Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-27, 20:56
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Bo Nilsson var ett kort tag misstänkt för mordet på Olof Palme.

"“VAR DET DU SOM SKÖT OLOF PALME?”
Ett tag in i intervjun bestämmer sig Mer än ord-reportern David Nilsson för att grilla Bo och lyfta elefanten i rummet. “Var det du som sköt Olof Palme?” Den direkta frågan kan ändå på något sätt tyckas som befogad, Bo Nilsson var trots allt misstänkt för mordet under en kort tid! Bo Nilsson svarar, på typiskt Bo Nilsson-manér på samma sätt som han gjorde då när Säkerhetspolisen ställde samma fråga.

— Nej, tyvärr kan jag inte ta åt mig den äran.

Att Bo Nilsson var misstänkt för mordet kan nog tillskrivas Polisens inkompetens mer än något annat. Olof Palme var dock inte någon favorit för Bo Nilsson. Palme tog in kommunister från Chile och ledde feminister och dåtidens miljöpartister, uppger Bo Nilsson.

Det lustiga i sammanhanget var att Bo Nilsson faktiskt hade .375 magnum-patroner i en ask som var orörd, en ask som beslagtogs av Säkerhetspolisen efter att de röjt i lägenheten.

— Det var ju samma sorts patroner som vid mordet på Olof Palme. Så då tänkte jag, nu blir det ju kåken.

Det blev dock inte så utan han avskrevs från utredningen inom kort. Och på köpet fick han en glad överraskning på posten.

— De tog asken och tog ur fyra kulor som de skickade till SKL. Men några månader senare fick jag en försändelse med mina fyra kulor. Jag trodde inte det var sant, säger Bo och skrattar."

https://nordiskradio.se/?artikel=intervju-veteranen-bo-nilsson-om-sina-40-ar-i-den-nationella-kampen

Troligtvis spridande av kopiss. Svaren sjuder av att underblåsa nidbilden. Sannolikt är den här personen mer full av dynga en överfull septiktank. Polisen skulle nitat en sådan konspiration Nilsson ger uttryck för relativt omgående.

Självklart är mordmotivet mycket större än så. Därav mörkläggningen.
Citera
2020-11-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Troligtvis spridande av kopiss. Svaren sjuder av att underblåsa nidbilden. Sannolikt är den här personen mer full av dynga en överfull septiktank. Polisen skulle nitat en sådan konspiration Nilsson ger uttryck för relativt omgående.

Självklart är mordmotivet mycket större än så. Därav mörkläggningen.

Jag vet inte om han ger intryck för någon konspiration direkt, min känsla är att han tillhör gruppen Palmehatare.
Till exempel så ska väl Skandiamannens motiv för att döda OP vara en form av Palmehat.
Citera
2020-11-27, 21:58
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Jag vet inte om han ger intryck för någon konspiration direkt, min känsla är att han tillhör gruppen Palmehatare.
Till exempel så ska väl Skandiamannens motiv för att döda OP vara en form av Palmehat.

Det jag menade. Enskillda personer utan förankring hos makten hade nitats omgående. Eländet som citerats vill bara göra sig viktig. Ingen utan förankring hos makten hade kommit undan med det. Det där rövhålet Nilsson är en i mängden snyftrunkande fantiserande fån.

Vettiga eventuella konspiratörer insåg säkerligen att politiska fantasifoster knappast utgjorde en anledning att icensätta en mordkomplott.

Infekterade av det oresonliga Palmehatet som de facto fanns eller ej.
Citera
2020-11-27, 22:04
Medlem
Citat:
Det jag menade. Enskillda personer utan förankring hos makten hade nitats omgående. Eländet som citerats vill bara göra sig viktig. Ingen utan förankring hos makten hade kommit undan med det. Det där rövhålet Nilsson är en i mängden snyftrunkande fantiserande fån.

Vettiga eventuella konspiratörer insåg säkerligen att politiska fantasifoster knappast utgjorde en anledning att icensätta en mordkomplott.

Infekterade av det oresonliga Palmehatet som de facto fanns eller ej.

Ok!
Själv tror jag till 50 procent på en konspiration och till 50 procent på en ensamagerande gm?
Jag har svårt att bestämma mig.

Mörkläggning eller dåligt polisarbete?
Gm med mycket tur eller skicklighet?
Mörkläggning för säkerhets skull eller mörkläggning för att man vet mycket dåliga saker om mordet som man inte vill ska komma fram?
Senast redigerad av Sumer 2020-11-27 kl. 22:07.
Citera
2020-11-27, 22:17
Medlem
Citat:
Ok!
Själv tror jag till 50 procent på en konspiration och till 50 procent på en ensamagerande gm?

Mörkläggning för säkerhets skull eller mörkläggning för att man vet mycket dåliga saker om mordet som man inte vill ska komma fram?
Märkligt är hur unisont diffusa minnen alla i tjänst varandra spanare har. Mer likt hur buset brukar minnas. Det var dock en unik kväll som de allra flesta minns särskilt.

Har efterlyst vapeninnehav för dessa men de har väl glömt det också...
Citera
2020-11-27, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Märkligt är hur unisont diffusa minnen alla i tjänst varandra spanare har. Mer likt hur buset brukar minnas. Det var dock en unik kväll som de allra flesta minns särskilt.

Har efterlyst vapeninnehav för dessa men de har väl glömt det också...

Ok!
Jag antar att om du har rätt i dina misstankar så är den enda chansen att någon spanare börjar snacka trots eventuella tänkbara risker.
Citera
2020-11-27, 22:24
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ok!

Alla dörrar skall hållas öppna förstås. Men mörkläggning och ensamagerande gärningsmän är tillsynes oförenligt. Svårt att avgöra...

Åsyftar du att ett personligt motiv skulle framkalla ofördelaktiga sakförhållanden kring offret? Det är en möjlighet. För att, så att säga skona de efterlevande och nationens intresse, och ej röra om i grytan.

Tror personligen det är större. Exempelvis att observationerna inte kan alstra ett signalement. Kan det bero på att bärarna av kommunikationsutrustning var utlänningar? Ej identifierbara för fredagsflanörer således. En tanke bara...
Senast redigerad av Thurizas-09 2020-11-27 kl. 22:27.
Citera
2020-11-27, 22:31
Medlem
Citat:
Alla dörrar skall hållas öppna förstås. Men mörkläggning och ensamagerande gärningsmän är tillsynes oförenligt. Svårt att avgöra...

Åsyftar du att ett personligt motiv skulle framkalla ofördelaktiga sakförhållanden kring offret? Det är en möjlighet. För att, så att säga skona de efterlevande och nationens intresse, och ej röra om i grytan.

Tror personligen det är större. Exempelvis att observationerna inte kan alstra ett signalement. Kan det bero på att bärarna av kommunikationsutrustning var utlänningar? Ej identifierbara för fredagsflanörer således. En tanke bara...

Jag tänkte att man var orolig för att röra i det för mycket om det skulle kunna kopplas till konstiga vapenaffärer eller om det fannns någon koppling till Stay Behind , Stay Behind var väl hemlig verksamhet 1986 koppling med rikets säkerhet. osv
Om wt-bärarna hade sett utländska ut hade väl det passat Hans Holmer perfekt med sitt PKK-spår.
Citera
2020-11-27, 22:34
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Promemoria daterad 19960521 med nummer 10:4-C. Kallad ’’Ut ur Labyrinten.’’ Ej i PU, bilaga till GRK.

https://drive.google.com/file/d/1n7m8aqEh1IuFV91Lek1jYgFEcvm0MWka/view?usp=sharing

Promemoria daterad 19960214 med nummer 10: 5 . Kallad ’’Polisspåret.’’ Ej i PU, bilaga till GRK.

https://drive.google.com/file/d/1plsdoZpVw7BUcj7MY2z7QaSPO2bvn4pt/view?usp=sharing

Promemoria nr 17 daterad 19960522. Kallad ’’SÄPO.’’ Ej i PU, bilaga till GRK.

https://drive.google.com/file/d/1zGjwjpoh0ZcAPJBTITPcJN_5NtHxgIdH/view?usp=sharing

Här i ”Polisspåret” underlaget till GRK skrivning om Ulla S. Kommissionen konstaterar att civilpoliserna i 25-årsåldern inte stämmer överens med hennes uppgifter. Lite vekt i avslutningen, där man tycker att man gjort det man ska.

Tipset om Norrköpingsmötet är också intressant. GRK är skeptisk till Jörgen B inte tagit upp detta med sin handledare i säkerhetstjänsten. Däremot intressant att Säpo har kvitterat en försändelse från Norrköping, men det finns inget innehåll återfunnet.
Citera
2020-11-27, 22:43
Medlem
Citat:
Ok!

GM kanske snarare hade tur i oturen. Om man antar att det är en mordkomplott och att GM är Tensonmannen kanske man kan tänka sig följande scenario.

GM inser att Dekorimahörnan är ett lämpligt ställe för mordet. Det finns inga andra människor i närheten. (Han missar här AB som står bakom reklamskylten.) Han kan dock inte veta om det finns något sällskap på Tunnelgatan. För att säkra att kusten är klar går han förbi LOP till Dekorimahörnan för att invänta skjutläge. Dock vet han inte att AB fått för sig att gå hemåt och är farligt nära LOP. Han skjuter sen Olof men missar Lisbeth. Han flyr längs (som han tror tomma) Tunnelgatan men vet inte att LJ står bakom barackerna.

Så även om mordet på Olof lyckas finns nu hela tre nära vittnen som inte borde funnits. Kanske att detta ledde till viss panik bland anstiftarna. Vad har vittnena sett? (Är det därför vittnesmålen från mordnatten är borta?) Tursamt nog verkar inget av vittnena ha något klockrent signalementet så första krisen verkar avvärjd...
Citera
2020-11-27, 22:48
Medlem
På temat försvunna papper och saker , är det inte en hel del som verkar försvinna på SÄPO?

Olof Palmes personakt är väl borta, en del papper som skickats till SÄPO verkar ha försvunnit.
Hade Olof Palme en dagbok och vart försvann den i så fall osv
Citera
2020-11-28, 00:34
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Det stämmer. Det är en än så länge okänd kollega till TT som förhörs. Blev fel i informationen där bara.
Då var det som jag trodde. Tack för info!
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-11-28 kl. 00:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in