Hmm, nu ska vi se om jag får ihop citaten så att det blir både begriplig och lagom långt... Ber om ursäkt på förhand för ett rörigt inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Spekulerade lite, vad jag vet är det okänt om det var pistolen eller revolvern. För mig ter det sig dock troligast att det var revolvern. Sannolikt hade han ingen eller mycket ringa vana vid att hantera en revolver och om man sitter och leker och siktar på folk i TV:n görs väl det hellre med en stor ball revolver än med en fjollig sportpistol.
Håller iofs helt och fullt med om att det är betydligt ballare att sikta på TV-apparater med Magnumrevolver än med en 22:ans sportpistol. Det är t o m stor sannolikhet att CA köpte Magnumen just för att den är "ball" ! Och senare tröttnade på den för att den mest är stor och otymplig vid precisionsskytte.
Men i fallet med TV var det väl en fråga om vad han hade framme vid just det tillfället. Särskilt då om det nu HANDLADE om vapenvård och inte bara att sitta och vifta med vapen hemma i största allmänhet.
F ö ingen idé att sitta och spekulera så värst mycket kring det. Är det fastslaget via officiella undersökningar av kulresterna i dörrlisten att det var en Magnumkula så var det så, men annars så vet vi helt enkelt inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
omiga
CA har själv vidhållit att det rör sig om revolvern. Undersökningen vid SKL IVA 16674-3 från 1995 visade att sammansättningen av grundämnena koppar och zink i metallfragmentet inte avvek från motsvarande sammansättning hos Palmekulorna. Dock hade blyet en annan isotopsammansättning vilket tyder på att jämförelsematerialet kom från en annan ask/göt/batch.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Har ej tillgång dokumentet här, men palmekulornas isotopprofil var ju känd före denna undersökning och behövde inte undersökas vid detta tillfälle? Referensammunitionen var kanske till för att utröna metallsammansättningen i manteln och man tog patroner med tillverkning nära inpå 7 nov 1979 istället för nyare då sammansättningen kunde ha ändrats.
Citat:
Ursprungligen postat av
omiga
1995 genomför SKL en isotopundersökning och jämför med 3PM9. Det framgår inte om man beställde den från Naturhistoriska.
2011 gör man en ny isotopundersökning med hjälp av Naturhistoriska den här gången med jämförelsematerial direkt från palmekulan. Det framgår att metoden skiljer sig åt jmf SKL 1995 eftersom man undersöker olika blykvoter. Det går därför inte att jämföra kulan från altandörren, men resultatet från undersökningen 2011. Palmekulan är BB3.
https://filebin.net/j9w883nwfunxj9q0
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Minns inte om detta är genomtröskat. Som jag har förstått/minns det är sammansättningen av mantelns legering förenlig med 357 P2, men mer än så kan man inte säga (funkar ej ladda ner dokumentet på telefonen nu). Kanske får börja undersöka hur unik denna sammansättning är. Det kanske är så att mycket tyder på att det är 357 P2 i dörrkarmen.
Begriper inte riktigt. Missar kanske nåt här. Det är väl samma blyisotopprofil, en gång fastslagen för palmekulorna, som alla senare blyisotopundersökningar jämförs med? BB3 undersöks ej, det är referensen. Det är inte manteln som jämförs med 3 PM 9 1995?
Har jag fått något om bakfoten här? Jag trodde det var så att det är endast blyet man kan analysera på det här sättet. Kopparn och Zinket i manteln går väl inte att härleda till en viss göt eller en viss kultyp?
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Ok, då vet vi det om revolvern. När sa han det?
Citat:
Ursprungligen postat av
omiga
Tycker nog att det framgår av sammanhanget. CA får en Super X i handen och får frågan om han någongång skjutit i "tak, vägg eller golv". Visst svarar han, men det var "en ren olyckshändelse". Sedan kan man fråga sig om det finns pansarbrytande ammo till 22or med en blykärna som har den effekt på TV:n som beskrivs i förhöret. Så nej, "CA vidhåller" är fel ordval. "Det framgår" kanske mer korrekt.
Jag får väl ta och läsa förhörhet igen och se mer exakt hur det är beskrivet. Men spontant tycker jag inte att man automatiskt kan dra den slutsatsen. Om CA faktiskt hade något slags odiagnosticerat Asperger-aktigt och svarade på frågan bokstavligt (om han skjutit i tak, väggar eller golv någon gång) så behöver han inte alls dra något sökt samband mellan kulan han just fått i handen och frågan i sig. (Det behöver man f ö inte alls ha diagnos för att INTE göra...)
Vi ska nog också akta oss för "få för oss" saker av den här typen. Det blir så lätt till "Trådsanningar" och sedan är snöbollen i rullning...