2020-11-25, 11:20
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vi vet sedan länge att andelen invandringskritiska i Sverige är oändligt mycket större än SD:s väljarkår. Att SD gick spikrakt uppåt fram till 2015 berodde på att det inte fanns någon annan utväg än SD eftersom sjuklövern höll fast vid den gamla idiotpolitiken tills knogarna vitnade. Om man är glutenintolerant och det enda som finns att äta är vetebullar eller giftig slagg så äter man vetebullarna och lever med blödande tarmar och sprutdiarré. Men nu har flera andra infört glutenfritt i sortimentet. Och då duger de partierna fint åt de väljare som ville ha ett alternativ till SD. Flashbackiga argument av typen "tro dom inte, det är kontrollerad opposition!!!!" biter inte på väljare som är invandringskritiska men ändå konsekvent har ratat SD i alla år trots situationen i landet.

SD har en relativt trygg grundnivå på 20. Det kan komma att uppstå fler 25%-bubblor längs vägen, ifall vi hamnar i ett läge i landet där allt ljus riktas mot sprängningar/skjutningar etc ungefär som hösten 2019 eller ett nytt idiotbeslut av samma kaliber som gymnasielagen 2018, men ifall SD rusar vid ett sånt tillfälle finns skäl att misstänka att det rör sig om strategisk aktivism från respondenterna i OU för att skrämma de andra partierna till bättring. Men sedan på valdagen röstar de mer traditionellt. Det är inte att göra så mycket åt.

Jag tror SD behöver de kulturella institutionerna för att ta sig över 22% gränsen i ett val.

Svenskar är alldeles för regimtroende till skillnad från exempelvis amerikanare. Det ligger i vår kultur precis som det ligger i deras.

Det är väl just därför M och KD och övriga etablissemanget vägrar släppa in SD i regeringsställning, eftersom de då troligtvis skulle få inflytande inom kulturen och på så vis bli ett 30% parti.

Om inte Trump vinner genom domstol i USA kommer det bli svårt för alla nationalistiska partier i omvärlden eftersom all kultur i västvärlden idag strömmar från USA (Hollywood osv).
2020-11-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Sammanvägt medelvärde december 2015:
S: 24,4
MP: 5,6
V: 7,1
M: 21,6
L: 5,8
KD: 3,4
C: 7,2
SD: 22,0

Sammanvägt medelvärde oktober 2020:
S: 25,6
MP: 4,3
V: 10,3
M: 20,6
L: 3,2
KD: 6,0
C: 8,5
SD: 20,2

På nästan fem år så har SD inte ökat i opinionen, snarare minskat med någon procent. Vart är den nya vågen av väljare? På fem år har SD bara sina kärnväljare och inga andra. De andra potentiella 5-10% som teoretiskt skulle kunna rösta på SD har inte gått över.

Jag tror att vi alla överskattar SD:s chanser något, de allra flesta tycker fortfarande extremt illa om SD. Partiet ökar dessutom nästan bara i grupper man redan är starka. Invandrare, kvinnor, akademiker är körda sedan länge.

Andelen som uppger SD eller ett parti som uttryckligen förklarat sig vara berett att förhandla och samarbeta med SD har ökat från ca 20% till ca 47%!
2020-11-25, 11:45
Medlem
Citat:

På nästan fem år så har SD inte ökat i opinionen, snarare minskat med någon procent. Vart är den nya vågen av väljare? På fem år har SD bara sina kärnväljare och inga andra. De andra potentiella 5-10% som teoretiskt skulle kunna rösta på SD har inte gått över.

Jag tror att vi alla överskattar SD:s chanser något, de allra flesta tycker fortfarande extremt illa om SD. Partiet ökar dessutom nästan bara i grupper man redan är starka. Invandrare, kvinnor, akademiker är körda sedan länge.

Vilket nonsens inlägg. SD har nästan inte ökat något i opinionen för sammanlägt medelvärde december 2015 fram till idag. Det är korrekt. Du utesluter att Moderaterna för en invandringskritisk linje, de har lag & ordning på tapeten och mer. Migrantkrisen inträffade dessutom 2015 och de toppade när den pågick som mest.

Ska vi ta en längre mätperiod? Varför inte ta november 2017 då SD hade ett snitt på 17,1 procent medan de har ett snitt på 21,7 november 2020. Glidande medeltal för november 2017 är 18,8 procent medan det är 20,9 för november 2020. Vari ligger skillnaderna i din och min jämförelse? Du mäter perioden då migrantkrisen pågick som mest, jag väljer perioden då den hade avtagit men sprängningar, våldtäkter och annat pågick som det brukar. Dessutom har Corona nu mer framfart i medierna än andra frågor.
Senast redigerad av hefti 2020-11-25 kl. 11:48.
2020-11-25, 13:18
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag tror SD behöver de kulturella institutionerna för att ta sig över 22% gränsen i ett val.

Svenskar är alldeles för regimtroende till skillnad från exempelvis amerikanare. Det ligger i vår kultur precis som det ligger i deras.

Det är väl just därför M och KD och övriga etablissemanget vägrar släppa in SD i regeringsställning, eftersom de då troligtvis skulle få inflytande inom kulturen och på så vis bli ett 30% parti.

Om inte Trump vinner genom domstol i USA kommer det bli svårt för alla nationalistiska partier i omvärlden eftersom all kultur i västvärlden idag strömmar från USA (Hollywood osv).

Den enorma stöd genom statlig finansiering som går till SVT och SR ger säkert de etablerade partierna en megafon för att dämpa SD: s kommunikation.

Det är intressant att Friatider, Samhällsnyt, Nyheter i dag, etc har skapat verklig konkurrens för de uppblåsta vanliga medierna. Men de vanliga medierna är en flod av desinformation. SD: s mediatäckning är bara en smal ström.

Svenskar som hör om andra svenskar som blir rånade, våldtagna, mobbad, etc. ger säkert folk anledning att ifrågasätta etableringen. Jag väntar fortfarande på att någon "älskad" person som Leif GW Persson ska komma direkt och säga att invandring från MENA helt enkelt är dåligt för Sverige.

Det handlar inte om hat. Det är bara sunt förnuft.

En lärare från Malmö berättade för mig att unga etniska svenska tjejer i sin skola pratar gettoslang svenska som sitt språk nuförtiden. De utnyttjas också sexuellt av muslimska och svarta "pojkvänner" som behandlar dem som skräp.

Medelklassen kommer att upptäcka att detta kryper in i sina skolor och kvarter.
2020-11-25, 13:47
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Korrekt. Det finns inte mycket som talar för att SD stärker sin ställning i opinionen. Snarare är det på stället marsch. Den förändring i opinionen som syns när man jämför 2015 med 2020 är att vänsterpartiet stärkts och att Liberalerna är i stor fara att hamna under 4% spärren.
Under dessa 5 år har vi haft fortsatt massinvandring, vilket pressar kommunerna och välfärdssektorn enormt, vi har rekord all time high när det gäller skjutningar, sprängningar, bilbränder och våldtäkter, rån och otrygghet är vardagsmat.
Ändå inget avtryck i opinionsläget, vad är det som händer, eller inte händer. I vilket annat land skulle tillståndet kunna vara på detta sätt utan att det utkrävs något politiskt ansvar?

Vad tyder på att läget skulle kunna förändras till 2022? I ärlighetens namn ingenting, precis ingenting. Till oddset 1,02 säger jag att Sverige kommer att fortsätta att styras av någon form av överenskommelse typ December eller Januariöverenskommelser. Sen kan man öva sig på att fundera över om Sverige verkligen uppfyller kriterierna på en fungerande demokrati.

AFS närmar sej spärren De tar SD:s väljare. Vet inte vad jag tycker om det faktiskt.
2020-11-25, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
AFS närmar sej spärren De tar SD:s väljare. Vet inte vad jag tycker om det faktiskt.
.

Vad har du för belägg för detta? Jag kan inte se annat än att AfS har svårt att nå ut och vinner inga nya väljare. 4% verkar ouppnåeligt. Dom har inte ens en ynka procent.

Jag tror att den hårda kärnan i SD ökar. Därför om det går dåligt för SD att vinna nya själar kan man ändå ligga på 19%. Framtidsutsikterna är mycket goda för SD och i ett samhälle där det snart stundar allas krig mot alla, borde SD kunna öka igen.
2020-11-25, 15:31
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hefti
Vilket nonsens inlägg. SD har nästan inte ökat något i opinionen för sammanlägt medelvärde december 2015 fram till idag. Det är korrekt. Du utesluter att Moderaterna för en invandringskritisk linje, de har lag & ordning på tapeten och mer. Migrantkrisen inträffade dessutom 2015 och de toppade när den pågick som mest.

Ska vi ta en längre mätperiod? Varför inte ta november 2017 då SD hade ett snitt på 17,1 procent medan de har ett snitt på 21,7 november 2020. Glidande medeltal för november 2017 är 18,8 procent medan det är 20,9 för november 2020. Vari ligger skillnaderna i din och min jämförelse? Du mäter perioden då migrantkrisen pågick som mest, jag väljer perioden då den hade avtagit men sprängningar, våldtäkter och annat pågick som det brukar. Dessutom har Corona nu mer framfart i medierna än andra frågor.

November 2017 längre mätperiod? Du skrev fel där va? Men i alla fall ju längre mätperiod man har ju mer intressant är det, så det är klart att det är mer intressant att kolla utvecklingen på fem år än för i somras t.ex. Sen ser jag att du tar efter medias mantra om att migrantkrisen pikade 2015, men i verkligheten så pågår den varje dag, men jag ger dig en poäng eftersom media styr väldigt mycket den allmänna uppfattningen och då när media erkände 2015 så hakade folket på.

Problemet är ju just det, att folk är för beroende av media för att få en uppfattning. Det är sant att om jag enbart kollar svt och Aftonbladet så skulle jag också få uppfattningen att läget är hyfsat under kontroll
2020-11-25, 17:52
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Citat:

Min tolkning av dessa siffror är att de två procent som SD tappat förmodligen stödröstar på KD. Åker KD ur riksdagen då ligger en högerkonservativ regering väldigt långt borta.
2020-11-25, 18:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Du valde en topp för SD och jämför med nu. En mer rättvis jämförelse är att jämföra toppar och dalar. Toppen 2015 var 21.7 %. Lägsta 14,4 %. Toppen 2019 var 25,4 % och dalen 18,3 %. I år 24,5 respektive 18,8. Och då har vi Corona i år som tagit fokus från alla andra frågor. Om Corona stabiliseras eller om svenskarna börjar skylla situationen på S så kan utvecklingen gå till SDs fördel igen.

https://val.digital/Party-SD/

Och som nämnts att då 2015 hade alla sju andra riksdagspartier som sin viktigaste fråga att hata SD. Två partier har släppt det nu samt närmat sig SD politiskt. Och S låtsa ha ändrat politik också, en lögn som fungerar p.g.a. dess statliga mediemonopol.
2020-11-27, 08:51
Medlem
Haddock93s avatar
https://mobile.twitter.com/StatistiskO/status/1331782075511435270

Sentio verkar ha fångat upp trenden fint.
2020-11-27, 16:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://mobile.twitter.com/StatistiskO/status/1331782075511435270

Sentio verkar ha fångat upp trenden fint.

Vi närmar oss en situation med 3 jämnstora partier i Sverige. Reinfeldt fick nästan lika mycket som S i sitt andra val men nu är det 3 stora partier.
2020-11-28, 07:31
Medlem
Nikets avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Du valde en topp för SD och jämför med nu. En mer rättvis jämförelse är att jämföra toppar och dalar. Toppen 2015 var 21.7 %. Lägsta 14,4 %. Toppen 2019 var 25,4 % och dalen 18,3 %. I år 24,5 respektive 18,8. Och då har vi Corona i år som tagit fokus från alla andra frågor. Om Corona stabiliseras eller om svenskarna börjar skylla situationen på S så kan utvecklingen gå till SDs fördel igen.

https://val.digital/Party-SD/

Och som nämnts att då 2015 hade alla sju andra riksdagspartier som sin viktigaste fråga att hata SD. Två partier har släppt det nu samt närmat sig SD politiskt. Och S låtsa ha ändrat politik också, en lögn som fungerar p.g.a. dess statliga mediemonopol.

Jag vill gärna tillägga att 2015 års siffra (22,0 %) var överskattad då det var svårt för opinon- institut att mäta SD.
Nu får vi hoppas att SD:s är underskattade ist.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in