2020-11-27, 13:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Soccerson
Majoriten av fotbollsvärlden håller inte med dig. Inte Messi heller.

Du har fel. Flera tidigare legendarer och nuvarande har nämnt Messi som den bästa spelaren genom tiderna. Det är bara en Google-sökning bort. Tex:

"Diego [Maradona] filled us with emotions. But between the cracks, without doubt, Messi is better than Maradona." - Diego Simeone

Du måste förstå skillnaden mellan störst och bäst. Det är inte samma sak. All individuell statistik talar för Messi.
Citera
2020-11-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
Du har fel. Flera tidigare legendarer och nuvarande har nämnt Messi som den bästa spelaren genom tiderna. Det är bara en Google-sökning bort. Tex:

"Diego [Maradona] filled us with emotions. But between the cracks, without doubt, Messi is better than Maradona." - Diego Simeone

Du måste förstå skillnaden mellan störst och bäst. Det är inte samma sak. All individuell statistik talar för Messi.
Då är CR7, och R9 bättre än Messi. Statistics du vet
Citera
2020-11-27, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag skrev att båda blev utsedda.

Jag litar mer på journalister och fackfolk. I folkets omröstning kan ju Kalle 10 år rösta trots att han knappt vet vem Pelé eller Eusebio är.
I folket kan blinda rösta men folket är folket. People's Champ som det kallas.

Pelle blir jour och fackchamp. Coolt
Citera
2020-11-27, 13:51
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Visst så har Maradona gjort ett fint mål som alla minns, de flesta minns ju bara 2-0 målet mot England, samt guds hand, men detta mål är ju lika fint av en viss Zzzzzz, vila i frid nu Diego.

https://youtu.be/q2WsVHbD7zg
Även saudiaraben Said al Owairan gjorde en dylik genomrusning i VM 94 https://www.youtube.com/watch?v=oQoD40d9APU&ab_channel=FIFATV (1.45 in) t o m snyggare än Maradonas (har alltid tyckt det ser ut som att det är siste backen som slår in bollen i Maradona-målet, störande)

Zlatans mål där var ju guld, första gången jag blivit fullt imponerad av den gubben faktiskt.

Jag såg Emir Kusturicas dokumentär om Diego igår som hyllning och där var det inte så lite politik. Ogenerat USA- och Englandshat och han var kär i Castro...
Citera
2020-11-27, 13:54
Avslutad
Citat:
Då är CR7, och R9 bättre än Messi. Statistics du vet

Hur är CR7 bättre än Messi statistiskt? Han har inte övertaget på Messi individuellt i någon kategori.

Messi har spelat 884 matcher och har gjort 711 mål och 300 assist. Han har ett målsnitt på 0,80 per match. Ronaldo har spelat 1026 matcher och har gjort 748 mål och 226 assist. Han har ett målsnitt på 0,73. Messi har totalt sett gjort 37 fler poäng på 142 färre matcher.

Messi innehar världsrekordet för flest mål under ett år (91 stycken år 2012). Om du kollar målskyttet under deras peak och målsnittet över hela deras karriärer är Messi klart före. Så inte ens i den kategori som många fått för sig att Ronaldo skulle vara bättre i stämmer överens med verkligheten. Den troliga anledningen till att många antar att Ronaldo är den bästa målskytten är för att det är det mest utpräglade i hans spel. Han har inte mycket annat som sticker ut, framför allt inte sen han gick till Real Madrid för 11 år sedan då han i mångt och mycket slutade utmana. Hos Messi finns det så mycket mer; delaktighet i spelet, framspelningar, dribblingar - men ändå har hans målskytte varit vassare än Ronaldos.

Förstår heller inte var du vill komma med jämförelsen med R9. Vi kan snacka peak nivå om R9, men att välja ett statistiskt argument för R9 sett över karriär, eller till och med enskilda säsonger, är väldigt underligt.

Nåja, tråden ska handla om Maradona, men jag ville påpeka dina direkt felaktiga påståenden.
Senast redigerad av Sinlo89 2020-11-27 kl. 13:57.
Citera
2020-11-27, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Anledningen till att det finns ett "folkligt intresse" (jag har personligen aldrig brytt mig om dessa individer och deras privatliv) är för att media har skapat det. Det finns betydligt bättre/intressanta spelare på själva fotbollsplan (som även var mer atletiskt och estetiskt byggda), men bara för att de var vita och inte hade klatschiga sydamerikanska namn som Rivelino, Maradona och Pelé så har de hamnat i skymundan. Michael Laudrup och Dennis Bergkamp är några som jag kommer på nu direkt som spelade mycket roligare fotboll och framför allt för laget, men bara för att de inte levde scarface-livet så är de inga "kulturikoner".

Och inget illa menat, Elias, men Bruce Lee? Större bluff tror jag det är svårt att hitta...

Ligger mycket i det du säger.

Är rätt tröttsamt när en massa tyckare mest bedömer Maradona (och andra som t ex Muhammed Ali och Zlatan) utefter hans roll som "bad boy" och "symbol för fattiga och utsatta" och att detta ger en haloeffekt på det rent sportsliga.
Citera
2020-11-27, 15:27
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
cleanasfuck och ni andra, varför lägger ni ens tid på att lägga er i tråden? Varför bemödar man sig att skriva:

Maradona var störst. Punkt. Många gånger osynlig, ibland helt borttappad, lost och idiotiskt, men fortfarande en fotbollsgud. Det han gjorde för Neapel och Argentina kan förmodligen inte förklaras i ord och inlägg. Sannolikt den största talangen någonsin. Ingen träningsnarkoman, inte ens stor, stark eller snabb. Inte speciellt träningsvillig. Hellre party med en mafioso. På sätt och vis "uno di noi" mer än alla andra spelare cleanasfuck och all andra idag hyllar som överbetalda husgudar. Tur att vare sig Italien eller Argentina glömmer lika lätt som pubertetsfjun i Sverige.

För trots hans avigsidor så var han ändå i total symbios med med bollen. Ett par pinnhål över alla andra, över alla som idag vill hävda sig. Messi, Ronaldo, dom kommer alltid vara i hans skugga. Precis som Pele. Dom som inte håller med är sannolikt för ung (som cleanasfuck och förmodligen en del andra) eller bara hävdar motsatsen bara för att, för att dom är för arroganta, korkade eller för dåligt pålästa (som cleanasfuck och en del andra).

Vi som minns, vi minns. Vi vet. Ni andra... ni är bara tragiska.
Tack för ett magiskt inlägg detta hade jag missat.
Men så här under fredagsfyllan lyckades jag gå igenom denna tråd som skrämmande nog innehåller många mentalt handikappade individer. Jag skriver inte människor för det är ni inte era hycklande svennebananer
Citera
2020-11-27, 15:57
Medlem
Steff83s avatar
Jag förstår bara inte vad hans privatliv har med hans prestationer på planen att göra. Och om man inte gillar det senare så förminskar det inte det förra.

Finns ingen som lyft lag som han utan draghjälp. Och att kalla honom är inte ens värt att duskutera. Finns argument för det.
Citera
2020-11-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
.
Men såklart, massor av svenskar kan bara tänka att han fuskade. Han var en Argentinsk konstnär och hans konst var fotboll.
Jag är så vansinnigt trött på alla som bara vill hylla de som nyligen dött. Fegt och patetiskt. Jag och många andra anklagar honom absolut inte som spelare. Jag instämmer, han var bäst för sin tid, och troligen bäst av alla före 90-talet. Han fuskade dock, vilket inte förnekar hans storhet som spelare, men i länder där sport bygger på ärlighet, så tappar han mycket i popularitet. Varför skall det förnekas? Jag avskyr fortfarande Glenn Strömberg, då han fuskade sig sig till en svensk straff i VM-kvalet 85(?).

Dessutom anser jag att Messi är bäst, men troligen även, Zidane och några till "nykomlingar" . Det kan ju inte bevisas, men om man rent krasst räknar på hur många professionella fotbollsspelare det finns idag, jämfört med det mindre antal som fanns för 30 år sedan, så kanske även statistiken talar mot honom.
Citera
2020-11-27, 17:56
Medlem
Citat:
Majoriten av fotbollsvärlden håller inte med dig. Inte Messi heller.
Jodå, Messi vet sanningen. Vad tror du att han skulle svars på frågan?
Citera
2020-11-27, 17:57
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Löjla dig inte. Han är ingen fuskare. Skilj på sak och sak.

Vad ska jag skilja på? Att Maradonas doping är okej, men inte Armstrongs?
Maradona var kass, Gabriel "batigol" Batistuta var bättre.
Säger tillräckligt.
Citera
2020-11-27, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Vad ska jag skilja på? Att Maradonas doping är okej, men inte Armstrongs?
Maradona var kass, Gabriel "batigol" Batistuta var bättre.
Säger tillräckligt.
Jag håller inte alls med dig. Maradona är klasser bättre än Batistuta. Det känns nästan fel att jämföra dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in