2020-11-22, 16:17
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det fanns inga gatlampor? Inget ljus alls utanför Grand? Palme är omöjlig att se inne i biljettkö? Omöjlig att se när han står och pratar utanför Grand innan bion börjar?

Varför skulle han se sämre för att han har glasögon? Folk i glasögon ser i snitt bättre än de utan glasögon. För de korrigerar sitt synfel med glasögonen...

Det är väl oklart hur bra eller dålig syn CA hade på mordnatten. Jag känner flera personer med synnedsättning och vars syn inte är i närheten av ”normal syn” trots glasögon och andra hjälpmedel. Särskilt svårt har de när det är mörkt och skulle t.ex. inte kunna köra bil när det är mörkt ute.

Det har i tråden framgått att CA var introvert och asocial och därför verkar det konstigt att han uppsökte ett ställe där kanske hundratals människor hade samlats. Ett sådant beteende var ju helt emot hans natur.
Citera
2020-11-22, 16:30
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Det har i tråden framgått att CA var introvert och asocial och därför verkar det konstigt att han uppsökte ett ställe där kanske hundratals människor hade samlats. Ett sådant beteende var ju helt emot hans natur.

Ett inte orimligt scenario är väl att han bara passerade förbi och antingen såg statsministern utomhus, alternativt att han vid passagen råkade höra folk tissla och tassla om att Palme var därinne.
Citera
2020-11-22, 16:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Det är väl oklart hur bra eller dålig syn CA hade på mordnatten. Jag känner flera personer med synnedsättning och vars syn inte är i närheten av ”normal syn” trots glasögon och andra hjälpmedel. Särskilt svårt har de när det är mörkt och skulle t.ex. inte kunna köra bil när det är mörkt ute.

Han kanske rent av var blind?

Han brukade inte ens gå ut på gatorna? Han teleporterade sig till Svea konditori när det var helt tomt i lokalen? Han var inte med i styrelsen i vapenklubben? Han gick inte på Solvalla? Han deltog inte i skyttetävlingar?

Han går på gatan, möter Palme och känner igen honom. Osannolikt? NF mötte ock kände igen Palme. Andra människor kände igen Palme utanför Grand.
Citera
2020-11-22, 18:34
Medlem
Roerligs avatar
CA hade sänkt social och känslomässig förmåga, behov och intresse. Han var enstöring och betraktades som udda och tillbakadragen i de sammanhang han deltog i, hade mycket litet behov av närmare relationer. Han var dock ej folksskygg, eller eremitisk på det sättet, utan sökte sig till innerstaden när fick möjlighet och befann sig gärna i den folkrika citykärnans anonymitet. Utan att där söka social interaktion.

Var väl mängder med folk som kände igen och uppmärksammade Olof Palme på mordkvällen och ser inget märkligt i att även CA skulle gjort det.
Citera
2020-11-23, 02:26
Medlem
Hmm, nu ska vi se om jag får ihop citaten så att det blir både begriplig och lagom långt... Ber om ursäkt på förhand för ett rörigt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Spekulerade lite, vad jag vet är det okänt om det var pistolen eller revolvern. För mig ter det sig dock troligast att det var revolvern. Sannolikt hade han ingen eller mycket ringa vana vid att hantera en revolver och om man sitter och leker och siktar på folk i TV:n görs väl det hellre med en stor ball revolver än med en fjollig sportpistol.

Håller iofs helt och fullt med om att det är betydligt ballare att sikta på TV-apparater med Magnumrevolver än med en 22:ans sportpistol. Det är t o m stor sannolikhet att CA köpte Magnumen just för att den är "ball" ! Och senare tröttnade på den för att den mest är stor och otymplig vid precisionsskytte.
Men i fallet med TV var det väl en fråga om vad han hade framme vid just det tillfället. Särskilt då om det nu HANDLADE om vapenvård och inte bara att sitta och vifta med vapen hemma i största allmänhet.
F ö ingen idé att sitta och spekulera så värst mycket kring det. Är det fastslaget via officiella undersökningar av kulresterna i dörrlisten att det var en Magnumkula så var det så, men annars så vet vi helt enkelt inte.

Citat:
Ursprungligen postat av omiga
CA har själv vidhållit att det rör sig om revolvern. Undersökningen vid SKL IVA 16674-3 från 1995 visade att sammansättningen av grundämnena koppar och zink i metallfragmentet inte avvek från motsvarande sammansättning hos Palmekulorna. Dock hade blyet en annan isotopsammansättning vilket tyder på att jämförelsematerialet kom från en annan ask/göt/batch.
Citat:
Har ej tillgång dokumentet här, men palmekulornas isotopprofil var ju känd före denna undersökning och behövde inte undersökas vid detta tillfälle? Referensammunitionen var kanske till för att utröna metallsammansättningen i manteln och man tog patroner med tillverkning nära inpå 7 nov 1979 istället för nyare då sammansättningen kunde ha ändrats.

Citat:
1995 genomför SKL en isotopundersökning och jämför med 3PM9. Det framgår inte om man beställde den från Naturhistoriska.

2011 gör man en ny isotopundersökning med hjälp av Naturhistoriska den här gången med jämförelsematerial direkt från palmekulan. Det framgår att metoden skiljer sig åt jmf SKL 1995 eftersom man undersöker olika blykvoter. Det går därför inte att jämföra kulan från altandörren, men resultatet från undersökningen 2011. Palmekulan är BB3.

https://filebin.net/j9w883nwfunxj9q0

Citat:
Minns inte om detta är genomtröskat. Som jag har förstått/minns det är sammansättningen av mantelns legering förenlig med 357 P2, men mer än så kan man inte säga (funkar ej ladda ner dokumentet på telefonen nu). Kanske får börja undersöka hur unik denna sammansättning är. Det kanske är så att mycket tyder på att det är 357 P2 i dörrkarmen.

Begriper inte riktigt. Missar kanske nåt här. Det är väl samma blyisotopprofil, en gång fastslagen för palmekulorna, som alla senare blyisotopundersökningar jämförs med? BB3 undersöks ej, det är referensen. Det är inte manteln som jämförs med 3 PM 9 1995?

Har jag fått något om bakfoten här? Jag trodde det var så att det är endast blyet man kan analysera på det här sättet. Kopparn och Zinket i manteln går väl inte att härleda till en viss göt eller en viss kultyp?

Citat:
Ok, då vet vi det om revolvern. När sa han det?
Citat:
Tycker nog att det framgår av sammanhanget. CA får en Super X i handen och får frågan om han någongång skjutit i "tak, vägg eller golv". Visst svarar han, men det var "en ren olyckshändelse". Sedan kan man fråga sig om det finns pansarbrytande ammo till 22or med en blykärna som har den effekt på TV:n som beskrivs i förhöret. Så nej, "CA vidhåller" är fel ordval. "Det framgår" kanske mer korrekt.

Jag får väl ta och läsa förhörhet igen och se mer exakt hur det är beskrivet. Men spontant tycker jag inte att man automatiskt kan dra den slutsatsen. Om CA faktiskt hade något slags odiagnosticerat Asperger-aktigt och svarade på frågan bokstavligt (om han skjutit i tak, väggar eller golv någon gång) så behöver han inte alls dra något sökt samband mellan kulan han just fått i handen och frågan i sig. (Det behöver man f ö inte alls ha diagnos för att INTE göra...)
Vi ska nog också akta oss för "få för oss" saker av den här typen. Det blir så lätt till "Trådsanningar" och sedan är snöbollen i rullning...
Citera
2020-11-23, 02:59
Medlem
OK... Sammanfattningen i SKL´s utlåtande https://filebin.net/j9w883nwfunxj9q0/IVA_16674-1-5_SKL.pdf?t=mnsrr5qb

"Sammanfattningsvis kan utsägas att det insända metallfragmentet utgör en del av manteln till en kula av okänd typ och kaliber, att på manteldelen inte förekommer spårdetaljer användbara för en identifiering av det använda vapnet och att manteldelen inte härrör från en kula med samma blyisotopsammansättning som de s k Palmekulorna"

Okänd typ och kaliber säger ivf SKL då... Vilket också var ungefär det jag minns från när jag klev av tråden i somras och orsaken till att jag tog upp det nu.
Får som sagt ta och läsa om förhöret med CA.
Citera
2020-11-23, 05:16
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
OK... Sammanfattningen i SKL´s utlåtande https://filebin.net/j9w883nwfunxj9q0/IVA_16674-1-5_SKL.pdf?t=mnsrr5qb

"Sammanfattningsvis kan utsägas att det insända metallfragmentet utgör en del av manteln till en kula av okänd typ och kaliber, att på manteldelen inte förekommer spårdetaljer användbara för en identifiering av det använda vapnet och att manteldelen inte härrör från en kula med samma blyisotopsammansättning som de s k Palmekulorna"

Okänd typ och kaliber säger ivf SKL då... Vilket också var ungefär det jag minns från när jag klev av tråden i somras och orsaken till att jag tog upp det nu.
Får som sagt ta och läsa om förhöret med CA.

1/ CA förevisas en Super X och får frågan om han är bekant med ammunitionen. Det var han. Han var även bekant med ett tyskt fabrikat som likande Winchester.

Senare i samma förhör säger CA:

Skottet som avlossades var en mantlad kula, men om det var just den "eller någon annan sorts mantlad, det vet jag inte".

2/ I SKL protokollet skriver man att ”sammansättningen av grundämnena koppar och zink i metallfragmentet (not manteln) inte avvek från motsvarande sammansättning hos Palmekulorna.” (Men man vågar inte dra slutsatsen att fragmentet för den skull är identiskt med Super X. Det kan inte uteslutas att det finns andra okända mantlar med samma generella sammansättning)

3/ Metallfragmentet som säkras i altandörren är 4x11mm. En så stor manteldel har inte en .22a där hela kulan inkl eventuell mantel mäter 5,6 x 15mm.

Jag vet inte var teorin om att det skulle vara Hämmerlin som avses, men det låter mycket osannolikt.
Senast redigerad av omiga 2020-11-23 kl. 05:27.
Citera
2020-11-23, 10:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Har jag fått något om bakfoten här? Jag trodde det var så att det är endast blyet man kan analysera på det här sättet. Kopparn och Zinket i manteln går väl inte att härleda till en viss göt eller en viss kultyp?

Det är två olika undersökningar.

Manteln. Utröna om metallfragmentet har samma "recept" som manteln på en Winchester 357 P2 (vilket det har).
Blykroppen. Utröna om blyresterna är från samma smälta som palmekulorna.

Här kan man begrunda möjligheten att göra en isotopundersökning av manteln (legeringen kallas f.ö. tombak). Koppar och zink består också av olika isotoper som varierar i proportion. Jämföra med en 3 PM 7.

Nä, beslaget kastat.
Senast redigerad av Roerlig 2020-11-23 kl. 10:21.
Citera
2020-11-24, 09:54
Medlem
kato85s avatar
I Riksrevisionens rapport från December 1996 om Mordet på Olof Palme (En Revisionell Bedömning) kan man läsa om CA (omnämnds "XX")

Där nämner man bland annat att CA skall ha haft skytteväska, hölster, mörk rock (som vi har sett bilder på) stickad mössa typ gökboet etc.

Vet vi om PU har undersökt dessa persedlar efter krutrester eller kulfragment?
Eller har man bara tittat på dem utan att vidta vidare åtgärder?
Citera
2020-11-24, 10:32
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
I Riksrevisionens rapport från December 1996 om Mordet på Olof Palme (En Revisionell Bedömning) kan man läsa om CA (omnämnds "XX")

Där nämner man bland annat att CA skall ha haft skytteväska, hölster, mörk rock (som vi har sett bilder på) stickad mössa typ gökboet etc.

Vet vi om PU har undersökt dessa persedlar efter krutrester eller kulfragment?
Eller har man bara tittat på dem utan att vidta vidare åtgärder?

Inte såvitt känt, vad jag vet. Sker ju inte i samband med något förhör (i vad som framgår), eller beslag vid husrannsakan. Men det kan ju dyka upp något.

I den ”revisionella bedömningen” finns diverse anmärkningsvärda påståenden om hur CA gick klädd mordkvällen och liknande. Begärde därför ut allt material som låg till grund för rapporten i XX-delen. Antar man fått muntliga uppgifter från PU exempelvis. De nitiska revisorerna som klagar på alla andra myndigheter som sölar eller begår andra underlåtenhetssynder o.s.v. är de enda som inte svarat på en begäran jag skickat i CA-ärendet.
Citera
2020-11-24, 10:35
Medlem
kato85s avatar
Citat:
De nitiska revisorerna som klagar på alla andra myndigheter som sölar eller begår andra underlåtenhetssynder o.s.v. är de enda som inte svarat på en begäran jag skickat i CA-ärendet.

Ja det blir svårt att ta självkritik när man själv ska agera kritiker
Citera
2020-11-24, 14:46
Medlem
Roerligs avatar
Företaget där ”O” arbetade med kreditupplysning hette Svensk Kredit (Svenska Kreditförsäkringsaktiebolaget).

Undergången skildras:

https://www.dn.se/arkiv/ekonomi/toppchefer-far-hart-pressade-direktorer-tog-sina-liv-nar-finanskrisen-knackte-forsakringsbolaget/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in