2020-11-24, 03:21
Medlem
zxcvb45s avatar
Sitter detta äckel inne än?
Citera
2020-11-25, 04:52
Medlem
WalterNeffs avatar
Vad är sannolikheten för att han ska ha fler mord på sitt samvete? Är han misstänkt för nåt mer? Det skulle inte förvåna mig.
Citera
2020-11-26, 06:45
Medlem
Han klev in genom källarfönstret och gick rakt in i sovrummet. BO måste känt obeskrivlig chock, skräck, rädsla, vanmakt när han attackerade henne och "vilja leka gud" och bestämma över liv och död. Sedan ströp henne.

Fy fan säger jag att en sån här person ska få permissioner efter att ha mördat 2 oskyldiga kvinnor.
Citera
2020-11-26, 14:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Fallet "Snälle Bengt" gestaltas på SVT i serien "Jakten på en mördare".

Skådespelaren som spelar Bengt påminner dock mer om Anders Eklund rent visuellt.

Reagerade också på det när jag såg det avsnittet. "Fan det är ju Eklund!"sa jag... Tji fick jag.
Citera
2020-11-27, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Han fick inga frågor om vad de gör idag. Utan Göteborgdirekt1994 tyckte att snällebengt bara skulle neka sig genom förhören.

"I Jakten på en mördare" får man ju uppfattningen att Bengt Karlsson aka "snällebengt" är lågbegåvad. Det ligger nog han i fatet att han gå helt fri igen på ett bra tag.
Ja det var det personen måste ha menat för precis så var det ju han berättade massa saker som skett för länge sen och kanske knappt hade gått att hitta. Sedan finns folk som gått fria trots starkare bevisning än några fibrer i en bagagelucka så att vem vet kanske hade han gått fri om han nekat och haft en bra advokat? Låg eller högbegåvad vet jag inte om det har någon betydelse när det ska beslutas om frigivning det dom går efter borde vara om personen fortfarande lider av "en allvarlig psykisk störning". Vi får vara glada att Bengt liv blev förstört efter att ha begått såna fruktansvärda brott vilket inte går att skylla på någon annan än en själv. Blir man bankrånare så ja då kan man till viss del skylla på samhället/dåliga föräldrar men inte de här brotten.

Bengt är ett mänskligt avfall som säkert har flera år kvar med tanke på återfallsrisken. ha ha ha Bengt du ville bestämma över kvinnor som Gud bestämmer över allt nu är det samhället som bestämmer allt över dig. Och du kan inte göra något åt det fan vad vi skrattar åt dig din värdelösa idiot
Senast redigerad av Vanligman 2020-11-27 kl. 14:16. Anledning: Tillägg
Citera
2020-11-27, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanligman
Ja det var det personen måste ha menat för precis så var det ju han berättade massa saker som skett för länge sen och kanske knappt hade gått att hitta. Sedan finns folk som gått fria trots starkare bevisning än några fibrer i en bagagelucka så att vem vet kanske hade han gått fri om han nekat och haft en bra advokat? Låg eller högbegåvad vet jag inte om det har någon betydelse när det ska beslutas om frigivning det dom går efter borde vara om personen fortfarande lider av "en allvarlig psykisk störning". Vi får vara glada att Bengt liv blev förstört efter att ha begått såna fruktansvärda brott vilket inte går att skylla på någon annan än en själv. Blir man bankrånare så ja då kan man till viss del skylla på samhället/dåliga föräldrar men inte de här brotten.

Bengt är ett mänskligt avfall som säkert har flera år kvar med tanke på återfallsrisken. ha ha ha Bengt du ville bestämma över kvinnor som Gud bestämmer över allt nu är det samhället som bestämmer allt över dig. Och du kan inte göra något åt det fan vad vi skrattar åt dig din värdelösa idiot

Det jag tänker på om nu "Snällebengt" är lågbegåvad så känns det som det är svårare att liksom jobba med dem inom psykiatrin och få de att förstå saker och ting. Det är ju svårt redan från början med sådana här personer "Snällebengt" påminner mycket om Anders Eklund i gärningarna.
Citera
2020-11-27, 23:41
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Jag tycker inte att TV-serien Jakten på en mördare gav någon vidare korrekt bild av verklighetens "Snälle-Bengt". Karlsson var/är för det första lång och välbyggd - inte liten och korpulent. Vidare så var han social och trevlig, och säkerligen inget "dumhuvud". I TV-serien verkar han snarare vara socialt handikappad och småkorkad, närmast schablonbilden av en serie- eller lustmördare. Nej, den där filmatiseringen ger jag inte mycket för, åtminstone inte när det gäller gestaltningen av Bengt Karlsson och dennes brott.
Citera
2020-11-28, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Jag tycker inte att TV-serien Jakten på en mördare gav någon vidare korrekt bild av verklighetens "Snälle-Bengt". Karlsson var/är för det första lång och välbyggd - inte liten och korpulent. Vidare så var han social och trevlig, och säkerligen inget "dumhuvud". I TV-serien verkar han snarare vara socialt handikappad och småkorkad, närmast schablonbilden av en serie- eller lustmördare. Nej, den där filmatiseringen ger jag inte mycket för, åtminstone inte när det gäller gestaltningen av Bengt Karlsson och dennes brott.

Vet inte men skulle tro mellan 80-90 i iq. Tror definitivt han låg under medel. Vet inte om han mönstra, begåvningstestet där skulle troligen ge en klar indikator på hans mentala förmåga.
Citera
2020-11-28, 01:16
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Vet inte men skulle tro mellan 80-90 i iq. Tror definitivt han låg under medel. Vet inte om han mönstra, begåvningstestet där skulle troligen ge en klar indikator på hans mentala förmåga.
Intressant. Jag har personligen aldrig träffat Karlsson, men jag har för länge sedan pratat med personer som kände eller hade haft att göra med honom. Det framkom aldrig, så vitt jag minns, att han skulle ha varit lågbegåvad.
Citera
2020-11-28, 11:21
Medlem
darkaims avatar
Det som gör att han framstår som så lågbegåvad och socialt handikappad i TV-serien beror ju främst på att de valt en Anders Eklund "look-alike" att gestalta honom av någon konstig anledning. Den riktige Snälle-Bengt var ju som sagt lång och välbyggd, och hade de valt en skådis som verkligen liknande honom skulle exakt samma scener och samma dialog inte ge samma direkt dåliga intryck. Utseendet är ju faktiskt mycket viktigt när det gäller ytlig charm trots allt.
Citera
2020-11-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkaim
Det som gör att han framstår som så lågbegåvad och socialt handikappad i TV-serien beror ju främst på att de valt en Anders Eklund "look-alike" att gestalta honom av någon konstig anledning. Den riktige Snälle-Bengt var ju som sagt lång och välbyggd, och hade de valt en skådis som verkligen liknande honom skulle exakt samma scener och samma dialog inte ge samma direkt dåliga intryck. Utseendet är ju faktiskt mycket viktigt när det gäller ytlig charm trots allt.

Välbyggd är väl lite överdrivet också. Klart han kan vara stark men ser inte speciellt muskulös ut på bilderna. Ser inte så särdeles stark ut på bilden jag sett på honom i träningsoverall.

Hans brott är ju heller inte särdeles avancerade (våldtäktsmän är ofta lågbegåvade). De är t o m mindre intelligenta jämfört med andra kriminella.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/95j2615/

https://journals.copmadrid.org/ejpalc/art/ejpalc2018a10

https://www.researchgate.net/publication/7782473_On_intelligence_and_crime_A_comparison_of_ incarcerated_sex_offenders_and_serious_non-sexual_ violent_criminals

Det finns en övertro på kriminella iq som har sin grund i populärkulturen. Kännt många som det gått snett för senare i livet. Väldigt sällan har de varit särdeles smarta. Klart det finns undantag, men bonddräng och nattvandrare, är inget som du behöver jättehög iq för att klara av (inte våldtäkt och mord heller). Han verkar inte heller ha haft lätt för sig i skolan.

Ett klart undantag som är kriminell och allt tyder på att han är intelligent (vilket gör det hela än värre) är "Kapten klänning". Madsen som ju många pekat ut som ett kriminellt geni låg på ganska modesta 112 i iq (är mycket stor del av befolkningen som ligger på denna siffra eller högre).
Senast redigerad av GeorgeForeman1980 2020-11-28 kl. 13:06.
Citera
2020-11-28, 13:26
Medlem
darkaims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Välbyggd är väl lite överdrivet också. Klart han kan vara stark men ser inte speciellt muskulös ut på bilderna. Ser inte så särdeles stark ut på bilden jag sett på honom i träningsoverall.

Hans brott är ju heller inte särdeles avancerade (våldtäktsmän är ofta lågbegåvade). De är t o m mindre intelligenta jämfört med andra kriminella.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/95j2615/

https://journals.copmadrid.org/ejpalc/art/ejpalc2018a10

https://www.researchgate.net/publication/7782473_On_intelligence_and_crime_A_comparison_of_ incarcerated_sex_offenders_and_serious_non-sexual_ violent_criminals

Det finns en övertro på kriminella iq som har sin grund i populärkulturen. Kännt många som det gått snett för senare i livet. Väldigt sällan har de varit särdeles smarta. Klart det finns undantag, men bonddräng och nattvandrare, är inget som du behöver jättehög iq för att klara av (inte våldtäkt och mord heller). Han verkar inte heller ha haft lätt för sig i skolan.

Ett klart undantag som är kriminell och allt tyder på att han är intelligent (vilket gör det hela än värre) är "Kapten klänning". Madsen som ju många pekat ut som ett kriminellt geni låg på ganska modesta 112 i iq (är mycket stor del av befolkningen som ligger på denna siffra eller högre).
Jag tror inte han är intelligent, jag tror precis som du skrev tidigare att hans iq är runt 80-90 precis som de flesta seriemördare. Tänkte skriva det först också men avstod. Det krävs så klart ingen hög intelligens för en person som Bengt att ljuga för folk eller ge ett intryck av att vara en trevlig och hjälpsam om än lite märklig medmänniska. Min poäng var bara att det faktum att han inte ser ut som Anders Eklund hjälpte hans framtoning mycket.
Senast redigerad av darkaim 2020-11-28 kl. 13:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in