Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Sverige har ju visat sig vara ett individualistiskt land där de flesta lärt sig tänka själv. En del mindre utvecklade personer önskar dock mera centralstyrning, eftersom man är oförmögen att tänka själv och ta ansvar för sig själv och andra
Jag var tvungen att ta bussen idag och när jag skulle kliva på kände jag hur en kille flåsade mig i nacken.
När jag sa till honom att han behövdevinte komma så nära mig så fick jag världens utskällning. Han gapade åt mig att jag var fjantig och att jag borde skärpa mig eftersom jag hade munskydd på mig.
Så denne "utvecklade" självtänkande person tyckte att han kunde trycka sig intill mig bara för att jag bar munskydd.
Då varifrån kommer denna okunskap? Kan det ha något med att göra att folk inte förmår att tänka själv utan behöver tydliga instruktioner i sådana här extraordinära händelser som pandemin är.
Rekommendationerna som finns nubär inte tydliga och enligt myndigheternas råd gäller olika regler på olika platser i samhället. Man kan trängas hundratals tex. på bussar, skolor och affärer men på andra ställen får man samlas endast 8 personer. Myndigheterna håller presskonferenserna digitalt trots att dom är 3-5 personer. Inte konstigt att folk blir förvirrade. Och trötta. Det är så luddigt allting. Man öppnade för besök till äldreboenden precis när smittan började stiga. Bara det vaggade nog en del människor i falsk trygghet.
Har myndigheten för samhällsskydd och beredskap gjort några nya mätningar hur folk följer råden?
Man borde nog göra en större undersökning om hur folk uppfattar råden och rekommendationerna. Det är ju upp till var och en att göra som man vill så länge det inte är tvingande och det vore verkligen intressant att veta hur medborgarna tolkar myndigheternas signaler.