2020-11-25, 19:06
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Har gått och gjort vad jag vill sedan pandemins början, det här är nog första dagen jag varit hemma från jobbet där jag kände att min hosta blev för djup och okontrollerad.

I pandemins början gjorde hela Europa och Nord+Sydamerika fel för att stoppa pandemin, hade alla gjort som Kina skulle det här varit över för längesedan.

Nu spelar det ingen roll längre vad vi gör, glad som fan att vi slipper munskydd iallafall.
Var jävligt glada över att det här viruset inte var 50% dödligt, för då jävlar hade det slutat illa!

Vänta du tills det "passerat" lite minkar, hundar ock katter.

Skämt åtsido, men nog är det ovanligt att ett virus "hoppar" fram och tillbaks mellan arter som detta gör?

Absolut att det kan bjuda på framtida mindre trevliga överraskningar.
Citera
2020-11-25, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
En strategi är en övergripande plan/riktning. Sveriges är ultratydlig för dom flesta.

Det finns en del människor i vårt land som har svårt att tänka själva och ta eget ansvar. Du verkar tillhöra den kategorin.

Nu är det i första hand en målbeksrivning du angivit - en strategi behandlar hur man når målen.

Kruxet är hur som helst att "den svenska strategin" är alldeles för ospecifik för att betyda något.
Inget land skulle hävda att de har lägre ställda mål och det går enkelt att argumentera för nästan vilka åtgärder som helst genom att värdera målen mot varandra.

Ytterst är det enbart vården hinner med som är någorlunda konkret.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-11-25 kl. 19:32.
Citera
2020-11-25, 19:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du förstår att den lilla morfinsprutan är den behandling man alltid gett om man är tillräckligt gammal och bräcklig.
Det finns en gräns sen försöker vi inte bota längre utan bara lindra. Många gånger VILL inte ens dom gamla ha behanling. 3000 av våra avlidna är över 85 år och boende på hem. Många av dom skulle inte fått behandling för varken canser, hjärnbödning, influensa eller andra allvarliga sjukdomar. För att ens komma in på ett ålderdomshem i sverige idag måste du vara bra krasslig.

Det är ett misslyckande att smittan kommer in på hemmen i Sverige men att köra in en gammal 90-åring till intensiven och trycka ner massa slangar i halsen och pumpa full i läkemedel är inte värdigt för personen och slöseri med resurser.

Ja men nu blev det ju avlivning på löpande band och det är inte ok, vissa var inte ens diagnosticerade med covid19 men fick sprutan ändå för att de hostade till. Att ge palliativ vård i samförstånd med patient och anhöriga är helt i sin ordning, men när de anhöriga inte ens blev informerade, ja då brast det "lite". Det kan du läsa om i tidningarna då det är i full dager nu.
Citera
2020-11-25, 19:10
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nej bra blir det ju aldrig. Jag försöker bara vara positiv. Det förvånar mig att morsans grannar skickades till sjukhus överhuvudtaget.

Syrgas på äldreboenden blir det inte tal om, men däremot på sjukhusen.

Personalsituationen är ganska hopplös. Visst kommer personalen att fortsätta dra in smittan. Anhöriga tränger sig också in, skiter i restriktioner, går runt snören/avspärrningar osv.

Iaf har det varit så på morsans boende.

Nu är det besöksförbud.

Lider med dig! Min mor var dement och gick bort i december förra året. Är så tacksam över att hennes liv tog slut naturligt innan detta elände slog till.

Nej tyvärr så verkar det som om Sverige kommer att drabbas oerhört hårt igen. Allt beror på FHM.s totala misslyckande i början på pandemin. Istället för att trycka tillbaks smittan som våra grannländer gjorde, så fick vi en samhällspridning som är omöjlig att bli av med. Det medgav ju tom Tegnell igår även om han verkar ha glömt att det var han själv som var ansvarig för strategin där man valde att låta smittan cirkulera med förhoppningen att immunitet skulle lösa det hela.

Sverige är inte ensamt om att misslyckas, men vi försökte aldrig ens och det är det som gör att man blir så förbannad.
Citera
2020-11-25, 19:16
Medlem
R-talet går upp igen (Sidan laddar 'Sweden' sakta så ha lite tålamod).

https://renkulab.shinyapps.io/COVID-19-Epidemic-Forecasting/_w_3ad97a78/_w_f3735ace/_w_910358f0/?tab=ecdc_pred&country=Sweden
Citera
2020-11-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Lider med dig! Min mor var dement och gick bort i december förra året. Är så tacksam över att hennes liv tog slut naturligt innan detta elände slog till.

Nej tyvärr så verkar det som om Sverige kommer att drabbas oerhört hårt igen. Allt beror på FHM.s totala misslyckande i början på pandemin. Istället för att trycka tillbaks smittan som våra grannländer gjorde, så fick vi en samhällspridning som är omöjlig att bli av med. Det medgav ju tom Tegnell igår även om han verkar ha glömt att det var han själv som var ansvarig för strategin där man valde att låta smittan cirkulera med förhoppningen att immunitet skulle lösa det hela.

Sverige är inte ensamt om att misslyckas, men vi försökte aldrig ens och det är det som gör att man blir så förbannad.

Jag tänker på liknande sätt, fasar för möjligheten att hon ska bli smittad. Hade varit bäst för henne att slippa alltihop. Tror hon klarar covid men ett helvete blir det.

Precis, vi har inte ens försökt. Vi är så j-a lama.

Tegnell har absolut propagerat för smittspridning men saknar ryggrad.
En feg maktmänniska. Fy fan.

Till slut är bara vaccin i fokus.

Enda hoppet.

Jag hörde att FHM snackat ner det åxo.

Helt sjukt isf.
Citera
2020-11-25, 19:25
Medlem
Test-fiaskot i ett nötskal.

Enkla test-strips som visar resultatet direkt, skulle vara effektivare för pandemibekämpningen än överkänsliga och dyra PCR-test.

"Michael Mina joins TWiV to reveal why frequent and rapid SARS-CoV-2 testing is more important than accuracy, how a daily $1 rapid test could control the pandemic, and why group testing works."

https://www.youtube.com/watch?v=kDj4Zyq3yOA

Vad hände med detta?

Allt medan test-labben skrattar hela vägen till banken...
Citera
2020-11-25, 19:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Min far, som fyller 90år om en månad, var inlagd måndag-torsdag förra veckan på geriatrisk avdelning i stockholmsområdet. Igår åkte han in igen, akut sjuk och positiv för Covid19.

Min far säger att en annan person på hans sal var sjuk i en influensaliknande sjukdom, obegripligt att man blandar sjukdommar i samma rum i dessa tider.

Såhär tycker man alltså att man bäst skyddar de svaga och gamla.

Tack så jävla mycket, troligen ytterligare en prick i statistiken om några veckor.

Beklagar.

Bedrövligt oansvarigt. Uppmärksamma Aftonblaskan på eländet. Det är först då ansvarig får eld i häcken.
Citera
2020-11-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du skrev ju att du inte tror på någon större "våg" för Sverige när smittan kommer tillbaka efter sommaren. Vi är nu i början av virussäsongen och det är bara frågan om några dygn tills vi har lika många inlaggda på sjukhus som vi hadde när läget var som allvarligast under våren. Det kallar jag för en kraftig "våg".

Däremot har du rätt i att kurvan var något brantare i våras - men amplituden ser ut att bli högre denna virussäsong.

R-talet har minskat successivt under en månads tid, från lägre nivåer än i våras Det innebär en längre men flackare kurva.
Citera
2020-11-25, 19:52
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, Tegnell och FHM är helt åt helvete... Tegnell borde ha blivit kickad för länge sedan. Och regeringen har gömt sig. Oppositionen är usel och det är även media. Och folk flest begriper inte.

Alkobegränsning efter kl 10 på krogen samt regeln om 8 infördes senare. Jag tror inte så mycket på de åtgärderna men om de har haft verkan kommer det visa sig senare.

Skulle dessutom vilja tillägga att både FHM och regeringen verkar dra den felaktiga slutsatsen att det var tack vare strategin och tack vare att svenskarna var så duktiga på att följa råd som smittan gick ner i våras/somras trots att tom ett barn hade kunnat räkna ut att det väderleken. ingen ska heller glömma att Sverige i början av sommaren vecka efter vecka hade flest döda och flest sjukhusvårdade i Europa. Vi blev av med smittan långt senare än alla våra grannar. Nu däremot så har vi hela vintern framför oss och ju kallare och torrare det blir desto lättare sprids viruset.

Det gör verkligen ont i hela kroppen att se Tegnell och regeringen föra oss mot katastrof! Vakna liksom! Varför låter det på Tegnell som om han redan har gett upp? Varför skyfflar Löfven över ansvaret på det svenska folket?
Citera
2020-11-25, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Nu är det i första hand en målbeksrivning du angivit - en strategi behandlar hur man når målen.

Kruxet är hur som helst att "den svenska strategin" är alldeles för ospecifik för att betyda något.
Inget land skulle hävda att de har lägre ställda mål och det går enkelt att argumentera för nästan vilka åtgärder som helst genom att värdera målen mot varandra.

Ytterst är det enbart vården hinner med som är någorlunda konkret.

Jag gillar strategin, den indikerar långsiktighet och konsekvenstänk för hela samhället. Vi pratar ju om strategin här.

Dock tycker jag att vi skulle agera mera rejält, dels från början och dels nu. T ex genom att köra distansundervisning för barn från högstadiet och uppåt under begränsade perioder. Som t ex nu och t o m jullovet. Personligen höll jag mina barn hemma och körde hemundervisning i 8 veckor i våras.
Citera
2020-11-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Min far, som fyller 90år om en månad, var inlagd måndag-torsdag förra veckan på geriatrisk avdelning i stockholmsområdet. Igår åkte han in igen, akut sjuk och positiv för Covid19.

Min far säger att en annan person på hans sal var sjuk i en influensaliknande sjukdom, obegripligt att man blandar sjukdommar i samma rum i dessa tider.

Såhär tycker man alltså att man bäst skyddar de svaga och gamla.

Tack så jävla mycket, troligen ytterligare en prick i statistiken om några veckor.

Bliver alle ikke testet for corona virus når man indlægges på hospitalet i Sverige?

Jeg har selv været indlagt på hospitalet i august, og som led i en helt fast procedure testet for corona.

Der går selvfølgeligt et par dage inden prøveresultat foreligger, men om nogen indlagte efterfølgende skulle vise sig at være smittet kan man isoleres hvis man stadig er indlagt, eller andre indlagte på samme stue kan testes endnu engang og det personale man har haft kontakt med kan også testes.
Generelt er testene vigtige for efterfølgende at kunne smittespore.

Det gør mig ondt at høre om din fars sygdom - jeg håber for ham og dig at han bliver rask igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in