-11-29, 11:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Det är samma sak med Södermalms Stadsdelsförvaltning, fast i miniatyr. Stora delar av ön är nästan obefolkad. Söder om Ringvägen är mestadels grönområden och SÖS sjukhusområde.

Givetvis är Hong Kong på det stora hela mycket tätare än Stockholm, och framför allt större.

Men om de norra delarna av Södermalm har 30,000 inv/km2, och de norra delarna av Hong Kong Island har 37,000 inv/km2 (enligt Wiki) så är det minsta man kan säga att befolkningstätheten är jämförbar. Sen är Hong Kong Island tio gånger större, men vi jämför täthet, inte folkmängd. Det är svårt att bo mycket tätare än Stockholms innerstad. Det är därför bostadspriserna är bland de högsta i världen.

Hong Kong är bara berg o de bebyggda områdena är konstruerad mark. Dvs man spränger berg o fyller ut mark för att kunna bygga. Resten av marken är i princip obyggbar.

Har varit där många gånger så känner till öarna hyffsat bra. Rejält mycket mer packat med folk o tätt mellan husen i de bebyggda områdena än i Stockholm.
Världsrekord i bostadsskyskrapor där tex. Dessutom har de många gästarbetare så fler människor än invånare där.

Så nä, Stockholm är glesbefolkat i jämförelse.
Citera
2020-11-29, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Det är inte underdödlighet. Jämför med dödligheten i början av 2020. Normaldödligheten i början av 2020 var lägre än 2015-2019, och ännu lägre än snittet 1749-2019. Det sker medicinsk utveckling. Tegnellister vill visa att i princip ingen dog till följd av Sveriges misslyckade coronastrategi, då ju så många andra sjuka överlevde jämfört med hur det var förr i tiden (på 1700-talet dog för övrig hälften av barnen före fem års ålder). Men att dödligheten minskar i andra sjukdomar kan inte kvittas mot dödligheten i covid-19. Om du räddar någons liv kan du inte kvitta det mot att sedan mörda någon annan - skulle inte hålla i en domstol.
Diskuteras om det råder underdödlighet eller överdödlighet och så finns det sådana som vill stänga ned precis allt i det här landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in