2020-11-27, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja helt otroligt, fast egentligen hade jag inte förväntat mig nåt annat.

Det er helt i tråd med den dobbeltmoral som vanligvis præsenteres af Sverige.

Sverige forventede/krævede at alle andre EU lande solidarisk skulle modtage deres forholdsvise andel af de flygtninge som den humanitære stormagt Sverige havde inviteret til Sverige i 2015 - det nægtede de øvrige EU lande heldigvis.

Nu viser Sverige at den solidaritet som Sverige som den naturligste ting i verden kan finde på at kræve af andre lande - naturligvis ikke gælder omvendt når Sverige kan og bør være solidariske med andre EU lande.
Citera
2020-11-27, 01:31
Medlem
Ser man inte en rejäl och väldigt tydlig överdödlighet mot tidigare år så är det här en rejäl bluff. Covid är extremt smittsamt, men det är också därför det går att påvisa hos väldigt många avlidna, oavsett dödsorsak, sen utgår man bara ifrån att Covid var dödsorsaken.
Citera
2020-11-27, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Dödstalen skiljer sig rejält åt i storstadsregionerna Oslo och Stockholm senaste två veckorna. Stockholm har tydligen 10 gånger fler andelar döda samt 3 gånger fler i andelar smittade:

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tio-ganger-fler-doda-i-stockholm-an-i-oslo/

Vet inte hur det ser ut i jämförelse med Helsingfors och Köpenhamn

Och vad vill du ha sagt med denna jämförelse? Jag menar det är huvudstäder i Norden men för stoppar likheterna.
Citera
2020-11-27, 01:35
Medlem
Livshacks avatar
Såg TV4-inslaget, kunde inte låta bli att garva när hon bruden droppar frågan "när kommer vi leva som vanligt igen?"

För helvete, det är bara att gå ut på stockholms gator så hade man aldrig kunnat ana att det är ett virusutbrott på gång, den enda skillnaden jag märkt av personligen är att man inte kan gå på konsert eller klubb längre, i övrigt är allt som alltid,
Citera
2020-11-27, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livshack
Såg TV4-inslaget, kunde inte låta bli att garva när hon bruden droppar frågan "när kommer vi leva som vanligt igen?"

För helvete, det är bara att gå ut på stockholms gator så hade man aldrig kunnat ana att det är ett virusutbrott på gång, den enda skillnaden jag märkt av personligen är att man inte kan gå på konsert eller klubb längre, i övrigt är allt som alltid,

Det beror nog vem du frågar. Jag lever inte som vanligt. Det gör ingen i min bekantskapskrets.
Citera
2020-11-27, 01:40
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Det beror nog vem du frågar. Jag lever inte som vanligt. Det gör ingen i min bekantskapskrets.

Hela oktober levde ju folk helt normalt det är ju därför vi har massutbrott nu
Citera
2020-11-27, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Hela oktober levde ju folk helt normalt det är ju därför vi har massutbrott nu

Jo, det är iofs sant även om jag var ganska restriktiv även då.
Citera
2020-11-27, 02:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kollade inte så noga själv när dom visade den på PK för den såg ut som en ren killgissning ändå.

4-5 nov blir ju 3 veckor gammal data snarare.

En får inte ha bråttom när en jobbar på statlig myndighet inte.

Hur fan kan FHM leverera ett scenario som bygger på data som är mer än en halv månad gamla?? Är detta kompetens?
Citera
2020-11-27, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
FHMs scenario ser en topp i mitten av Dec på 8000 fall.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-scenario-over-smittspridningen-kulmen-nas-i-mitten-av-december

Håller fast vid min eget scenario som ser en topp på 30000 i början an jan.

Med nuvarande svaga restriktioner så kommer vi ligga på 10000 fall/dag i 4 månader. Det ger 1,2 miljoner nya fall tom mars. Men då kommer vaccinet att kicka in i slutet av januari och det är okänd materia. Kommer det att göra så att folk slappnar av så har det ingen nettoeffekt på smittspridningen. Alltså måste vaccinet få lite hjälp av hårdare restriktioner för att verka.
Citera
2020-11-27, 02:09
Medlem
28dagar-senares avatar
Jag har lärt mig att Anders Tegnell är i trotsåldern för allt han säger visar sig vara motsatsen.

Så om du kan så ha munskydd om du åker kollektivt. Alla som fattar kommer att ha det, gärna FPPt2/N95 klassade.
Citera
2020-11-27, 02:22
Medlem
28dagar-senares avatar
[quote=Hexen666|73744862]John Hopkins newsletter:

https://www.jhunewsletter.com/article/2020/11/a-closer-look-at-u-s-deaths-due-to-covid-19

Vet du vad som är det mest skrämmande med sådan här rapporteringar där man säger att den sjuke dog av hjärtfel, jo det är att på svenska sjukhus dog äldre personer INTE bara av hjärtfel utan av obehandlad Covid-19 och fick morfin tills hjärtat stannade.

Det är inte felklassificeringar i Sverige, det var regelrätt ett mord på de äldre, de fick inte ens en chans att leva utan man bara lät dem bara dö, vem är ansvarig?
Ge mig ett namn? Men det finns ingen som tar ansvar, är det sjukvårdens rekommendationer, ja kanske men det yttersta ansvaret är vår kära ledares ministrar som skapar regler på om du som har arbetat hela ditt liv ska släckas ned som ett utbränt ljus bara för att du fick Covid och inte ENS var värd att behandlas utan fick en spruta av morfin så du kvävdes! Fy Fan säger jag!
Senast redigerad av 28dagar-senare 2020-11-27 kl. 02:30.
Citera
2020-11-27, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Och vad vill du ha sagt med denna jämförelse? Jag menar det är huvudstäder i Norden men för stoppar likheterna.

Likheten er for eksempel at indbyggertal pr. km2 er næsten ens:

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Nordens_st%C3%B8rste_byer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in