2020-11-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som sagt, man behöver inte formler och tabeller för att förstå att Sverige är på väg in i mörkret. Vi har nu en smittspridning över hela landet, i varje region, i små som stora kommuner. Och så har vi det där med följsamheten. Eller frånvaron av den:

Polis mitt i trängseln: Blev helt chockad
”Jag blev helt chockad, trodde inte att det var möjligt att folk ville trängas på det här viset under pandemin.” Det säger polisen Annika Lindahl som fotpatrullerar i Stockholms City. Nu befaras att trängseln kan bli ännu värre.
https://www.svd.se/polis-mitt-i-trangseln-blev-helt-chockad

Bild: https://svd.vgc.no/v2/images/9e37d6f4-aa4d-4260-9da4-cb7720f13dfa?fit=crop&h=700&q=80&upscale=true&w=14 00&d68d5354

Tegnell har ju sagt att det bara smittar på jobbet och hemma.

Vilken säkrare plats än Drottninggatan finns det då?
Citera
2020-11-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
Du svarar med en fråga som utgår från en premiss jag aldrig hävdat...

Självklart har Sverige likheter med de länder du nämner. Det är en skala, och de övriga nordiska länderna är de som är mest lika Sverige. Det jag bemötte var ditt påstående att det inte finns likheter alls, Norge kunde lika gärna vara Burkina Faso eller Serbien.

F ö ligger Oslo i lä från Atlantvindarna och klimatet är mycket likt Stockholms. I konkurrens med Helsingfors den huvudstad med mest lika klimat. Om vi hade pratat om Bergen eller Stavanger hade läget varit annorlunda.
Eftersom någon annan sade samma sak har jag antagligen uttryckt mig otydligt.

Jag menar inte att Stockholm är så väsensskild från andra nordiska städer att de inte kan jämföras.

Jag vänder mig emot att enbart de nordiska länderna klumpas ihop för en inbördes jämförelse, istället för att jämföra oss i en europeisk kontext som man gör med alla andra länder i Europa.
Citera
2020-11-28, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tegnell har ju sagt att det bara smittar på jobbet och hemma.

Vilken säkrare plats än Drottninggatan finns det då?
Det är intressant att han just har val dessa två. Det är inte allmänna platser och det är platser där man normalt sett inte bär munskydd.
På skolor, dagis, butiker och kollektivtrafiken kan man inte bli smittad. Just på dessa platser där många vill ha munskydd.
Det verkar på ytan som att allt Tegnell säger är taget ur luften men det finns säkert en baktanke med det mesta. En är naturligtvis att så många som möjligt skall vaccinera sig.
Citera
2020-11-28, 19:24
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Som sagt, man behöver inte formler och tabeller för att förstå att Sverige är på väg in i mörkret. Vi har nu en smittspridning över hela landet, i varje region, i små som stora kommuner. Och så har vi det där med följsamheten. Eller frånvaron av den:

Polis mitt i trängseln: Blev helt chockad
”Jag blev helt chockad, trodde inte att det var möjligt att folk ville trängas på det här viset under pandemin.” Det säger polisen Annika Lindahl som fotpatrullerar i Stockholms City. Nu befaras att trängseln kan bli ännu värre.
https://www.svd.se/polis-mitt-i-trangseln-blev-helt-chockad

Bild: https://svd.vgc.no/v2/images/9e37d6f4-aa4d-4260-9da4-cb7720f13dfa?fit=crop&h=700&q=80&upscale=true&w=14 00&d68d5354

Tror folk på allvar att det här är en "flare-up" i beteende? Beteendet har varit konstant sedan i somras. Det råkade bara bli lite rea nu.
Citera
2020-11-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Jag menar inte att Stockholm är så väsensskild från andra nordiska städer att de inte kan jämföras.

Jag vänder mig emot att enbart de nordiska länderna klumpas ihop för en inbördes jämförelse, istället för att jämföra oss i en europeisk kontext som man gör med alla andra länder i Europa.

Stockholm ska jämföras med Oslo och Köpenhamn inte Moskva och London.
Senast redigerad av B-a-c-k-f-l-a-s-h 2020-11-28 kl. 19:34.
Citera
2020-11-28, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nej, jag länkade till hans länklista med publicerade studier. Dom studierna är seriösa och kommer från b.la Lancet, Nature, BMJ och diverse forskningsinstitut i medicin och ekonomi. Sen finns ju statliga siffror också.

Det är helt OK att tycka vad fan man vill, men det är INTE ok att förkasta riktig vetenskap som fake news bara för att man ogillar resultatet. Sen finns det ju givetvis studier som pekar åt en annan riktning. Kruxet är då att du som individ ska försöka bilda dig en egen uppfattning genom att läsa igenom båda sidor av argumentet och själv komma fram till vad du tycker stämmer och inte.
Tveksamt att du har läst igenom alla papper och förstått vad de olika studierna innebär.

Konstigt att de ej är några top 10 universitet som har skrivit ngn rapport och faställt dina teorier.

Btw din länk försvann.
Citera
2020-11-28, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Stockholm ska jämföras med Oslo och Köpenhamn inte Paris och London.
Europa är mer än bara Paris och London.
Citera
2020-11-28, 19:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nä nä nä, glöm det. Menar du verkligen att norrmännen inte åker till New York i samma utsträckning?

Och det är inte ofta någon kommer med en ursäkt och ett erkännande i samma mening. Ja, vi glömde sätta in åtgärder vid sportlovet för Stockholmarna. Alldeles riktigt. Varför då? Smittan var ju redan känd i de trakterna.

Jo, p.g.a. inkompetens. Där ligger skillnaderna mellan länderna. Och i politisk beslutsfähighet och mod.

Nu ska det vaccineras i de olika länderna. I Sverige är det regionerna som har ansvaret. Ridå!
Norge är hälften så stor befolkning. Det betyder ca hälften så många inflygande resenärer från ex New York (om ens det). Man kanske inte omedelbart bör dela med länders befolkning eftersom smittan helt uppenbart inte spridits jämnt. I Sverige kom alltså ca dubbelt så många i flygande, lite senare dessutom då smittan tagit fart, de flesta troligtvis till Arlanda. Det borde ha lett till ett större epicentrum i Stockholm än i Oslo. Vilket stämmer utmärkt med verkligheten. Du kan skrika dig hes om zoner om du vill. Total befolkning kan också betyda något, och inte helt förvånande har stora städer som London och New York drabbats hårt.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-11-28 kl. 19:42.
Citera
2020-11-28, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Stockholm borde rimligen vara mest likt övriga nordiska huvudstäder både klimatologiskt och kulturellt.
Den stora skillnaden i antal dödsfall kan i stort sett bara förklaras.med skillnaden imyndigheternas agerande. Det är en hög korrelation mellan striktare regler och färre dödsfall.
Citera
2020-11-28, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Stockholm borde rimligen vara mest likt övriga nordiska huvudstäder både klimatologiskt och kulturellt.
Den stora skillnaden i antal dödsfall kan i stort sett bara förklaras.med skillnaden imyndigheternas agerande. Det är en hög korrelation mellan striktare regler och färre dödsfall.

Alla nordiska länderna förutom Sverige valde samma strategi och Sverige valde en annan, här har vi skillnaden.
Citera
2020-11-28, 19:43
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Tveksamt att du har läst igenom alla papper och förstått vad de olika studierna innebär.

Konstigt att de ej är några top 10 universitet som har skrivit ngn rapport och faställt dina teorier.

Btw din länk försvann.
Ja se på fan, det inlägget är borta. Censuren närmar sig
Här kommer länklistan igen

Published Papers and Data on Lockdown Weak Efficacy – and Lockdown Huge Harms
Citera
2020-11-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Alla nordiska länderna förutom Sverige valde samma strategi och Sverige valde en annan, här har vi skillnaden.

Du vet inte hur mycket smitta resp. startade med. Du vet inte hur många som fanns i riskzonen att dö när det startade, Sverige hade tex extremt få döda 2019. Det är dessutom inte över.

Om något år kan vi göra bokslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in