2020-11-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De har de inte alls det. Förklara istället vilka skillnader mellan de nordiska länderna som ledde till det skilda utfallet om det nu inte var åtgärderna. Förklara också vad som sker nu.
De stora skillnaderna var:

1) De andra nordiska huvudstäderna hade sportlov en vecka tidigare, tillsammans med Skåne som inte heller fick in mycket smitta.

2) Stockholmare reser i större utsträckning än norrmän på icke-skidresor under sportlovet.

3) De största resedestinationerna för stockholmare är New York och London. Vi har även en mycket stor iransk population.

4) Stockholmare som åkte skidor valde i större utsträckning Alperna, eftersom Sverige inte hade någon snö i sina fjäll, till skillnad från Norge. Det är billigare för stockholmare att åka till Alperna än till Norge.
Citera
2020-11-28, 17:42
Medlem
Riksdalerns avatar
Ledsen pojkar och flickor men butiken kan inte ha öppet om jag inte är där, och förlorar vi för mkt pengar blire förlust och risk för stängning för gott dvs arbetslös, så det är bara gå till jobbet hostandes imorgon.

Tyvärr.
Citera
2020-11-28, 17:43
Medlem
Sumegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Vi delar en historia med varandra. Egentligen slutar likheterna där (mellan Sverige och Norge).

Hahaha.. Tror du på detta själv eller? Kulturellt, geografiskt, samhälssystemsmässigt, klimatmässigt, genetiskt etc... Nu börjar du bli tvungen att stretcha argumenten väl långt...
Citera
2020-11-28, 17:44
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Min poäng var tvärtom att det inte är så lätt att förklara som alla förståsigpåare tycks tycka. Man kan lista korrelationer i det oändliga utan att hitta verkliga orsaksverkansamband. Det blir ett cirkelresonemang att säga att Norge klarade sig för att de stängde ner i tid när man definierar i tid utifrån hur de klarade sig. Man vet ju så lite hur spridningen såg ut i början. Viruset verkar t ex ha funnits i Sverige redan före jul utan att man visste nåt. Och om lockdown skulle ha inneburit stopp eller karantän för i resande, då är det uppenbart att det inte är den lokala zonen det handlar om utan spridning via inresande från alla möjliga och omöjliga delar/zoner av världen. Så vad har den lokala zonen då med saken att göra?
Har redan förklarat zoner för dig men tar det en gång till. Utbrottstidpunkt.

Och jag skulle hålla med dig i det andra om det inte var för skillnaderna som ligger på 1000%. Per capita.
Citera
2020-11-28, 17:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Och varken han eller jag vänder mig emot detta.
Det handlar om att ni ständigt vill ha fler och hårdare åtgärder inte om dom vi har.

Det är kanske svårt för dig att förstå.. men vi hade föredragit att det inte hade dött tio gånger fler per capita i Sverige, jämfört med Norge och Finland. Liksom vi hade föredragit att höstens utbrott hade varit jämförbart med våra nordiska grannländers - och inte som nu, ett mycket större utbrott.
Citera
2020-11-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jo jag har sett diskussionerna men någon vettig vetenskaplig statistik om skillnader i exempelvis äldrevård och väder har lyst med sin frånvaro.
Skillnader i kvalitet i äldrevården är gammal skåpmat i tråden. Sveriges är eftersatt.

Skillnader i väder melllan Stockholm (östkust) och Oslo (västkust/Atlanten) är allmänbildning. Om/hur det påverkar pandemin vet jag inte, men vädret är inte något som förenar de två städerna.
Citera
2020-11-28, 17:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:

1) De andra nordiska huvudstäderna hade sportlov en vecka tidigare, tillsammans med Skåne som inte heller fick in mycket smitta.

2) Stockholmare reser i större utsträckning än norrmän på icke-skidresor under sportlovet.

3) De största resedestinationerna för stockholmare är New York och London. Vi har även en mycket stor iransk population.

4) Stockholmare som åkte skidor valde i större utsträckning Alperna, eftersom Sverige inte hade någon snö i sina fjäll, till skillnad från Norge. Det är billigare för stockholmare att åka till Alperna än till Norge.
Nä nä nä, glöm det. Menar du verkligen att norrmännen inte åker till New York i samma utsträckning?

Och det är inte ofta någon kommer med en ursäkt och ett erkännande i samma mening. Ja, vi glömde sätta in åtgärder vid sportlovet för Stockholmarna. Alldeles riktigt. Varför då? Smittan var ju redan känd i de trakterna.

Jo, p.g.a. inkompetens. Där ligger skillnaderna mellan länderna. Och i politisk beslutsfähighet och mod.

Nu ska det vaccineras i de olika länderna. I Sverige är det regionerna som har ansvaret. Ridå!
Citera
2020-11-28, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Ledsen pojkar och flickor men butiken kan inte ha öppet om jag inte är där, och förlorar vi för mkt pengar blire förlust och risk för stängning för gott dvs arbetslös, så det är bara gå till jobbet hostandes imorgon.

Tyvärr.

Det är nu munskydd är givande, hoppas att du använder det för att undvika sprida partiklar omkring dig.
Citera
2020-11-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern

Tyvärr.
Du bör vara hemma.

Men om du ändock ska jobba, prova hostmedicin innehållande etylmorfin.
Cocillana-Etyfin

Rekommendationen gäller endast om du har rethosta/torrhosta.
Citera
2020-11-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
Hahaha.. Tror du på detta själv eller? Kulturellt, geografiskt, samhälssystemsmässigt, klimatmässigt, genetiskt etc... Nu börjar du bli tvungen att stretcha argumenten väl långt...
Utveckla gärna vad det är för likheter som gör att Sverige och Norge skulle drabbas på samma sätt av en pandemi, som inte också gäller för något av länderna UK, Irland, Nederländerna eller Frankrike.
Citera
2020-11-28, 17:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Kastrup stängde ner mycket tidigare än Arlanda så Skåningar kan ju tacka danskarna för att våg 1 blev mild.

Ja, Iranier åkte ju till Iran över lovet. De flesta via Turkiet förmodligen då biljetterna blir billigare. O Sverige stoppade symboliskt direktflyg vilket inte hade så stor effekt.
Citera
2020-11-28, 17:53
Medlem
Riksdalerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Det är nu munskydd är givande, hoppas att du använder det för att undvika sprida partiklar omkring dig.

Svar: Nej

Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du bör vara hemma.

Men om du ändock ska jobba, prova hostmedicin innehållande etylmorfin.
Cocillana-Etyfin

Rekommendationen gäller endast om du har rethosta/torrhosta.

Rethosta/torrhosta är det jag har, ditt tips kommer komma väl till hands, Theracough dock, tack

Ledsen, har absolut inget val, jag är i en tuff position.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in