2020-11-27, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Smittspridningen i Sverige kan nu vara lika stor som under peaken i slutet på mars. Det visar en genomgång av SR och slutsatsen stöds av Anders Tegnell.

– Både mortalitet och IVA-inläggningar ligger på ungefär samma nivå. Vi har landat i att någonstans där är vi förmodligen, säger statsepidemiologen till radion.

Antalet bekräftade smittofall är inte ett relevant jämförelsetal eftersom en större andel testas nu i andravågen.

SR har i sin granskning också tagit hänsyn till ny statistik från Socialstyrelsen som visar att andelen coronapatienter som hamnar på intensivvårdsavdelning har halverats sedan i mars/april. IVA-siffrorna har därför fördubblats för att kunna jämföras med vårens."

Skriver AB och SR.
Socialstyrelsen skall alltså ha visat att andelen coronapatienter som hamnar på intensivvårdsavdelning har halverats sedan i mars/april.

Okej.

Om man exempalvis studerar Uppsala's rapportering över antalet inneliggande så ser man att det finns tre kategorier av vårdplatser; infektion, IVA och övrig.
På sid 4 i senaste rapporten finns en en graf över totala utfallet av vårdade.
Totala vårdade synes vara idag cirka 90% av peak-värdet under våren.

Enligt grafen:
Infektion inlaggda är klart lägre
IVA inlaggda är klart lägre
Övrigt inlaggda är klart högre

Särredovisning finns över infektion och IVA inlaggda, sid 5 och 6.
Någon särredovisning av övriga finns inte i rapporten, vad jag kan finna.

Min undran är vad innehåller gruppen övriga för vårdade, är det endast SÄBO samt geriatrik vårdade?

Se aktuell data rörande covid-19, 2020-11-26 (pdf)
https://regionuppsala.se/contentassets/bba2a35f5e6842c68b8cc39040e43714/201126-nulagesbild-covid-19-region-uppsala.pdf

Slutsats: I Uppsala's fall så synes det inte vara långt kvar till de slår vårens peak av totala antalet vårdade.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-11-27 kl. 03:26.
Citera
2020-11-27, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Likheten er for eksempel at indbyggertal pr. km2 er næsten ens:

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Nordens_st%C3%B8rste_byer

Ok. Men Stockholm kan inte riktigt jämföras med Oslo eller Helsinki. Befolkningstäthet är en faktor (Helsinki har lägre) men Stockholm är en internationell stad jämförbar mer med Bryssel och New York tex.

Blev förvånad när du sa att befolkningstätheten skulle vara lik. Ska kolla närmare på det. Tack!
Senast redigerad av bombayduck1 2020-11-27 kl. 02:47.
Citera
2020-11-27, 02:54
Medlem
Joels-bitars avatar
Mycket snack om akademiskasjukhus i uppsala
Undrar när dom tänker tala om att där ligger ett av landets största sjukhus, år 2010 hade dom 1100 sängplatser och många från Västmanland får vård där
Citera
2020-11-27, 02:55
Medlem
Minns ni filmerna från Wuhan i januari? Vad var det egentligen!? Kommer vi se samma här? Eller har det muterat till snällare, vi kan mera osv.
Citera
2020-11-27, 03:27
Medlem
[quote=28dagar-senare|73745602]
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
John Hopkins newsletter:

https://www.jhunewsletter.com/article/2020/11/a-closer-look-at-u-s-deaths-due-to-covid-19

Vet du vad som är det mest skrämmande med sådan här rapporteringar där man säger att den sjuke dog av hjärtfel, jo det är att på svenska sjukhus dog äldre personer INTE bara av hjärtfel utan av obehandlad Covid-19 och fick morfin tills hjärtat stannade.

Det är inte felklassificeringar i Sverige, det var regelrätt ett mord på de äldre, de fick inte ens en chans att leva utan man bara lät dem bara dö, vem är ansvarig?
Ge mig ett namn? Men det finns ingen som tar ansvar, är det sjukvårdens rekommendationer, ja kanske men det yttersta ansvaret är vår kära ledares ministrar som skapar regler på om du som har arbetat hela ditt liv ska släckas ned som ett utbränt ljus bara för att du fick Covid och inte ENS var värd att behandlas utan fick en spruta av morfin så du kvävdes! Fy Fan säger jag!

Helt jävla rätt!
Citera
2020-11-27, 03:44
Medlem
28dagar-senares avatar
[quote=69-69|73745783]
Citat:
Ursprungligen postat av 28dagar-senare

Helt jävla rätt!

Jag skäms att jag avlönar svinen som har tagit dessa beslut, det finns bevis på papper hur de gjorde och de bara följde instruktioner. Hur i norden kan man göra det när man vet att det är fel?

Men om en usel varelse tycker att det är rätt så visar det bara på hur väl vi har har matat råttorna som förstör samhällen.
Senast redigerad av 28dagar-senare 2020-11-27 kl. 03:55.
Citera
2020-11-27, 04:17
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ok. Men Stockholm kan inte riktigt jämföras med Oslo eller Helsinki. Befolkningstäthet är en faktor (Helsinki har lägre) men Stockholm är en internationell stad jämförbar mer med Bryssel och New York tex.

Blev förvånad när du sa att befolkningstätheten skulle vara lik. Ska kolla närmare på det. Tack!

2019 låg Arlanda på tredje plats i Norden så att Stockholm skulle vara mer internationellt än övriga Norden är trams.
Citera
2020-11-27, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
2019 låg Arlanda på tredje plats i Norden så att Stockholm skulle vara mer internationellt än övriga Norden är trams.

Källa. Antar att Köpenhamn och Helsinki ligger förra pga att det är knutpunkter i internationell flygtrafik. Men Stockholm är en mer internationell stad. Fler internationella kontakter. Fler globala företag. Rätta mig gärna om jag har fel. Men flygtrafiken som enda indikator är nog missvisande.
Citera
2020-11-27, 04:29
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Källa. Antar att Köpenhamn och Helsinki ligger förra pga att det är knutpunkter i internationell flygtrafik. Men Stockholm är en mer internationell stad. Fler internationella kontakter. Fler globala företag. Rätta mig gärna om jag har fel. Men flygtrafiken som enda indikator är nog missvisande.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_the_busiest_airports_in_the_Nordic_countri es

Källa på att Stockholm är mer internationellt än Öresundsområdet?

Jämfört med New York o Brussel är Stockholm en ankdam.
Citera
2020-11-27, 04:55
Medlem
Citat:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_the_busiest_airports_in_the_Nordic_countri es

Ja som sagt att Köpenhamn och Helsinkis flygplatser skulle ha mer trafik är inget som förvånar. Det tror jag alla som bokat ett utrikesflyg har märkt. Eftersom många flygningar just mellanlandar i CPH eller Helsinki.

Stockholm är mer jämförbart med Bryssel och NY än Oslo och Helsinki det är det enda jag påstår. Inte att NY och Sthlm är likvärdiga.
Citera
2020-11-27, 05:00
Medlem
Citat:

Vi kan börja här:

https://www.mynewsdesk.com/se/moderaterna-stockholms-stad/pressreleases/ny-rapport-stockholm-tredje-stoersta-foeretagshub-foer-globala-huvudkontor-i-europa-3039133
Citera
2020-11-27, 05:15
Avslutad
Så OECD drar tillbaka sin kritik mot Sverige efter att dom hittat räknefel i sina rapporter.

Samtidigt kommer Bloomberg med en ranking över hur dom 53 största ekonomierna hanterat pandemin i helhet. Sverige kommer på plats 16. Inte så illa pinkat? Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in