2020-11-28, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Sluta ljug!
Han skriver att våra insattser har varit rimliga vilket jag också kan tycka.
Det jag vänder mig emot är detta ständiga gapande om mer åtgärder utan någon som helst eftertanke om vad denna åtgärd kan ha för effekt annat än att rädda ett antal 80-90 åringar.
Det som tydligen många har väldigt svårt att förstå är att de flesta av de som får avancerad sjukvård är yngre. 80-90 åringar får inte intensivvård. Skulle man inte kunna ge vård till alla som behöver skulle naturligtvis dödstalen bland yngre öka. Det är detta som skiljer dagens pandemi mot spanska sjukan när avancerad sjukvård inte fanns.
Sverige har redan idag dödstal långt över våra grannländer. Skulle man ta bort alla restriktioner hade skillnaden blivit ännu mycket större. Ingen makthavare kan stå för en sådan politik. Då skulle det ju verkligen bli uppenbart hur lite våra politiker bryr sig om svenska folket.
Citera
2020-11-28, 18:41
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Frågan är vad som är förklaringen till detta? Även i samband med SARS, men även vid vanliga influensor så händer det ibland att hela familjer stryker med trots att dödligheten i procent är så låg att det inte borde kunna ske.

Miljöfaktorer? Genetiskt? En tillfällig mycket dödlig mutation? Om jag minns rätt så finns det en del som tyder på det sista.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Skulle tippa på att hela familjen hade en gravt ohälsosam livsstil. Kanske innavel eller utvecklingsstörning? Sådana familjer finns även i Sverige. Och om det är i Ryssland dessutom så kanske den sanitära situationen inte var på topp.

Tvivlar starkt att det handlar om en helt normal familj. Men vem vet, folk vinner ju på lotto ibland också. Saker händer
Citera
2020-11-28, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
För den som vill uppleva härlig trängsel kan jag rekommendera Drottninggatan i Stockholm:

https://www.instagram.com/p/CIGfYKdhPqg/?igshid=12hrm9tbz8lp2
En bild på 200 förnekare, egoister som dödar folk.

Tio gånger fler döda i Stockholm än i Oslo
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tio-ganger-fler-doda-i-stockholm-an-i-oslo/
Citera
2020-11-28, 18:55
Medlem
Citat:
För den som vill uppleva härlig trängsel kan jag rekommendera Drottninggatan i Stockholm:

Stockholmare verkar vara lite speciella.
Citera
2020-11-28, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
En bild på 200 förnekare, egoister som dödar folk.

Tio gånger fler döda i Stockholm än i Oslo
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tio-ganger-fler-doda-i-stockholm-an-i-oslo/
Ge stockholmarna utegångsförbud jul och nyårshelgen.
Citera
2020-11-28, 18:59
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kastrup stängde ner mycket tidigare än Arlanda så Skåningar kan ju tacka danskarna för att våg 1 blev mild.

Ja, Iranier åkte ju till Iran över lovet. De flesta via Turkiet förmodligen då biljetterna blir billigare. O Sverige stoppade symboliskt direktflyg vilket inte hade så stor effekt.

Danmark och Norge stängde 14 mars.

Vi är sämst i norden pga att vi har tillämpat en katastrofalt dålig strategi och leds av inkompetente statepidemiologen Anders Tegnell.

Vi är utan tvekan sämst i norden på att rädda liv.

Det finns dock en punkt vi är bäst på.

Vi är bäst i världen på att hitta på bortförklarningar.

Anders Tegnell ville inte rädda livet på våra gamla och sköra för att han läst studier om det skulle skada oss ekonomiskt.

Tegnell om danskbeslut: ”Fullständigt meningslös åtgärd”
Citat:
Danmark fattade i kväll beslut om att stänga landets gränser.
Statsepidemiolog Anders Tegnell kallar det danska beslutet ”fullständigt meningslöst”.
– Det här går inte att hålla borta, säger han.

Citat:
Det är ingenting som skulle kunna vara aktuellt för Sverige?
– Jag har väldigt svårt att se hur det skulle kunna hjälpa oss. Det finns inga studier som visar det. Tvärtom skulle det skada oss ekonomiskt. Det finns det däremot studier om.

källa AB
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-11-28 kl. 19:04.
Citera
2020-11-28, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Inte för att jag tycker att man ska dra fram vattenkanonerna, men till och med jag tycker att det här är lite huvudlöst.

Tyvärr är nog folk beredda att rationalisera nästan vad som helst, om det involverar pengar. En företeelse som gör att människor tjänar pengar på att trängas känns väldigt opassande just nu.
Citera
2020-11-28, 19:04
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Shop til your gran drops.

Idioter.

Jag antar vårdpersonalen blir glada att se sådana bilder. Då vet de ju att de inte blir sysslolösa fram till nyår åtminstone.
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-28 kl. 19:06.
Citera
2020-11-28, 19:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h

Nu råkar jag vara 08 men får tyvärr hålla med dig..
Citera
2020-11-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Frågan är vad som är förklaringen till detta? Även i samband med SARS, men även vid vanliga influensor så händer det ibland att hela familjer stryker med trots att dödligheten i procent är så låg att det inte borde kunna ske.

Miljöfaktorer? Genetiskt? En tillfällig mycket dödlig mutation? Om jag minns rätt så finns det en del som tyder på det sista.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Antagligen en genetisk defekt
Citera
2020-11-28, 19:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Shop til your gran drops.

Idioter.

Jag antar vårdpersonalen blir glada att se sådana bilder. Då vet de ju att de inte blir sysslolösa fram till nyår åtminstone.

Kunde inte låta bli att garva åt din kommentar

Men ja, de är idioter på alla sätt.

Regionens smittskyddsläkare var redigt förbannad med all rätt.
Citera
2020-11-28, 19:13
Medlem
Sumegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Utveckla gärna vad det är för likheter som gör att Sverige och Norge skulle drabbas på samma sätt av en pandemi, som inte också gäller för något av länderna UK, Irland, Nederländerna eller Frankrike.

Du svarar med en fråga som utgår från en premiss jag aldrig hävdat...

Självklart har Sverige likheter med de länder du nämner. Det är en skala, och de övriga nordiska länderna är de som är mest lika Sverige. Det jag bemötte var ditt påstående att det inte finns likheter alls, Norge kunde lika gärna vara Burkina Faso eller Serbien.

F ö ligger Oslo i lä från Atlantvindarna och klimatet är mycket likt Stockholms. I konkurrens med Helsingfors den huvudstad med mest lika klimat. Om vi hade pratat om Bergen eller Stavanger hade läget varit annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in