2020-11-24, 22:06
Medlem
Svavelvinters avatar
Inom vilket tidspann är det rimligt att förvänta sig att få ett recept av läkaren? Finns det någon gräns som är ajabaja för läkarna? Typ max tre dygn eller liknande?
Citera
2020-11-24, 22:51
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Inom vilket tidspann är det rimligt att förvänta sig att få ett recept av läkaren? Finns det någon gräns som är ajabaja för läkarna? Typ max tre dygn eller liknande?
Oftast är det ett år som gäller. Ibland sätter man kortare gränser, t.ex. för narkotiska preparat och antibiotika. Oftast läkare som är lite piggare (och värnar mer om sina patienter). Vilket läkemedel gäller det?
Citera
2020-11-25, 01:25
Medlem
Om det nu handlar om receptförnyelse så är det iaf på min arbetsplats genom region direktiv fastställt max 3 arbetsdagar.
Citera
2020-11-25, 07:44
Medlem
Svavelvinters avatar
Metylfenidat. Jag skulle höja dosen enligt läkaren igår men fick inget recept.
Citera
2020-11-25, 07:45
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Oftast är det ett år som gäller. Ibland sätter man kortare gränser, t.ex. för narkotiska preparat och antibiotika. Oftast läkare som är lite piggare (och värnar mer om sina patienter). Vilket läkemedel gäller det?

Citera
2020-11-25, 08:25
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Aha, läste slarvigt. Trodde du menade när recept "går ut". Om du pratade med din läkare över telefon/fick brev skulle min gissning vara att läkaren glömde. Oftast brukar man fixa recept samtidigt som man pratar/skriver brev. Kontakta läkarmottagningen och säg som det är och fråga när recept kommer att fixas.
Citera
2020-11-25, 09:41
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Aha, läste slarvigt. Trodde du menade när recept "går ut". Om du pratade med din läkare över telefon/fick brev skulle min gissning vara att läkaren glömde. Oftast brukar man fixa recept samtidigt som man pratar/skriver brev. Kontakta läkarmottagningen och säg som det är och fråga när recept kommer att fixas.

Tack 🙂
Citera
2020-11-25, 12:30
Medlem
Pansarhanes avatar
Tre dagar har de på sig att skriva ett nytt recept (gäller även ökning av dos).
Du kommer bli kallad på kontroll (pga ökning av dos) eller via telefon (pga rådande omständigheter).
Citera
2020-11-25, 14:59
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhane
Tre dagar har de på sig att skriva ett nytt recept (gäller även ökning av dos).
Du kommer bli kallad på kontroll (pga ökning av dos) eller via telefon (pga rådande omständigheter).
Det är dock skillnad på om man kommit med receptförnyelseönskemål eller om man varit i kontakt med sin läkare som förordat dosjustering. Läkare ändrar generellt direkt i samband med justering, finns ju ingen anledning att skjuta på det.
Citera
2026-03-09, 06:24
Medlem
Citat:

Har det blivit sämre nu, eller är det bara min vårdcentral som är långsam? Förr tog det max tre dygn, men nu tar det ca 10 dagar.

Det är inte så lätt för många patienter att ha den logistiska kognitiva framförhållningen.

Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in