Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Det här är ju jättemärkligt.
https://www.aftonbladet.se/family/a/KyrmA6/forbunden-kraver-karantan-for-forskolebarn
Varför ska barn stanna hemma för? De driver ju inte smittan enligt FHM. Ändå faller personalen ifrån som kägglor på förskolorna. Märkligt.
Tegnell är som vanligt oförstående.
"Statsepidemiolog Anders Tegnell ser ingen anledning att ändra Folkhälsomyndighetens rekommendationer, säger han till SR. Han tror dessutom att förskolornas rutiner kring smittade familjer kan vara för omfattande."
Går det ens att bli arg längre? Känns som Bagdad Bob har funnit sin överman.

Jag skrev en ganska lång utläggning om detta tidigare idag. Även om barnen inte smittar så mycket så kan det ändå vara så att de agerar brygga mellan olika kluster i smittspridningen. Och även om ett barn bara tar hem smittan till en annan person i hushållet så räcker ju det för att man skall få många nya fall i hushållet och runtomkring efteråt.
Problemet är att barnen (framförallt de på högstadiet och gymnasiet) kopplar ihop olika grupperingar i samhället som inte annars har naturliga kopplingar. Dvs, även lite smitta från barn kan möjliggöra en stor smitta i samhället.
Tom Britton gjorde lite naiva försök till att modellera detta i våras när han gjorde matematiska modeller med antalet sociala kontakter, men jag tror inte att de har någon koll på hur denna typ av överbryggningar påverkar smittspridningen i helhet. Jag tror inte att man kan räkna på detta som sannolikheter heller, eftersom sannolikheten för att ett barn smittar någon i sin övriga familj troligen är mycket stor, men sannolikheten för att barnet skall smitta någon annan i skolan kanske är betydligt mycket mindre. Barnen behöver dock inte smitta så många i snitt, den smitta som sker den blir lätt gruppöverskridande.