2020-11-28, 18:21
Medlem
arbetets avatar
Som sagt, man behöver inte formler och tabeller för att förstå att Sverige är på väg in i mörkret. Vi har nu en smittspridning över hela landet, i varje region, i små som stora kommuner. Och så har vi det där med följsamheten. Eller frånvaron av den:

Polis mitt i trängseln: Blev helt chockad
”Jag blev helt chockad, trodde inte att det var möjligt att folk ville trängas på det här viset under pandemin.” Det säger polisen Annika Lindahl som fotpatrullerar i Stockholms City. Nu befaras att trängseln kan bli ännu värre.
https://www.svd.se/polis-mitt-i-trangseln-blev-helt-chockad

Bild: https://svd.vgc.no/v2/images/9e37d6f4-aa4d-4260-9da4-cb7720f13dfa?fit=crop&h=700&q=80&upscale=true&w=14 00&d68d5354
Citera
2020-11-28, 18:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror absolut att stockholmarna i större utsträckning åker till storstadsdestinationer på sportlovet, särskilt i år när Sverige saknade snö. Sen finns tidsfaktorn, att det var en vecka efter.
Det tror inte jag däremot. Och jag säger ju det där med tidsfaktorn. Varför togs då inga beslut i tid då? Det är liksom ingen ursäkt utan ett erkännande att man hanterade situationen klantigt. Inkompetens!
Citera
2020-11-28, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Bara för att äldrevården diskuterats åtskilliga gånger i tråden så betyder det inte att det har bevisats att den är så pass väsenskild i de bägge länderna att det inte är motiverat att jämföra ländernas pandemibekämpning. Dessutom har väl dödligheten på Norges äldreboenden, såvitt jag förstår, varit procentuellt högre än på Sveriges äldreboenden.
Vänta lite nu.

Jag menar inte att Stockholm och Oslo är så väsensskilda att de inte kan jämföras.

Jag menar att likheterna mellan Stockholm och Oslo relativt utomnordiska städer är överskattad.

Oslo är inte ett mer naturligt jämförelseobjekt än någon annan västeuropeisk stad.
Citera
2020-11-28, 18:25
Medlem
fernebos avatar
Frågan är vad som är förklaringen till detta? Även i samband med SARS, men även vid vanliga influensor så händer det ibland att hela familjer stryker med trots att dödligheten i procent är så låg att det inte borde kunna ske.

Miljöfaktorer? Genetiskt? En tillfällig mycket dödlig mutation? Om jag minns rätt så finns det en del som tyder på det sista.

Citat:
En hel rysk familj har dött i covid-19 på fyra dagar, rapporterar tidningen Fontanka.

Familjen bodde i Sankt Petersburg. En 64-årig man, hans 61-åriga hustru och deras 36-åriga gravida dotter dog i snabb följd.

Pappan dog den 5 november. Dottern Svetlana dog den 8 november. Innan dess hann hon — samma dag — föda sonen och ge honom namnet Kirjej, som en hyllning till sin döda pappa.

Den 9 november dog Kirjejs mormor, uppger tidningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-11-28, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Promille?

Här är Ivor Cummins länklista på publicerade papper om lockdowns ineffektivitet och skador på samhället:

Published Papers and Data on Lockdown Weak Efficacy – and Lockdown Huge Harms
Skräll att du länkar en youtube konspiratör igen.
Citera
2020-11-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Osloborna är rikare och har mycket mera pengar än stockholmare. Varför skulle dom inte resa i mycket större utsträckning?

Du glider på med alla möjliga underliga argument och vinklingar som ingen förstår för att dom inte har nått med corona att göra. Det kan vara allt från finlandsbåtar till osloresor för stockholmare.

Jag tror alla har fattat att din utgångspunkt är att FHM och regeringen är felfria. Nu vet vi din "sanning". När man redan vet sanningen måste man bara hitta argumenten och vetenskapen som stöder den. Det blir bara pinsamt.
Det är klart att norrmän reser. Men de har sportlov en vecka innan, och jag tror inte att de reste lika mycket till utomnordiska destinationer som stockholmarna, i år, eftersom Norge hade snö.
Citera
2020-11-28, 18:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vänta lite nu.

Jag menar inte att Stockholm och Oslo är så väsensskilda att de inte kan jämföras.

Jag menar att likheterna mellan Stockholm och Oslo relativt utomnordiska städer är överskattad.

Oslo är inte ett mer naturligt jämförelseobjekt än någon annan västeuropeisk stad.

Ok, jag förstår. Jag trodde hela ditt argument var att vi inte kunde jämföra Norge och Sveriges dödstal eftersom det är alltför stora skillnader mellan huvudstäderna. Men då missförstod jag säkert.

Dock så anser jag att de Nordiska länderna är betydligt mer jämförbara med Sverige än vad städer som exempelvis, Bryssel, Madrid, London etc är men där misstänker jag att vi varken är eller kommer att bli överens.
Citera
2020-11-28, 18:31
Medlem
En covid19-sjuk kvinna dog i baksätet i bilen på väg till sjukhuset.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41OQj9/magnus-en-92-arig-kvinna-dog-i-mitt-baksate
Citera
2020-11-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det tror inte jag däremot. Och jag säger ju det där med tidsfaktorn. Varför togs då inga beslut i tid då? Det är liksom ingen ursäkt utan ett erkännande att man hanterade situationen klantigt. Inkompetens!
Det kan man diskutera, men jag talar inte ansvarsfrågan nu. Bara att det faktiskt finns reella skillnader, och att Oslo och Stockholm på intet sätt är "syskonstäder", utan ganska olika städer på stora avstånd från varandra. Vi blir grupperade med Norge och Danmark för att vi har en gemensam historia, inte för att vi hade samma förutsättningar vid en pandemi.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Skräll att du länkar en youtube konspiratör igen.
Nej, jag länkade till hans länklista med publicerade studier. Dom studierna är seriösa och kommer från b.la Lancet, Nature, BMJ och diverse forskningsinstitut i medicin och ekonomi. Sen finns ju statliga siffror också.

Det är helt OK att tycka vad fan man vill, men det är INTE ok att förkasta riktig vetenskap som fake news bara för att man ogillar resultatet. Sen finns det ju givetvis studier som pekar åt en annan riktning. Kruxet är då att du som individ ska försöka bilda dig en egen uppfattning genom att läsa igenom båda sidor av argumentet och själv komma fram till vad du tycker stämmer och inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som sagt, man behöver inte formler och tabeller för att förstå att Sverige är på väg in i mörkret. Vi har nu en smittspridning över hela landet, i varje region, i små som stora kommuner. Och så har vi det där med följsamheten. Eller frånvaron av den:

Polis mitt i trängseln: Blev helt chockad
”Jag blev helt chockad, trodde inte att det var möjligt att folk ville trängas på det här viset under pandemin.” Det säger polisen Annika Lindahl som fotpatrullerar i Stockholms City. Nu befaras att trängseln kan bli ännu värre.
https://www.svd.se/polis-mitt-i-trangseln-blev-helt-chockad

Bild: https://svd.vgc.no/v2/images/9e37d6f4-aa4d-4260-9da4-cb7720f13dfa?fit=crop&h=700&q=80&upscale=true&w=14 00&d68d5354
STÄNG NER HELA SVERIGE INKL UTEGÅNGSFÖRBUD!
Citera
2020-11-28, 18:36
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
En covid19-sjuk kvinna dog i baksätet i bilen på väg till sjukhuset.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41OQj9/magnus-en-92-arig-kvinna-dog-i-mitt-baksate
92 år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in