2020-11-28, 09:57
Medlem
Bjurras avatar
Det intressanta och knepiga med dylika listor är att man har två variabler att ta hänsyn till, dels jämföra olika tidsepoker, dels jämföra olika sporter med stor spridning i konkurrens.

Personligen tycker jag att man får bedöma idrottare före 70-talet lite tuffare, professionell idrott var (inom de flesta sporter) inte särskilt utvecklad på den tiden.

Sen är det ju oerhört svårt att jämföra fotboll med slalom eller hockey med skidskytte.

Personligen tycker jag det är för få fotbollsspelare och hockeyspelare på listan.
Citera
2020-11-28, 10:06
Medlem
Edström
Eklund
Cramne
Forsberg
Svan
Citera
2020-11-28, 22:18
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det är klart att idrottare som har vunnit OS/VM-medaljer är relevanta namn i en tråd där Sveriges främsta idrottare diskuteras. Så mycket svenska förstår du väl ändå, med tanke på att du skriver här på forumet?

Nej, det är klart att du inte förstod hur imbecillt ditt inlägg var, inte oväntant av en autist. Poängen jag försökte framföra var David vs. Goliat perspektivet och att då citera mitt inlägg med någon jävla medaljräkning hänger inte ihop. Du får hallucinera ihop precis vad du vill, men blanda inte in mig i fortsättningen om du inte kan följa ett resonemang.

Seså, fortsätt nu läsa tabeller och räkna medaljer.
Citera
2020-11-28, 23:08
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Nej, det är klart att du inte förstod hur imbecillt ditt inlägg var, inte oväntant av en autist. Poängen jag försökte framföra var David vs. Goliat perspektivet och att då citera mitt inlägg med någon jävla medaljräkning hänger inte ihop. Du får hallucinera ihop precis vad du vill, men blanda inte in mig i fortsättningen om du inte kan följa ett resonemang.

Seså, fortsätt nu läsa tabeller och räkna medaljer.

Seså, lille vän, lugna ner dig nu. Sätt dig ner i soffan och ta några djupa andetag - gärna genom en papperspåse...

När bordtennis för första gången var med i de Olympiska Spelen 1988, var det Erik Lindh som visade vägen genom att vinna den första svenska medaljen i singel. Waldner fick snällt vänta fyra år till innan han vann sitt OS-guld 1992 och i den turneringen mötte han inte en enda kines. När Waldner vann sitt första VM-guld 1989 mötte han inte heller någon kines på vägen. När J.O. vann sitt andra VM-guld 1997 mötte han faktiskt kinesen Yan Sen i semifinalen, men den kinesen hade betydligt större meriter i dubbel så det var knappast ett David vs. Goliat moment.

Att jämföra det svenska bordtennislandslaget vid den tiden, med afrikanska längdskidåkare är dessutom bara löjligt.
Citera
2020-11-28, 23:43
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Seså, lille vän, lugna ner dig nu. Sätt dig ner i soffan och ta några djupa andetag - gärna genom en papperspåse...

När bordtennis för första gången var med i de Olympiska Spelen 1988, var det Erik Lindh som visade vägen genom att vinna den första svenska medaljen i singel. Waldner fick snällt vänta fyra år till innan han vann sitt OS-guld 1992 och i den turneringen mötte han inte en enda kines. När Waldner vann sitt första VM-guld 1989 mötte han inte heller någon kines på vägen. När J.O. vann sitt andra VM-guld 1997 mötte han faktiskt kinesen Yan Sen i semifinalen, men den kinesen hade betydligt större meriter i dubbel så det var knappast ett David vs. Goliat moment.

Att jämföra det svenska bordtennislandslaget vid den tiden, med afrikanska längdskidåkare är dessutom bara löjligt.

Ojoj, vilken google-fu du har. Av fem grand slam spelare är fyra kineser, du kan aldrig gissa vem den femte är.
Citera
2020-11-29, 00:44
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Ojoj, vilken google-fu du har. Av fem grand slam spelare är fyra kineser, du kan aldrig gissa vem den femte är.

Jaha? Och vad har det att göra med allt trams du påstod i dina tidigare inlägg? Det där om att det svenska bordtennislandslaget i stort sett bestod av ett gäng amatörer, som inte hade en chans mot de övermänskliga kineserna, tills Waldner började vinna mästerskapsmedaljer.

Är jag en google-nörd för att jag tillför fakta till debatten, medan du å andra sidan är super cool när du slänger ur dig dumheter på löpande band?
Citera
2020-11-30, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Det intressanta och knepiga med dylika listor är att man har två variabler att ta hänsyn till, dels jämföra olika tidsepoker, dels jämföra olika sporter med stor spridning i konkurrens.

Personligen tycker jag att man får bedöma idrottare före 70-talet lite tuffare, professionell idrott var (inom de flesta sporter) inte särskilt utvecklad på den tiden.

Sen är det ju oerhört svårt att jämföra fotboll med slalom eller hockey med skidskytte.

Personligen tycker jag det är för få fotbollsspelare och hockeyspelare på listan.

Håller med dig absolut! Därför jag har stenmark och borg lägre än många andra. Har tyvärr för dålig koll på hockey för att kunna argumentera för eller emot och tyckte det kändes tråkigt att ha 5 fotbollsspelare med på listan.
Citera
2020-12-07, 00:23
Medlem
Ett namn som inte har nämnts i den här tråden är Sven Tumba, framröstad som Sveriges bästa ishockeyspelare genom alla tider 1999 före spelare som Börje Salming, Mats Sunding och Peter Forsberg. Då ska man komma ihåg att Börje Samling blev invald i världslaget tillsammans med spelare som Gretsky och Fetisov.

Tumba hade blivt Sveriges första ishockey proffs om han inte hade varit så förbannat lojal med landslaget, han spelade även allsvensk fotboll och blev vid 40 års ålder professionell golfspelare. 3 Vm guld, 1 silver och 3 brons med landslaget i ishockey VM. 1 silver och ett brons i OS.
Citera
2020-12-07, 01:24
Medlem
Skitlätt. Namnen liksom vandrade in på rätt plats. Det var bara ordningen på Odhiambo och Åkerström som jag tvekade en stund på.

Mats Åhlberg
Lena Carlzon-Lundbäck
Staffan Tapper
Erika Fredriksson
Pia Cramling
Shadrach Odhiambo
Roger Åkerström
Cathrine Lindahl
Pinnen Ramström
Pannan Hagström
Slipsen Slemberg
Linda Haglund
Stig Strand
Andreas And
Posa Serenius
Per-Olov Brasar
Åsa Domeij
Ingemar Johansson
Anders Kallur
Snoddas
Senast redigerad av Fyrahundra 2020-12-07 kl. 01:34.
Citera
2020-12-07, 09:27
Medlem
Bjurras avatar
Försöker hitta den röda tråden i inlägget ovan...
Citera
2020-12-07, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Försöker hitta den röda tråden i inlägget ovan...
Svårtydat
Citera
2020-12-10, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Skitlätt. Namnen liksom vandrade in på rätt plats. Det var bara ordningen på Odhiambo och Åkerström som jag tvekade en stund på.

Mats Åhlberg
Lena Carlzon-Lundbäck
Staffan Tapper
Erika Fredriksson
Pia Cramling
Shadrach Odhiambo
Roger Åkerström
Cathrine Lindahl
Pinnen Ramström
Pannan Hagström
Slipsen Slemberg
Linda Haglund
Stig Strand
Andreas And
Posa Serenius
Per-Olov Brasar
Åsa Domeij
Ingemar Johansson
Anders Kallur
Snoddas

Briljant lista, men AIK-Ingemar bytte ju senare namn till Ingemar Serna och borde kanske stå med det namnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in