2020-11-25, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det stora problemet med detta viruset för vetenskapen är att man inte klarar av att hitta modellerna för hur det sprider sig. Jag har en teori om att barnen är viktigare än vad man lyckats modellera (en del av er har anat denna i en del av mina tidigare inlägg).

Kanske är lindrig sjukdom eller symtomfri sjukdom med låg smittspridning faktiskt värre än att man blir lite sjukare med symtom (och smittar mer), särskilt i de åldersgrupper där detta verkar vara vanligt?

Jag kan vara helt ute och cykla, men jag tycker mig se att det faktiskt är på detta sett som spridningen sker. Just utbrotten i skolor antyder att jag kan ha en poäng...

Tror du hamnar ganska rätt i din analys.

Barnen och yngre håller grytan kokande medan de vuxna smittar vidare till riskgrupperna.

Att sedan andra corona/förkylningsvirus är kända för att återinfektera med 6 månaders mellanrum utan att ge några symptom för de flesta gör inte saken bättre. Vi har en "tyst" spridning som är mycket stor.

Därför tror jag inte att testning i förhållande liten skala (som vi gör i Sverige) spelar någon större roll längre för att hindra smittspridningen.

Fokusera testning och åtgärder på riskgrupperna.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-25 kl. 12:05.
Citera
2020-11-25, 12:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Klassiskt kass debattstrategi att grismåla och ta ett påstående ur kontext. Du ska ge fan i att förstöra trådar.

https://www.sciencedaily.com/releases/2015/04/150422121724.htm

Ja det är allmänt känt att fuktiga masker kan dra till sig bakterier.

Ivermektin är absolut en kandidat men inte ens nödvändigt i tidiga skeden.

Jag kan räkna upp tiotalet fler så som Arteminisin , Serrapeptase , Methylene blå , Ozone , Väteperoxid, Andrographis, Guducchi , Honey Suckle , Zink, Quericitin , mf.l .

Kan du sakligt bemöta varför Vitamin C , Tiamin och Salu Cortef ej får användas i Svensk vård. Du skriver extremt frekvent för statens räkning i de här trådarna - så jag räknar med att du känner till den officiella ståndpunkten.

Nu är det faktiskt så att det är du som är otrevlig o beter dig som en pajas.

Du får väl fråga FHM varför de inte brytt sig om att starta studier kring profylax.

Låter som du är inne på Trump när du tar upp blekmedel som väteperoxid.
Citera
2020-11-25, 12:06
Medlem
Madagascars avatar
Smittspridningen ökar fortfarande i Skåne.

971 nya fall rapporteras idag. Förra onsdagen var det 607 (platz)

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
Citera
2020-11-25, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tror du hamnar ganska rätt i din analys.

Barnen och yngre håller grytan kokande medan de vuxna smittar vidare till riskgrupperna.

Att sedan andra corona/förkylningsvirus är kända för att återinfektera med 6 månaders mellanrum utan att ge några symptom för de flesta gör inte saken bättre. Vi har en "tyst" spridning som är mycket stor.

Därför tror jag inte att testning i förhållande liten skala (som vi gör i Sverige) spelar någon större roll längre för att hindra smittspridningen.

Fokusera testning och åtgärder på riskgrupperna.
"Håller grytan kokande", det var en bra beskrivning.

Saken är dock den att den tysta spridningen inte behöver vara så stor om den går på tvären av de normala interaktionerna i samhället. Sedan sprids det effektivt inom de nya grupperna som smittan når.
Citera
2020-11-25, 12:08
Medlem
Skåne (gårdagens siffra parantes)

Nya konstaterade covid-19-fall: 971 (997)
Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 21 (20)
Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 175 (172)
Totalt antal avlidna med covid-19: 376 (365)

Citera
2020-11-25, 12:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det intressanta för att följa utvecklingen borde vara antalet nyintagna. Totala antalet beror ju av hur länge patienter blir kvar på IVA.

Det verkar öka också. Det ser man av diagrammet på denna sida:

Citat:
Nya unika coronapatienter på IVA i Sverige

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-11-25, 12:15
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Det är inte helt korrekt av mig att skriva "ökar fortfarande".

Enligt Skånes egna graf är 7-dagars genomsnitt av nya rapporterade fall 642 men för 10 dagar sedan låg detta genomsnitt över 650. Därefter dippade det lite för att nu stiga igen.
Citera
2020-11-25, 12:23
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det skrevs ju häromdagen om 28-åriga Dennis som dog nu i November? Så visst dör det yngre människor nu:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRvGxa/dennis-28-dog-efter-att-ha-blivit-coronasmittad--hittades-av-sin-ma

Ok, en död 28-åring med c19 men vänta på obduktion innan ni säger AV c19.
Dödligheten är väl ungefär uppskattad till 0,6% i Covid och av våra 6500 är 237 under 60 vilket är ungefär 3.5%.
3,5% av 0,6% bli 0,00021%
dom oddsen blir är inte jag speciellt skitnödig av i alla fall.
Citera
2020-11-25, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
"Håller grytan kokande", det var en bra beskrivning.

Saken är dock den att den tysta spridningen inte behöver vara så stor om den går på tvären av de normala interaktionerna i samhället. Sedan sprids det effektivt inom de nya grupperna som smittan når.

Ja, men kan säkert variera i olika grupper. Uttryckte mig lite slarvigt, bättre kanske att säga att tyst spridning är en signifikant del i hur smittan förs vidare.

Och barnen kan mycket väl fungera som en reservoar. R kanske är lägre i den gruppen än hos vuxna men fortfarande över 1 vilket gör att smittan fortlever på förskolor och skolor.
Citera
2020-11-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Akta dig. Siffror och logik är inte efterfrågade här. Här sprider vi enbart panik.
Jag skrev dessutom fel; Lägsta dödstalen på mer än 40 år var det ju 2019!
Citera
2020-11-25, 12:28
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Du menar att du drar den slutsatsen pga jämförelsen med förra onsdagen?

Du tar ingen hänsyn till att förra veckan var en minskning? Ingen hänsyn till att testningen utökas?
Ingen hänsyn till ryckigheten i rapporteringen?

Det kan såklart vara så att det ökar igen av någon outgrundlig anledning, men den slutsatsen går inte dra av en enda dags rapportering..
Citera
2020-11-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du menar att du drar den slutsatsen pga jämförelsen med förra onsdagen?

Du tar ingen hänsyn till att förra veckan var en minskning? Ingen hänsyn till att testningen utökas?
Ingen hänsyn till ryckigheten i rapporteringen?

Det kan såklart vara så att det ökar igen av någon outgrundlig anledning, men den slutsatsen går inte dra av en enda dags rapportering..
Men du drar ju en slutsats att de var en minskning förra onsdagen?

Tog du ingen hänsyn att veckan innan var de en ökning?

Ingen hänsyn att de testningen var mindre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in