2020-11-27, 20:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
140 döda per dag motsvarar 326,000 nya smittade per vecka, med ett IFR på 0.3 procent.

Givevis är mörkertalet stort, men de senaste tre veckorna har antalet rapporterade fall varit:

v45: 24,756
v46: 32,705
v47: 30,975

och andelen smittade av de provtagna:

v45: 10,9 %
v46: 12,9 %
v47: 11,9 %

Det ser alltså ut som att antalet fall toppade v46.

Det skulle i sin tur innebära att antalet dödsfall borde toppa någon gång mellan 23-29 november. Det vill säga nu.

Om dödsfallen följde samma exponentiella utveckling som de gjorde i början av november så skulle det nog vara rimligt. Men det ser ju inte ut som att det blir så.

Britterna räknade fram ca 5 gånger fler smittade än positiva tester. Kanske samma här?

Rapportering av dödsfall dröjer ju 1-2 veckor från boenden så om peaken av döda sker nu så ser vi toppen i dödsstatistiken i början av december.
Citera
2020-11-27, 20:45
Medlem
Citat:
140 döda per dag motsvarar 326,000 nya smittade per vecka, med ett IFR på 0.3 procent.

Givevis är mörkertalet stort, men de senaste tre veckorna har antalet rapporterade fall varit:

v45: 24,756
v46: 32,705
v47: 30,975

och andelen smittade av de provtagna:

v45: 10,9 %
v46: 12,9 %
v47: 11,9 %

Det ser alltså ut som att antalet fall toppade v46.

Det skulle i sin tur innebära att antalet dödsfall borde toppa någon gång mellan 23-29 november. Det vill säga nu.

Om dödsfallen följde samma exponentiella utveckling som de gjorde i början av november så skulle det nog vara rimligt. Men det ser ju inte ut som att det blir så.

326,000 infections a week would lead to thousands of deaths at a minimum. The hospitals would collapse almost immediately about a week and a half after such a surge. There is no protecting vulnerable populations at such a massive societal spread. Most likely the death toll would stretch into 10,000+ just from that week alone.

38.5% of the population is above the age of 50 and considered vulnerable. The IFR for this segment is not 0.3%. 25% is above the age of 60 and considered very vulnerable. The IFR for this segment is definitely not 0.3%.

Following your mathematics 15,600,000 people have already been infected in Sweden. An IFR of 0.3% would yield 978 deaths, not 140.
Citera
2020-11-27, 20:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jag gissar fortfarande att Sverige kulminerar avs dödstal nu och fram till i början/mitten av dec. Om detta är fel ser jag det som ett starkt bevis på att Sverige misslyckats i våg 2, delvis eftersom andra EU-länder har lyckats få ner smittan väsentligt. Det signifikanta svaret får vi alltså inom cirka 2 veckor. Fortsätter dödstalen och smittan att öka efter det är Sverige åt helvete fel ute avs båda vågors hantering.
Hur går det i New York nu undrar jag?

New York klarar sig inte från våg två trots alla döda i våras. Cuomo har ju bestämt lockdown från 1 december

Verkas krävas mycket immunitet för att få bukt med smittspridningen.
Citera
2020-11-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Jag gissar fortfarande att Sverige kulminerar avs dödstal nu och fram till i början/mitten av dec. Om detta är fel ser jag det som ett starkt bevis på att Sverige misslyckats i våg 2, delvis eftersom andra EU-länder har lyckats få ner smittan väsentligt. Det signifikanta svaret får vi alltså inom cirka 2 veckor. Fortsätter dödstalen och smittan att öka efter det är Sverige åt helvete fel ute avs båda vågors hantering.
Hur går det i New York nu undrar jag?
Man kan inte säga att Sveriges strategi har misslyckats. Vi har ju aldrig haft någon.
Citera
2020-11-27, 20:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Här:

https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Karta:

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/styles/is_large/public/images/w46_47_COVID_subnational_Last_2week.png?itok=ty0W5 9dD

Veckorapport Sverige:

https://covid19-country-overviews.ecdc.europa.eu/#33_sweden

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Den här refererar DN till i sin artikel

https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/documents/covid-forecasts-modelling-november-2020.pdf
Tack.

Varför säger Helen på ECDC enligt DN att dödsfallen kommer peaka i första halvan av december!?

Enligt sid 14 så är prognosen för Sverige att både smittspridning och dödsfall ökar året ut. Antal dödsfall per dag den 25e december anger de till mellan ca 150 och 450 dödsfall.

Tittar jag på fel plats i dokumentet?
Citera
2020-11-27, 20:51
Medlem
Citat:
Britterna räknade fram ca 5 gånger fler smittade än positiva tester. Kanske samma här?

Rapportering av dödsfall dröjer ju 1-2 veckor från boenden så om peaken av döda sker nu så ser vi toppen i dödsstatistiken i början av december.
Det kan nog vara 5x mörkertal nu, ja. Men för att nå 100 döda per dag behöver vi förvärra dagens situation med 50 procent. 140 döda per dag mer än dubblera den.

Jag tror inte på den stigningen. Däremot håller jag med om att det kommer rassla in dödsfall i efterhand. Vi ligger nog på 40-50/dag nu.
Citera
2020-11-27, 20:54
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack.

Varför säger Helen på ECDC enligt DN att dödsfallen kommer peaka i första halvan av december!?

Enligt sid 14 så är prognosen för Sverige att både smittspridning och dödsfall ökar året ut. Antal dödsfall per dag den 25e december anger de till mellan ca 150 och 450 dödsfall.

Noterade samma inkonsekvens. Kurvan är väl utifrån deras modell men Helen kanske lägger in fler aspekter?
Citera
2020-11-27, 20:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack.

Jag vet faktiskt inte och min inställning är att alla prognoser kommer att slå fel vart än de pekar.

Vad som är säkert är att det kommer att bli värre. Sedan hur mycket och hur utdraget får vi se.
Citera
2020-11-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
326,000 infections a week would lead to thousands of deaths at a minimum. The hospitals would collapse almost immediately about a week and a half after such a surge. There is no protecting vulnerable populations at such a massive societal spread. Most likely the death toll would stretch into 10,000+ just from that week alone.

38.5% of the population is above the age of 50 and considered vulnerable. The IFR for this segment is not 0.3%. 25% is above the age of 60 and considered very vulnerable. The IFR for this segment is definitely not 0.3%.

Following your mathematics 15,600,000 people have already been infected in Sweden. An IFR of 0.3% would yield 978 deaths, not 140.
Nej, du räknar fel.

Med IFR=0.3% har drygt två miljoner svenskar haft covid.

0.3% är ett genomsnitt för en blandad population med både unga och gamla människor. 50+ utgör nästan alla avlidna.
Senast redigerad av aw 2020-11-27 kl. 21:04.
Citera
2020-11-27, 21:01
Medlem
Citat:
New York klarar sig inte från våg två trots alla döda i våras. Cuomo har ju bestämt lockdown från 1 december

Verkas krävas mycket immunitet för att få bukt med smittspridningen.
I Manaus I Brasilien behövdes 66% smittade.

Edit: 42% I Bergamo verkar ha bromsat smittan till ungefär hälften till 1/3 av vad man har i närbelägna Milano som ändå hade rätt mycket smitta I första vågen.
Senast redigerad av Pisseman 2020-11-27 kl. 21:03.
Citera
2020-11-27, 21:09
Medlem
Citat:
Nej, du räknar fel.

Med IFR=0.3% har drygt två miljoner svenskar haft covid.

0.3% är ett genomsnitt för en blandad population med både unga och gamla människor. 50+ utgör nästan alla avlidna.

Ah, you’re counting deaths a day then x7, my bad. I just did 326,000 x 0.003 and saw something wasn’t matching up.

I don’t think the IFR is 0.3%, or that 20% of the population has been infected. I definitely don’t think the IFR is 0.3% for 50/60+, and that’ll always bring up a stratified IFR for a general population. I still think we’ll see somewhere around 1% stratified when the second wave gets going in full swing.
Citera
2020-11-27, 21:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Noterade samma inkonsekvens. Kurvan är väl utifrån deras modell men Helen kanske lägger in fler aspekter?

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag vet faktiskt inte och min inställning är att alla prognoser kommer att slå fel vart än de pekar.

Vad som är säkert är att det kommer att bli värre. Sedan hur mycket och hur utdraget får vi se.
Från expressens artikel ser jag nu att det är scenariot på sidan 26 som Helen snackar om.

Och utgångspunkten för att dödsfallen ska peaka mellan 100 och 140 första halvan av december verkar vara att Sverige sätter in lika effektiva åtgärder som vi gjorde när det var som "hårdast" i våras.

Hmm... visserligen stänger krogarna nu kl 22 och regeln om 8 gäller. Men skolor är öppna. Och folk jobbar i mindre utsträckning hemma nu.

Dessutom är det vinter nu... Det måste de väl faktorerat in!?
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-27 kl. 21:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in