2020-11-25, 16:26
Medlem
irrljuss avatar
Min far, som fyller 90år om en månad, var inlagd måndag-torsdag förra veckan på geriatrisk avdelning i stockholmsområdet. Igår åkte han in igen, akut sjuk och positiv för Covid19.

Min far säger att en annan person på hans sal var sjuk i en influensaliknande sjukdom, obegripligt att man blandar sjukdommar i samma rum i dessa tider.

Såhär tycker man alltså att man bäst skyddar de svaga och gamla.

Tack så jävla mycket, troligen ytterligare en prick i statistiken om några veckor.
Citera
2020-11-25, 16:27
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Singapore rapporterar noll (0) nya fall för 14:e dagen i följd

Singapores simpla strategi ger resultat. Det är inte ens svårt att trycka ner och eliminera smittan: munskydd-påbud, testning, smittspårning, isolering.

Singapores strategi är överlägsen sveriges usla strategi sprida smittan bland befolkningen i lagom takt för uppnå en hypotetisk flockimmunitet.

källa guardian

Intressant nog så var rekommendationen i Singapore ursprungligen att befolkningen inte skulle använda munskydd, om man inte var sjuk.

Men sen följde man vetenskapsläget vad beträffar a/pre-symptomatisk smitta och munskydds effektivitet, och ändrade sedan rekommendationen till ett mask-krav med böter som påföljd om man inte följde detta krav.

https://www.scmp.com/week-asia/health-environment/article/3079889/coronavirus-singapore-makes-face-masks-compulsory

Tänk om FHM också skulle titta på vetenskapen och följa hur kunskapsläget utvecklas.
Citera
2020-11-25, 16:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Det här är ju jättemärkligt.

https://www.aftonbladet.se/family/a/KyrmA6/forbunden-kraver-karantan-for-forskolebarn

Varför ska barn stanna hemma för? De driver ju inte smittan enligt FHM. Ändå faller personalen ifrån som kägglor på förskolorna. Märkligt.

Tegnell är som vanligt oförstående.

"Statsepidemiolog Anders Tegnell ser ingen anledning att ändra Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger han till SR. Han tror dessutom att förskolornas rutiner kring smittade familjer kan vara för omfattande."

Går det ens att bli arg längre? Känns som Bagdad Bob har funnit sin överman.
Citera
2020-11-25, 16:30
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus
Min far, som fyller 90år om en månad, var inlagd måndag-torsdag förra veckan på geriatrisk avdelning i stockholmsområdet. Igår åkte han in igen, akut sjuk och positiv för Covid19.

Min far säger att en annan person på hans sal var sjuk i en influensaliknande sjukdom, obegripligt att man blandar sjukdommar i samma rum i dessa tider.

Tack så jävla mycket, troligen ytterligare en prick i statistiken om några veckor.
Låg på sjukhus 2-2,5 år sedan i några veckor. Förvånar mig inte alls, Var uruselt med platser redan då och då hade vi ingen Covid gåendes. Tror inte det är möjligt att icke blanda patienter faktiskt, sjuksängarna var på minimum redan innan Covid kom.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrljus

Man vill inte tro att det är sant, men det är precis så det är, fullständigt inkompetent. Vi håller tummarna för att din far kryar på sig. Han har ju fördelen av att vara på sjukhus. Förhoppningsvis drar de i honom lite vitaminer, mediciner och ser till att han får syrgas. Det var ju något de gamla inte fick i våras.
Citera
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
Men sluta trolla, jag upplyste dig om vad som stod när man markerade Sveriges graf, i din egen källa.

Sedan avlider inte alla som smittas på dagen de insjuknar heller. Även vilka som smittad spelar roll

Jag rekommenderar dig att ta en promenad i friska luften och rensa huvudet.

Markeringen gällde endast de allra senaste få dagarna, annars visar ju grafen att dödstalen i Sverige de facto går ner just nu, och även om vi plussar på några dödsfall/dag, så är vi låångt ifrån situationen som rådde under epidemi-månaderna!

Alla ni som ännu inte tagit del av vad vetenskapen och statistiken säger om covid-19 döda i Sverige från och med mars månad till dagens datum, vänligen se här, och inse hur lurade vi blivit av myndigheter och MSM:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&country=IRL~GBR~BEL~AUT~SWE&region=Worl d&deathsMetric=true&interval=smoothed&perCapita=tr ue&smoothing=7&pickerMetric=new_cases_per_million& pickerSort=desc

SKRÄMMANDE HUR LURADE VI BLIVIT, ELLER HUR?
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-11-25 kl. 16:36.
Citera
2020-11-25, 16:31
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
. Mathilda Spetz, 40, blev sjuk i covid-19 i våras och utvecklade antikroppar.

Under höstlovet hade hon fortfarande kvar dem – samma kväll blev hon sjuk i corona för andra gången.

– Många med antikroppar tror att de är immuna, men det verkar inte vara så, säger Mathilda Spetz.

Kan mycket väl vara så att hon inte är immun och det får man självfallet respektera. Själv är jag immun och det ska också respekteras.
Citera
2020-11-25, 16:34
Medlem
Otroligs avatar
Något fler testade individer (runt +6k) och andelen positiva sjönk från 12.97% till 12.05% förra veckan.

https://covidstatistik.se/provtagningar
Citera
2020-11-25, 16:35
Avslutad
Personal som jobbar med coronasjuklingar, provtagning och dylikt. De bär munskydd, skydd för ögonen och handskar. De blir inte ofta smittade på jobbet, om ens alls.

När man vet detta och har den danska studien om munskydd i minne: Hur kan man då undvika att förstå att corona inte smittar via luft? Var brister logiken och analysförmågan?
Citera
2020-11-25, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här är ju jättemärkligt.

https://www.aftonbladet.se/family/a/KyrmA6/forbunden-kraver-karantan-for-forskolebarn

Varför ska barn stanna hemma för? De driver ju inte smittan enligt FHM. Ändå faller personalen ifrån som kägglor på förskolorna. Märkligt.

Tegnell är som vanligt oförstående.

"Statsepidemiolog Anders Tegnell ser ingen anledning att ändra Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger han till SR. Han tror dessutom att förskolornas rutiner kring smittade familjer kan vara för omfattande."

Går det ens att bli arg längre? Känns som Bagdad Bob har funnit sin överman.

Jag skrev en ganska lång utläggning om detta tidigare idag. Även om barnen inte smittar så mycket så kan det ändå vara så att de agerar brygga mellan olika kluster i smittspridningen. Och även om ett barn bara tar hem smittan till en annan person i hushållet så räcker ju det för att man skall få många nya fall i hushållet och runtomkring efteråt.

Problemet är att barnen (framförallt de på högstadiet och gymnasiet) kopplar ihop olika grupperingar i samhället som inte annars har naturliga kopplingar. Dvs, även lite smitta från barn kan möjliggöra en stor smitta i samhället.

Tom Britton gjorde lite naiva försök till att modellera detta i våras när han gjorde matematiska modeller med antalet sociala kontakter, men jag tror inte att de har någon koll på hur denna typ av överbryggningar påverkar smittspridningen i helhet. Jag tror inte att man kan räkna på detta som sannolikheter heller, eftersom sannolikheten för att ett barn smittar någon i sin övriga familj troligen är mycket stor, men sannolikheten för att barnet skall smitta någon annan i skolan kanske är betydligt mycket mindre. Barnen behöver dock inte smitta så många i snitt, den smitta som sker den blir lätt gruppöverskridande.
Citera
2020-11-25, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man vill inte tro att det är sant, men det är precis så det är, fullständigt inkompetent. Vi håller tummarna för att din far kryar på sig. Han har ju fördelen av att vara på sjukhus. Förhoppningsvis drar de i honom lite vitaminer, mediciner och ser till att han får syrgas. Det var ju något de gamla inte fick i våras.
Vetifan om det hjälper. Trots att de äldre ev. inte fick denna vård i våras är andelen äldre som dör idag högre än i våras.
Citera
2020-11-25, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Kan mycket väl vara så att hon inte är immun och det får man självfallet respektera. Själv är jag immun och det ska också respekteras.

Din immunitet beror helt på hur mycket virus du utsätts för. Får du bara i dig tillräckligt mycket virus så kommer du att bli sjuk ändå. Immunitet är inte absolut eller binär, den är relativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in