Citat:
Ursprungligen postat av
BajsBoo
Fan va korkad du är.. du påstod att det nu är mindre pengar i omlopp pga av att folk säljer sitt hus/sina aktier och löser sina lån för att sedan ta nya lån när de köper nya hus/aktier... hur i helvete får det till att det plötsligt skulle va mindre pengar i omlopp 🙄
Som att bli förolämpad av någon med Downs
Citera där jag skrev den saken.
Vi måste backa tillbaka till där detta började för du håller på och river ned flera gentlemän i din gyttja nu. Du snackade om hur penningtryckeriet skulle leda till en grasserande inflation på grund av alla nya pengar som finns i omlopp. Inte ett citat men jag gissar att du ställer upp på att detta _är_ vad du tror ska ske?
Men detta kommer inte att ske, åtminstone av den orsaken _primärt_. Orsaken till det är att den typ av stimulans som vi talar om här inte är just någon sedelpress direkt och då menar jag det i överförd mening, inte bokstavligt talat något som rullar ut fysiskt prassel. Stimulanserna leder snarast till tillgångsinflation på börsen och fastighetsmarknaden så värden _och_ krediter går upp. Värde i en bostad köper man inte mjölk med.
Bolånen sen. Banken skriver bara in en siffra på ditt transaktionskonto och därefter överför mäklaren den summan till säljarens bank och vips är de borta från ditt transaktionskonto igen. Nytryckta som de pengarna trots allt var där ett par sekunder.
På säljarens bank sen så ringer mäklaren in igen och löser dennes bolån vilket är "samma sak" som amortering och alltså dualen (läs: motsatsen) till att trycka pengar. Det lär du förstå? Så de pengarna försvinner alltså från säljarens konto till samma rymd som de kom ifrån innan de hamnade på ditt.
Så i läge a trollas 5M fram, i läge b trollas 5M bort.
Så det jag säger då är alltså att de pengarna har aldrig varit i omlopp. De har alltså inte påverkat den vanliga kött-potatis-och-tjänste-ekonomin, än mindre jagat varor att få köpa i någon utsträckning som försökt höja priserna.
Om säljaren har pengar kvar efter att lånet lösts så finns ju alla möjligheter här för att faktiskt sätta pengarna i omlopp. Mycket riktigt. Men långt mer sannolikt är att detta sker till endast en mycket ringa grad, istället kommer pengarna: A) vara kvar på kontot; B) hamna hos Avanza; eller C) användas som kontantinsats till nästa bostad.
Och alltså drevs ingen inflation heller den dagen. (Utöver tillgångsinflation möjligen.)
Samtidigt som allt detta alltså inte skapar inflation så finns mängder av krafter som stimulerar deflation. Du har: 1) amorteringskrav; 2) skatter; 3) oro som skapar ett sparande för sämre tider; 4) arbetslöshet; 5) konkurser; 6) inställda betalningar i samband med 4 och 5.
Så: pengar som sitter i ett aktieinnehav eller i en bostad är alltså inte i omlopp på "varusidan".