2020-11-25, 17:06
Medlem
Skönt med vaccinet snart så att vi får lägga detta bakom oss och vända blad
Citera
2020-11-25, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä det vet jag inte men i våras blev de ompysslade med den lilla morfinsprutan som de fick om de så bara hade en fis på tvären.
Hehe, ok. Så den lilla fina morinsprutan förklarar lägre andel äldre bland de coronadöda i våras jmf men våg nr 2?
Nä, ja tror det beror på att %-uellt färre yngre dör nu jmf med i våras pga att de svarar bättre på nya/förbättrade behandlings metoder,.
Senast redigerad av jerka11 2020-11-25 kl. 17:14.
Citera
2020-11-25, 17:10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det verkar inte som man lägger in alls lika många av de svårt sjuka på IVA idag jämfört med i våras så siffrorna är inte alls jämförbara.
Nej. Många sjukhus har numera egna covidavdelningar för dom svåra fallen. Dom syns inte i det vanliga IVA registret. Det har lyfts fram flera gånger i tråden att IVA inte är jämförbart med våren.

Det är bättre att se på antalet inlagda totalt.
1901 inlagda nu. 83,1% av vårens toppnotering.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital
Citera
2020-11-25, 17:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nej. Många sjukhus har numera egna covidavdelningar för dom svåra fallen. Dom syns inte i det vanliga IVA registret. Det har lyfts fram flera gånger i tråden att IVA inte är jämförbart med våren.

Tack! Väldigt talande siffror. Vi befinner oss med andra ord ungefär på samma punkt där det var som värst i våras.
Citera
2020-11-25, 17:13
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu är det faktiskt så att det är du som är otrevlig o beter dig som en pajas.

Du får väl fråga FHM varför de inte brytt sig om att starta studier kring profylax.

Låter som du är inne på Trump när du tar upp blekmedel som väteperoxid.

Intelligensreserven tittar fram. Förstår du ens mekanismen bakom höga doser vitamin c?

Nej det gör du uppenbarligen inte(väteperoxid). Förstår du inte så grundläggande samband bör du helt hålla dig ur en tråd som denna.

FHM starta studier. Jisses är det så här låg nivå på flashbacks klientel.

Din låga nivå drar ned resten av Flashback.
Citera
2020-11-25, 17:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Hehe, ok. Så den lilla fina morinsprutan förklarar lägre andel äldre bland de coronadöda i våras jmf men våg nr 2?
Nä, ja tror det beror på att % färre yngre dör nu jmf pga att de svara bättre på nya/förbättrade behandlings metoder,.

Jag har faktiskt inte tittat på hur det skiljer sig i ålder. Men att bättre behandlingsmetoder spelar in kan nog stämma. Sen använder man väl inte morfinsprutan godtyckligt längre.
Citera
2020-11-25, 17:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag blev själv i våras smittad på detta viset (det är indirekt bevisat att det kom från min högstadieelev som var helt utan symtom), liksom de flesta familjer i området där jag bor som har högstadieelever (även de smittades och många av dem vet inte vart smittan kommit ifrån om det inte är från skolan - de är dock inte lika nyfikna som jag och var därmed inte villiga att betala för antikroppstester för att reda ut det).

Min poäng är inte att utreda om barn smittar mer eller mindre, min poäng är att belysa att de enkla modeller man använder sig av när man räknar på detta inte fångar upp olika typer av sociala kontakter och olika risker som de smittade individerna har beroende på hur de sociala kontakterna ser ut (exempelvis är det svårt att undvika att bli smittad av sitt barn, även om detta inte är särskilt smittsamt). Därmed så har man ingen aning om hur man bäst skall minska smittspridningen utan man får "gissa" sig fram.

Jag tror att ett betydligt bättre smittskydd i skolan skulle göra stor skillnad. Exempelvis masker (om de nu gör skillnad eller inte, jag skulle dock vara beredd att satsa på att de gör skillnad för säkerhets skull).

Tack!
Det är onekligen intressant. I samhällsdebatten kring Coronan tycker jag ändå att denna fråga pratas det rätt lite om. Det hela har mest handlat om trängsel i kollektivtrafiken och om munskydden gör nytta eller inte.
Har man smittsamma barn hemma kanske man kan fortsätta att trängas i kollektivtrafiken, krama varandra i kollektivtrafiken och gå runt och strosa på black-friday reaorna i köpcentrumen. Kommer det ens ha någon betydelse?
Citera
2020-11-25, 17:22
Medlem
Citat:
Tack!
Det är onekligen intressant. I samhällsdebatten kring Coronan tycker jag ändå att denna fråga pratas det rätt lite om. Det hela har mest handlat om trängsel i kollektivtrafiken och om munskydden gör nytta eller inte.
Har man smittsamma barn hemma kanske man kan fortsätta att trängas i kollektivtrafiken, krama varandra i kollektivtrafiken och gå runt och strosa på black-friday reaorna i köpcentrumen. Kommer det ens ha någon betydelse?

Precis. Eller inte. Vi vet inte. Vi vet vad som är mer smittsamt i snitt, men vi vet inte vad som gör störst skillnad i samhället som grupp.

Jag tror att just detta kan bli ett väldigt intressant forskningsområde i framtiden. Jag hade själv kunnat tänka mig att forska på detta om jag inte är så insnöad i ett helt annat forskningsområde. Jag gissar att det krävs mycket simuleringar av olika spridningsmodeller som skall köras på datorer. Det finns sällan enkla matematiska lösningar på denna typ av problem tyvärr.
Citera
2020-11-25, 17:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Intelligensreserven tittar fram. Förstår du ens mekanismen bakom höga doser vitamin c?

Nej det gör du uppenbarligen inte(väteperoxid). Förstår du inte så grundläggande samband bör du helt hålla dig ur en tråd som denna.

FHM starta studier. Jisses är det så här låg nivå på flashbacks klientel.

Din låga nivå drar ned resten av Flashback.

Haha, jag förstår ju att väteperoxid inte är för invärtes bruk. Tar du den med c vitamin :-)
Citera
2020-11-25, 17:29
Medlem
qwerty-66s avatar
SVT börjar ju faktiskt bli kritiska nu.

"Allt fler fakta tyder på att Sveriges hantering av coronasmittan har varit ett misslyckande."

https://www.svt.se/nyheter/analys-historiens-dom-kan-bli-hard-mot-lofven-regeringen-och-myndigheterna
Citera
2020-11-25, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen

Region Uppsala nämnde på en presskonferens att det fler som överlever IVA och dom patienternas vårdtid på sjukhus är väldigt lång över 4 veckor.

Vilket var positivt men medför även en ökad belastning på vården jämfört med i våras.

Så antalet totalt inlagda är inte heller helt jämförbara siffror
Citera
2020-11-25, 17:33
Medlem
Citat:
Det här är ju jättemärkligt.

https://www.aftonbladet.se/family/a/KyrmA6/forbunden-kraver-karantan-for-forskolebarn

Varför ska barn stanna hemma för? De driver ju inte smittan enligt FHM. Ändå faller personalen ifrån som kägglor på förskolorna. Märkligt.

Tegnell är som vanligt oförstående.

"Statsepidemiolog Anders Tegnell ser ingen anledning att ändra Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger han till SR. Han tror dessutom att förskolornas rutiner kring smittade familjer kan vara för omfattande."

Går det ens att bli arg längre? Känns som Bagdad Bob har funnit sin överman.

Ja, det är väl dom där lärarna som inte tvättar händerna och hostar varandra i ansiktet på lärarrummen dagarna i ände. Dom är säkert ute och festar varje kväll också.

Det är för jävligt att dom inte följer Tegnells råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in