Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Det stora problemet med detta viruset för vetenskapen är att man inte klarar av att hitta modellerna för hur det sprider sig. Jag har en teori om att barnen är viktigare än vad man lyckats modellera (en del av er har anat denna i en del av mina tidigare inlägg).
Kanske är lindrig sjukdom eller symtomfri sjukdom med låg smittspridning faktiskt värre än att man blir lite sjukare med symtom (och smittar mer), särskilt i de åldersgrupper där detta verkar vara vanligt?
Jag kan vara helt ute och cykla, men jag tycker mig se att det faktiskt är på detta sett som spridningen sker. Just utbrotten i skolor antyder att jag kan ha en poäng...
Tror du hamnar ganska rätt i din analys.
Barnen och yngre håller grytan kokande medan de vuxna smittar vidare till riskgrupperna.
Att sedan andra corona/förkylningsvirus är kända för att återinfektera med 6 månaders mellanrum utan att ge några symptom för de flesta gör inte saken bättre. Vi har en "tyst" spridning som är mycket stor.
Därför tror jag inte att testning i förhållande liten skala (som vi gör i Sverige) spelar någon större roll längre för att hindra smittspridningen.
Fokusera testning och åtgärder på riskgrupperna.