2020-11-28, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Bara för att jag inte tycker någon mängd dödsfall motiverar en lockdown betyder det inte att jag är likgiltig inför dom som dör. Som du kanske förstått anser jag att det inte ens fungerar! Jag, till skillnad från er pseudovetenskapliga regndansare, vill göra saker som faktiskt fungerar och har effekt.
Dina idéer är baserade på konspirationsteorier som Mike yedon har framfört.

Mannen som fick sparken ifrån Pfizer och nu förnekar covid-19..konstigt att han ej vill att hans gammla arbetsgivare ska tjäna pengar...

Släpp tråden och gör ngt nyttigt istället
Citera
2020-11-28, 17:21
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Nej de bara gapar efter mer skattemedel.föenya och effektivisera istället.

Vad svamlar du om?
Ska vi förnya och effektivisera resturangbranchen?
Citera
2020-11-28, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast Mariehamn är Åland, så det är lite skillnad på när man anländer tidsmässigt.

Men visst, du KAN åka till Finland med färjan. Men det är oavsett inte någon stor andel av stockholmarna som åker till Finland med Viking Line som sportlovsresa.
Jag har även åkt Åbo-färjan och Helsingforsfärjan.

Ibland om du åker med färjan till Mariehamn så är det en färja till Mariahamn som fortsätter vidare till Helsingfors.
Och en annan färja från Helsingfors som tar dig från Mariehamn hem till Stockholm. Du byter alltså färja under turen.

Noterade du inte färjan: Helsingfors–Mariehamn–Stockholm?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-11-28 kl. 17:27.
Citera
2020-11-28, 17:24
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Antag att du enbart fått veta vilka åtgärder alla världens länder satte in. Skulle du då ha kunnat förutsäga utvecklingen i varje land? Förmodligen inte alls. Därför blir det väldigt mycket spekulation när man i efterhand ska tycka till varför länder haft den utveckling de haft. Titta bara på Sverige. Vi är ett långt land. Vi har alla haft i stort sett samma rekommendationer. Vi har väldigt olika utveckling i olika delar av landet. Hade man kunnat förutsäga det?

FHM gjorde väl nån genetisk analys av olika varianter av virus som folk bar på och kom fram till att mycket av smittan i våras när det blossade upp verkade komma från storstäder som London och New York. Och du tror fortfarande att närheten till Norge är avgörande? Bevisligen inte med tanke på den utveckling vi haft.
Inte alls, men vi är jämförbara länder i mångt och mycket. Siffrorna är talande.

Men du får gärna förklara var skillnaderna ligger om det inte är åtgärderna man satte in.
Citera
2020-11-28, 17:26
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Sluta ljug!
Han skriver att våra insattser har varit rimliga vilket jag också kan tycka.
Det jag vänder mig emot är detta ständiga gapande om mer åtgärder utan någon som helst eftertanke om vad denna åtgärd kan ha för effekt annat än att rädda ett antal 80-90 åringar.

Lejonparten av dem som sjukhusvårdats för covid-19 är yngre än 80 år.
Citera
2020-11-28, 17:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Menar du att Stockholm har en geografisk närhet till Köpenhamn, som Bryssel inte har?

Det är 65 mil till Stockholm, 92 mil till Bryssel. Jag kan garantera dig att det är fler människor som rör sig mellan Bryssel-Köpenhamn, än Köpenhamn-Stockholm.

Köpenhamn har lika stora demografiska likheter med Bryssel som med Stockholm.
De har de inte alls det. Förklara istället vilka skillnader mellan de nordiska länderna som ledde till det skilda utfallet om det nu inte var åtgärderna. Förklara också vad som sker nu.
Citera
2020-11-28, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det där håller jag inte med om alls. För det första finns det inga belägg för att Stockholmare och Oslobor inte reser till varandras städer. För det andra så är det inte det som avgör huruvida man kan jämföra länderna eller ej ur smittsynpunkt. Som jag nämnde tidigare så är det liknande glesbygd, äldrevård, ålder på befolkning, väderförhållande som gör länderna jämförbara.
Det har vi redan avhandlat tidigare. Det finns statistik på det. Besökare till Stockholm är i huvudsak utomnordiska, och stockholmarna reser i huvudsak utanför Norden eller inom Sverige.

Stockholm och Oslo är inte särskilt lika ifråga om varken demografi, befolkningstäthet, ålder, äldrevård eller väder.

Vi delar en historia med varandra. Egentligen slutar likheterna där.
Citera
2020-11-28, 17:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du vet inte att finnar åker med samma färjor, tillsammans med svenskarna?
Ganska stor trafik när finnarna ska hem till Finland och hälsa på. Enda alternativet om man vill ha med bilen (den fina som man vill visa upp)(jodå, jag är halvfinne själv och vet hur det är) med sig.
Citera
2020-11-28, 17:37
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Lejonparten av dem som sjukhusvårdats för covid-19 är yngre än 80 år.

Och varken han eller jag vänder mig emot detta.
Det handlar om att ni ständigt vill ha fler och hårdare åtgärder inte om dom vi har.
Citera
2020-11-28, 17:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte alls, men vi är jämförbara länder i mångt och mycket. Siffrorna är talande.

Men du får gärna förklara var skillnaderna ligger om det inte är åtgärderna man satte in.
Min poäng var tvärtom att det inte är så lätt att förklara som alla förståsigpåare tycks tycka. Man kan lista korrelationer i det oändliga utan att hitta verkliga orsaksverkansamband. Det blir ett cirkelresonemang att säga att Norge klarade sig för att de stängde ner i tid när man definierar i tid utifrån hur de klarade sig. Man vet ju så lite hur spridningen såg ut i början. Viruset verkar t ex ha funnits i Sverige redan före jul utan att man visste nåt. Och om lockdown skulle ha inneburit stopp eller karantän för inresande, då är det uppenbart att det inte är den lokala zonen det handlar om utan spridning via inresande från alla möjliga och omöjliga delar/zoner av världen. Så vad har den lokala zonen då med saken att göra?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-11-28 kl. 17:41.
Citera
2020-11-28, 17:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Så tänker nog dom flesta äldre. Jag hade gjort det. I helvete att jag skulle vilja att mina barnbarn får sämre livskvalitet och ärver en förstörd ekonomi bara för att jag kanske ska få leva ett halvår till.

Vad bra att Sverige har förärats med fina dej❤️
Citera
2020-11-28, 17:40
Medlem
Citat:
Det har vi redan avhandlat tidigare. Det finns statistik på det. Besökare till Stockholm är i huvudsak utomnordiska, och stockholmarna reser i huvudsak utanför Norden eller inom Sverige.

Stockholm och Oslo är inte särskilt lika ifråga om varken demografi, befolkningstäthet, ålder, äldrevård eller väder.

Vi delar en historia med varandra. Egentligen slutar likheterna där.

Jo jag har sett diskussionerna men någon vettig vetenskaplig statistik om skillnader i exempelvis äldrevård och väder har lyst med sin frånvaro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in