2020-11-24, 17:07
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det där låter inte friskt. Har han fått ett sammanbrott och vägrar lyssna på alla? Ännu mer än förut?
De har ju inget case, ändå låter han så tvärsäker.
Han lyssnar i alla fall inte likt jag på alla er Trumphatare i tråden som trasar sönder den med OT. Kan du inte avvakta tills du ser vilket case Trump har vilket kommer presenteras i domstol och inte på Twitter där f.ö. inlägg om valfusk censureras.
2020-11-24, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tja, som påpekats verkar det sanningen att säga aningen osannolikt att man skulle slänga ut en massa röster.

Omval utan möjlighet att poströsta — dock trist för militären — vore mer rättvist, kan jag tycka, men om man får tro andra i tråden finns inte stöd för omval i det amerikanska valsystemet. Annars kunde man lätt skylla på C19. "Undantagstillstånd".
Så du säger att SCOTUS i praktiken inte kan besluta om ett skit ens när det gäller något så allvarligt som valfusk? Att det enda man kan göra handlar om ren kosmetik, att man säger "någon gjorde någonting dumt - Gör helst inte om det och om ni gör det så kommer vi bara att beklaga oss inför er igen"? Det låter ju helt barockt! Jag vet att det finns någon klausul som säger att talmannen (Pelosi) tar över tillfälligt som president tills dess att tillsättandet av reguljär president kan ske. Varför är inte sådant tillämpbart i det här fallet om det nu är så att en presidenkandidat vunnit på felaktiga grunder och detta behöver utredas vidare

Nej, det stämmer. USAs valsystem tillåter inte för någon form av extraval när det gäller presidentposten. Det är en gång vart fjärde år som gäller. Byts president under mandatperioden så sker tillsättning av ny sådant enkom enligt successionsordning.
2020-11-24, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Och vad ska en komiker få för saker att hända, menar du?
I Ukraina (passande nog!) slutade det med att komikern blev landets nuvarande president!
2020-11-24, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
De har gjort det förr och har såklart gjort det igen:

https://patch.com/new-jersey/belleville/belleville-man-gets-five-years-for-voter-fraud
Så systemet i något annat distrikt funkar som det ska!
2020-11-24, 17:11
Medlem
Nixters avatar
"Powell Analys"

-Trump har twittrat "will never concede to fake ballots & Dominion."

Fakta: President Trump highlightade Dominion efter Rudy's skriftliga notis om att man separerat från Powells case (som kommer ta längre tid), han knöt detta till sin concession. Detta om något signalerar att han investerat i Powell 100% och att hon mycket väl är det som får detta detta att vända 180 grader.

- Stay tuned, säger jag.

PS. Imorgon är det Onsdag den 22:a November och dagen då JFK begravdes för 57 år sedan, Powell avser att lämna in sitt första case i Georgia som jag förstår det. Intressant dag och koppling.
2020-11-24, 17:13
Medlem
Nu har Pennsylvania certifierat sitt resultat. Nevada bör certifiera idag också.
https://twitter.com/GovernorTomWolf/status/1331263684681867266?s=19
2020-11-24, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Man kanske kan jämföra med andra countys och stater om det förekommer lika många röster bara för presidenten och resten tomt.

Om det är någonting som någonsin har hänt i USAs historia. Det Biden fick till var vad som kallades "Black swan effect" i ett val och räknas som helt omöjligt.
2020-11-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Nu har Pennsylvania certifierat sitt resultat. Nevada bör certifiera idag också.
https://twitter.com/marceelias/status/1331266314464321549?s=19

Och vad innebär en "certifiering" i det här fallet?

Och det är en öppen fråga till er alla som hoppas att certifikatet kommer säkra Biden. Vet ni ens vad det är och vad den gör i praktiken?

https://apnews.com/article/donald-trump-local-elections-michigan-elections-36d033a3db637c380e054e867f667d11

The local elections office then sends the final results to a board for certification. Such boards are typically bipartisan, their members either elected or appointed by county leaders.

Och vilket parti tillhör dessa county leaders som har valt medlemar till denna board? *host* Demokraterna *host*
Senast redigerad av Frymybrain 2020-11-24 kl. 17:21.
2020-11-24, 17:15
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
I Ukraina (passande nog!) slutade det med att komikern blev landets nuvarande president!

Ja, allt är ju bättre än Trump, så för min del får han gärna försöka 2024

Men årets resultat lär han inte kunna påverka.
2020-11-24, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Jag har frågat dig 4 gånger nu men jag frågar en 5:e. Den här omtalade federala lagen du snackar om, kan du visa vilken lag du syftar på. Den som bestämmer vem som får göra ändringar i röstreglerna.
Du kan fråga vad du vill. Har redan sagt att jag inte diskuterar med din fantasi värld. Dra in klausulen som backar upp det du säger istället för att snacka skit som "Det finns ingen klausul som säger att han inte får göra det" och om du fortsätter hävda det testa titta efter klausuler som tar upp specifikt vilka som inte gör det eller inse att det du säger är att alla får ändra för det står inte vilka som inte får göra det.

Citat:
Jag har aldrig påstått att guvernören har rätt att ändra i röstreglerna. Det är du som ar upp det gång på gång. Jag har bara påstått att det inte är konstitutionen eller federala lagar som stoppar honom.

Här är ditt inlägg där du pratar om guvernören, inte första gången du gör det men:
Citat:
Jag har aldrig påstått att vem som helst får ändra i röstlagarna. Jag har påstått 2 saker.

1. Det finns inga federala lagar som säger att guvernören inte har den makten. Konstitutionen nämner inte guvernörer alls och guvernörernas makt styrs helt av delstatens konstitution och lagar.

Du har hävdat att jag har fel här och att det finns federala lagar som säger vad guvernören får göra. Kan du hänvisa till någon sådan lag?
När jag svarade på detta inlägg var första gången jag pratade om guvernören i denna tråd, ljug inte är du gullig. Du säger att guvernören har rätt att ändra och nu får du visa att han har den rätten. Att det inte finns en klausul som specifikt säger att han inte får ändra i den betyder alltså inte att han får ändra i den för då hade det betytt att du och jag får ändra i den eftersom att det inte står nånstans att vi inte får det.

Citat:
Det kan få konsekvenser för guvernören ja, men det är ett oacceptabelt resultat att hundratusentals röstare som följt de regler som gäller tas ifrån sin konstitutionella rätt att rösta. Om det nu var så viktigt för republikanerna att reglerna inte ändrades, så hade de 8 månader på sig att åtgärda problemet utan att bryta mot konstitutionen.
Du svänger extremt mycket. Har du släppt att han skulle ha rätten att göra ändringar och nu pratar om konsekvenser det kan få? Annars fattar jag inte varför du skulle anse att det kan få konsekvenser även fast han inte gjort något fel. Det som är oacceptabelt är att man inte följer reglerna i valet. Vilka konsekvenser det kan få beror säkert på vilka effekter man i domstolen anser att detta har haft eller KAN ha haft iom att ändringar kan ha gjort så man inte kan säkerhetsställa att det har gått rätt till och har det hänt kan du räkna med stenhårda konsekvenser. Men du som visat dig totalt inkompetent med ditt skitsnack om att han får ändra för det står inte att han inte får det för lagtexter är ju i regel skrivna som barnböcker så en idiot som du kan förstå kanske ska hoppa ned från hästen där du utbildar oss i hur juridik fungerar?
2020-11-24, 17:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Så du säger att SCOTUS i praktiken inte kan besluta om ett skit ens när det gäller något så allvarligt som valfusk? Att det enda man kan göra handlar om ren kosmetik, att man säger "någon gjorde någonting dumt - Gör helst inte om det och om ni gör det så kommer vi bara att beklaga oss inför er igen"? Det låter ju helt barockt! Jag vet att det finns någon klausul som säger att talmannen (Pelosi) tar över tillfälligt som president tills dess att tillsättandet av reguljär president kan ske. Varför är inte sådant tillämpbart i det här fallet om det nu är så att en presidenkandidat vunnit på felaktiga grunder och detta behöver utredas vidare

Nej, det stämmer. USAs valsystem tillåter inte för någon form av extraval när det gäller presidentposten. Det är en gång vart fjärde år som gäller. Byts president under mandatperioden så sker tillsättning av ny sådant enkom enligt successionsordning.
Ja, jag håller med om att det är helt sjukt om det skulle vara så det är, men jag tror också att vi befinner oss i ett ganska känsligt, kritiskt skede just nu. Som jag förstått det är det tunga artilleriet på väg in i form av processer i syfte att försöka få SCOTUS att underkänna valresultatet som helhet i vissa delstater, och det på konstitutionella grunder. Kanske värt att hoppas på, snarare än att man skulle lyckas få delar av röstunderlaget makulerat?

Hur som helst — att man siktar på HD tyder (om något) på att det finns en chans att HD kan avgöra frågor som dessa. Och som det ser ut nu finns ingen anledning för Trump att ge upp innan elektorsomröstningen.
2020-11-24, 17:19
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu verkar det ju som de allra värsta farhågorna inte besannas (hoppas vi), men den frågan är ju inte reserverad.

Om man (som Trump) inte gillar att bli bortröstad, är det då OK att försöka rädda sig med lagliga teknikaliteter, plocka av sina motståndare rösträtten och mer allmänt fulspela på diverse plan?

Demokrati betyder folkets röst. Jag har inga problem med att Trump röstas bort om så verkligen var fallet.

Mitt bekymmer är när man låter fusk bli en legitim väg att gå bara narrativet är rätt.
Det är en farlig väg som styrs av pengar och makt, borde du som lagman förstå. Viktigt skilja dessa åt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in