2020-11-26, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det hade varit väldigt intressant att få veta. Personligen tänker jag ta det vanliga influensavaccinet nu i december när de släpper det för allmänheten. Det känns korkat om man skulle dra på sig både covid-19 och influensa samtidigt, kan gå illa.
Jo det är nog smart, dock läste jag någonstans att vaccinet var slut för denna säsongsinfluensa säsong ? . Ingen aning om varför men killgissar att dem strypt tillgången till typ privata/företagskliniker så att vaccinet går till riskgrupper istället. Eller kommer det nya batcher i december?
En korkad fråga (det finns faktiskt dumma frågor), kan bli smittad och utveckla symptom av säsongsinfluensa och covid samtidigt?
Citera
2020-11-26, 11:55
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Vitamin C , Tiamin , Salu Cortef(Binjureextrakt ) bör alla ha hemma , lägg där till Vitamin D3 runt 10.000 IU per dag. Utöver det går det bra att ha exempelvis Andrographis , Arteminisinin , Quericitin samt zink hemma. Vid första symptom ta detta och vila.
Lever du som du lär? Jag vill minnas att en läkare du länkade till rekommenderade upp till 50g/kg kroppsvikt C-vitamin...har du provat den mastodont dosen eller äter du bara ett par potatisar istället?
Citera
2020-11-26, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Så pandemin påverkade inte Sverige i våras bara för att skåne råkade drabbas mindre då? Mm eller hur

Den peakade inte bara för att en region var relativt hårt drabbad.

NU peakar det alldeles snart.
Citera
2020-11-26, 11:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jo det är nog smart, dock läste jag någonstans att vaccinet var slut för denna säsongsinfluensa säsong ? . Ingen aning om varför men killgissar att dem strypt tillgången till typ privata/företagskliniker så att vaccinet går till riskgrupper istället. Eller kommer det nya batcher i december?
En korkad fråga (det finns faktiskt dumma frågor), kan bli smittad och utveckla symptom av säsongsinfluensa och covid samtidigt?

Jag ser inget hinder för det. Får du den ena så blir ju ditt immunförsvar försvagat och utsätts du då för smitta av den andra så riskerar du med största sannolikhet att bli mycket sjuk. Vi kan väl trösta oss med att den vanliga influensan verkar hålla sig borta, än så länge.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/veckovis
Citera
2020-11-26, 11:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Läs då på om de verkliga riskerna med Covid så kanske du begriper varför det verkar jvligt dumt att "chansa" på det här vaccinet.

Statistiken talar emot dig förstår du.

Det kanske du också borde göra: speciellt med tanke på att vi fortfarande inte vet mycket om de långtgående hälsoeffekter som C19 har på folkhälsan. Jag ska berätta för dig hur jag mår efter vaccintagning.
Citera
2020-11-26, 12:02
Medlem
docentdisciplins avatar
Vad kommer dagens presskonferens 13.30 med Stefan Löfven, GD, Lena och Karin att handla om tror ni?
Citera
2020-11-26, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vad i hela friden menar du med det? Börjar nu? Den började i vintras och peakade i April. Sen kan man inte kalla det för "Sveriges pandemi". Isåfall får du säga epidemi. Det vi ser nu är fortfarande inom spannet för en vintersäsong med respiratoriska infektioner. Frågan är om det blir någon överdödlighet denna vinter och hur stor.
Som sagt du glömmer och ignorerar fakta som presenterat angående ålder och vård.

Sen så säger du emot scb också om överdödlighet.
Citera
2020-11-26, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Frågan om hur mycket munskydd hjälper mot covid-19 är en stor fråga under den pågående pandemin.

Västra Götalandsregionens biträdande smittskyddsläkare Peter Nolskog säger till P4 Skaraborg att det också finns risker med att använda munskydd – att man då helt enkelt inte håller avstånd.

– Avstånd är det enda säkra, säger han till radiokanalen.

Här håller jag inte riktigt med..har under de senaste dagar testat det med munskydd..alltså haft munskydd och märker nu att folk tar omvägar, tittar snett på en, en del hånflinar och en del med skräcken i blicken som man var smittad. Det är ju lite svårare med om man måste åka kollektivt. Har inte gjort det än så länge, men det kanske kommer en dag när jag måste.

Det är sorgligt att se förvirringen växa, även på hög nivå. Vilken SSK som helst kan förklara hur munskydd funkar på 3 minuter.

Munskydd skyddar självklart, men avstånd ska hållas ändå. Komplettera med god hygien och klädvård. Sprita gärna av mobil osv.

Det tog 1 minut att skriva.
Citera
2020-11-26, 12:04
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag ser inget hinder för det. Får du den ena så blir ju ditt immunförsvar försvagat och utsätts du då för smitta av den andra så riskerar du med största sannolikhet att bli mycket sjuk. Vi kan väl trösta oss med att den vanliga influensan verkar hålla sig borta, än så länge.

https://portal.icuregswe.org/siri/report/veckovis
Faktum är att det lika gärna kan förhålla sig tvärtom. Finns undersökningar som t.ex. visar att du sällan för förkylning och influensa samtidigt. Varför det förhåller sig så finns det en del teorier om. En är att virus konkurrerar med varandra om celler att infektera. En annan är att immunsystemet är satt på "high alert" och därför lättare bekämpar en andra infektion.
Citera
2020-11-26, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Vad kommer dagens presskonferens 13.30 med Stefan Löfven, GD, Lena och Karin att handla om tror ni?
Gissar på att man skall rekommendera att använda munskydd i kollektivtrafiken.
Citera
2020-11-26, 12:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Faktum är att det lika gärna kan förhålla sig tvärtom. Finns undersökningar som t.ex. visar att du sällan för förkylning och influensa samtidigt. Varför det förhåller sig så finns det en del teorier om. En är att virus konkurrerar med varandra om celler att infektera. En annan är att immunsystemet är satt på "high alert" och därför lättare bekämpar en andra infektion.

Så kan det vara, jag är dock inte så intresserad av att prova. Det vi ser nu av de som trillar av pinnen är ju att många har en underliggande sjukdom, då är ju immunförsvaret redan försvagat så covid-19 tar dem.
Citera
2020-11-26, 12:11
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin

Ingen aning faktiskt.

”Tvätta händerna” kanske?
Jag hoppas på något annat, men har givit upp hoppet om det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in