2020-11-27, 18:33
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Finns det någon vettig graf för oss stockholmare. Malmö har bästa översikten. Resten är katastrofalt dålig. Pinsamt för att vara ledande IT-nation och inte kunna snickra ihop sidor med lättöverskådliga grafer. FHM måste vara sämst i väst-världen på detta, dock har man aldrigt haft ambitionen att informera befolkningen om vad som verkligen sker.
Varsågod: https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm
Citera
2020-11-27, 18:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Finns det någon vettig graf för oss stockholmare. Malmö har bästa översikten. Resten är katastrofalt dålig. Pinsamt för att vara ledande IT-nation och inte kunna snickra ihop sidor med lättöverskådliga grafer. FHM måste vara sämst i väst-världen på detta, dock har man aldrigt haft ambitionen att informera befolkningen om vad som verkligen sker.
Jag håller med.

Jag tycker det här är användbart:

https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm
Citera
2020-11-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är väl onödigt lidande om något att ha lockdown i fyra veckor, om det inte har någon vettig effekt.

Politiker sköter den saken. Läkare och FoHM har ingen politisk funktion. En läkare måste prioritera existerande patienter framför framtida problem i socialvården. 4v är dessutom inte en särskilt lång tid.
Citera
2020-11-27, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Från och med måndag så är hela Sandbackaskolan i Kungälv (norr om Göteborg) helt stängd pga massiv Covidsmitta. Först stängde man ned förskoleverksamheten och fritids. Sedan blev det distansundervisning på mellanstadiet. Nu är det lågstadiet som stängs ned från och med måndag.

https://www.kungalv.se/kommun--politik/nyheter/arskurs-f-3-och-grundsarskolan-pa-sandbackaskolan-stangs-tills-vidare/

Kungälvs kommun har med anledning av utbrottet på denna skolan tidigare begärt av VGR att skärpa råden så att barn i familjer där någon har Covid skall stanna hemma från förskola och skola (jag har berättat om detta i denna tråden också). Detta har nu hörsammats iom att VGR nu skärper rekommendationerna. Detta har jag dock bara andrahandsinformation om, kommunordföranden lär ska ha tweetat om det. Jag gissar att detta kommuniceras på måndagen.

Enligt min fru som känner en lärare på skolan så skall det nu vara över 20 lärare med konstaterad Covid på skolan.

Edit: Hittade även information om att man från skolornas sida inte längre kommer att skicka ut lokal information utan att all information hädanefter kommer att kommuniceras via kommunens hemsida. Intressant...

Edit2: Här finns information om de ändrade reglerna rörande barn och skola/förskola:
- https://www.kungalv.se/kommun--politik/nyheter/ny-rekommendation-om-lamning-och-hamtning-av-barn-vid-forskola/

Jag grubblar fortfarande på hur man skall tolka det som alltså har skett i Kungälv och citerar därför mitt eget inlägg.

En hel skola F-6 är alltså stängd pga utbredd smitta bland lärarna/personalen. Men vad gör kommunordföranden? Jo han kräver att barn i hem där någon har Covid skall stanna hemma av VGR och han lyckas dessutom få VGR att ändra riktlinjerna rörande detta.

Det ligger en hund begraven här. Har smittan spritt sig till lärarna från elever? Varför skulle annars kommunen kräva att sjuka föräldrar skall hålla barnen hemma? Visserligen kan lasten på skolan minska en aning om man har ont om personal, men inte så mycket att man skulle kräva detta.

Har ni några bra ideer?
Citera
2020-11-27, 18:39
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Varsågod: https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag håller med.

Jag tycker det här är användbart:

https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm

Tack Den där sidan var bättre än skräpsidorna jag använt mig av tidigare.
Citera
2020-11-27, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Ok? Så i din lilla värld så är det alltså tack vare alla dessa enorma resurser som svensk sjukvård har, både i form av kapital och humankapital, som vi klarade oss så bra.

Fan, din analytiska förmåga står verkligen ut. Om jag skickar ett PM med en anonym emailadress till Stefan Löfven, har du möjlighet att skicka över lite "tips", så att vi får ordning på detta?

Jag svarade en skribent som sprider lögner i tråden om att knappt några över 75 har fått IVA-vård i Sverige. Svarade med fakta och siffror från Intensivvårdsregistret. Sen började hen att jiddra om att det är enbart gamla kändisar och politiker som får IVA-vård, därav mitt ironiska svar.

Sen vet jag inte hur du kom in i diskussionen med dina tolkningar, för det du skriver om har ingenting med mina tidigare inlägg att göra överhuvudtaget. Antar att du tagit ett par fredagsgroggar redan. Fortsatt trevlig kväll!
Citera
2020-11-27, 18:50
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag svarade en skribent som sprider lögner i tråden om att knappt några över 75 har fått IVA-vård i Sverige. Svarade med fakta och siffror från Intensivvårdsregistret. Sen började hen att jiddra om att det är enbart gamla kändisar och politiker som får IVA-vård, därav mitt ironiska svar.

Sen vet jag inte hur du kom in i diskussionen med dina tolkningar, för det du skriver om har ingenting med mina tidigare inlägg att göra överhuvudtaget. Antar att du tagit ett par fredagsgroggar redan. Fortsatt trevlig kväll!
Du har ju uppenbarligen groggat en del redan. I inlägg https://www.flashback.org/sp73749882 frågade jag om vårdpersonal kunde redogöra för vad som hände i våras på IVA. Och sen dyker du upp och spelar Allan.

Försök ha lite uppfattning om vad som sagts nyligen i tråden innan du börjar tjattra.
Citera
2020-11-27, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Varför stämmer aldrig Worldometer för Sveriges del, den har visat fel i flera veckor nu om antalet döda, media skriver 59 men Worldometer skriver bara 16 döda, försöker Sverige mörka inför omvärlden?
Ja det tror jag. Jag har följt worldometer noga sista dagarna och oavsett tid på dygnet så visas det aldrig rött på rutan för dagens inrapporterade fall. Den rutan är röd några timmar efter inkomna siffror annars. Plus som du säger siffrorna är inte korrekta utan mkt lägre än de som vi ser här i Sverige.
Vet inte om de skyller på den så kallade eftersläpningen så att de aldrig ger dem dagens siffrof utan de förs bara diskret in på totalen. För man kan se när man klickar på Sverige en tidsstämpel när det har förts in. Men det visas dom sagt ej på första sidan.
Spekulation så klart men undrar om fler har teorier om det hela?
Citera
2020-11-27, 19:09
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nya fall minskar... Det verkar ju bra... Har vi peakat i smittspridning?

FHM påstod igår att peaken kommer i mitten av dec. De brukar ju ha fel i det mesta men jag vet inte hur jag ska tolka dagens minskning. Minskar testkapaciteten för allmänheten dag för dag eller?
Ingen minskning. Förra veckans fredagssiffror var extra hög då det var en eftersläpning från början av veckan och helgen när man hade problem med testningen.

Här kan du se att det var förra fredagen som stack ut lite extra:
https://covidstatistik.se/fall#rapportdatum-veckovis
Citera
2020-11-27, 19:19
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
Det är optimistiskt, det är 319 avlidna till 7000. Så 7800 kanske.
Vid Lucia har vi 7200 avlidit eftersom rullande värde för avlidna nu ökat med 40 avlidna dagen.

Ja jag inser det. Min första större felanalys i sådant fall då jag inte räknat med att dödsfallen skulle överstiga vårens med tanke på bättre behandlingsmetoder. Europa har ju visat på lägre dödstal/dag tack vare detta. Om Sverige skulle sticka ut och få högre är detta såklart anmärkningsvärt eftersom vi lät smittan spridas i samhället. Vi har december kvar, sedan kommer räddningen från andra länder tack vare vaccinering. Sverige har presterat dåligt över lag.
Citera
2020-11-27, 19:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Kom en prognos från ECDC om dödsfall i Sverige pga covid19. Rimlig uppskattning?

"De svenska coronadödsfallen ser ut att nå ungefär samma nivåer under december som under april, enligt en rapport från europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC, skriver DN.

ECDC:s analytiker Helen Johnson säger att dödsfallen troligen kommer att toppa på mellan 100 och 140 per dag under de första veckorna i december för att sedan falla.

Den högsta dödssiffran under våren var 115 personer, den 8 och 15 april."
Citera
2020-11-27, 19:28
Medlem
EUROPEISKA SMITTSKYDDET TROR PÅ SVART REKORD FÖR SVERIGE

Dödsfallen i corona i Sverige kommer att hamna på och kanske till och med över de nivåer som var aktuella i våras under pandemins första våg. Detta enligt en rapport från europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC...

Detta är intressant, särskilt utifrån att de hade rätt om att det skulle bli en andra våg, medan FHM gissade fel där. Man får hoppas att ECDC har fel, dock.. 😷

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in