2020-11-24, 13:12
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Men herregud! Jag förväntade mig att Arnold med familj sprang omkring i städer och sightseeade (böjning...) och att ja, då skulle det vara konstigt om ingen svart människa syntes till. Men boken fokuserar på djur och de enda människor man ser över huvud taget är Arnold, mamma, mormor och hennes man. Man kan se konturer av fler människor inne i safaribilen, dessa är troligen svarta, om det inte är någon skugga lagd.
Men hur kan en anständig redaktör ens trycka en sådan recension? Människorna är vita för att de enda människor som avbildas i boken är Arnolds egen familj! Arnold i boken är ju den riktiga Arnold, högst troligen är inte bara mamma utan även mormor och hennes man vita. Skulle man låtsats att Arnolds svenska mamma/mormor var svart bara för att de åker till/bor i Sydafrika?
Boken finns att läsa på BookBeat om ni är nyfikna.
Lita roligt att recensenten skriver att man ska hålla boken borta från sina barn 🤦‍♀️, samtidigt som det klart framgår att vinsten går till fattiga familjer i Kapstaden, som får böcker att läsa för sina barn. Det är alltså viktigare att ärekränkande antyda att någon är rasist för att de avbildar sin egens familj korrekta hudfärg än att fattiga (svarta, troligen) barns familjer får gratis god litteratur.
Folk är fan inte kloka. Förr fanns det åtminstone folk i tryckta medier som hindrade dylik galenskap men tryckt media påminner allt mer om twitterhaverier.

Ok, måste korrigera mig själv: bläddrade igenom boken igen (digitalt) och kan nu inte se hur människorna inne i safaribilen eventuellt skulle vara svarta: det är bara konstiga gråa fläckar, förstår inte vad illustratören menar. Om inte formen var fel skulle det kunnat vara bilsäten... Skyller på min migrän alternativt konstig uppkoppling...

Behållningen av böckerna ska, som tidigare nämnts, gå till böcker till fattiga barn i kåkstäderna. Dessa ska tryckas på de 11 officiella språk som talas i Sydafrika. Det om något är väl inkluderande!
Citera
2020-11-24, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Den "information" som förmedlas i boken är av typen "giraffen har en lång hals", "elefanten är jättestor och äter mat med näsan", "apor tjattrar och kan hitta på bus".

"Informationen" kan i sammanhanget anses som lite torftig, men den är knappast felaktig.

PS: "Kristen höger" älskar svarta afrikaner. Det är ju bland dem som man missionerar.

Över 80% i Sydafrika är svarta så antingen har hon IQ under 80 eller så är det en medveten handling.
Informationen i sammanhanget anses total skrattretande och bokförlaget behöver förklara sig.
Kristen höger är precis som Ebba och Marguax när det gäller svarta människor. Kolonisatörer och missionärer ja det är helt rätt den kristna högern har förstört mycket.
Citera
2020-11-24, 13:19
Medlem
Offices avatar
Jag Hatar ”medvetna” Människor.
Citera
2020-11-24, 13:20
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Över 80% i Sydafrika är svarta så antingen har hon IQ under 80 eller så är det en medveten handling.
Informationen i sammanhanget anses total skrattretande och bokförlaget behöver förklara sig.
Kristen höger är precis som Ebba och Marguax när det gäller svarta människor. Kolonisatörer och missionärer ja det är helt rätt den kristna högern har förstört mycket.

Boken handlar om Sydafrikas djurliv. Du har fel om du tror att "över 80%" av alla djur i Sydafrika är svarta.
Citera
2020-11-24, 13:20
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nu handlar ju inte boken om folklivet i Sydafrika utan endast om Arnolds familj på safari. Safari handlar om att titta på djur, inte på människor.
Citera
2020-11-24, 13:32
Medlem
Nej, nu får fan en riktig cyniker gripa in här ...

Finns ingen vettig människa som tycker rasism är okej, men det handlar inte om antirasism i det här fallet, inte ens i närheten. Shora Esmailian hatar sådana som Margaux Dietz, det är inte ens något godhetsknarkande vi ser.

Esmailian tycker citat att "Margaux Dietz borde hålla sig till Instagram" och att barn borde skyddas. Om Esmailian bedriver någon form av självkritik, vilket hon nog just nu gör, inser hon nog att glädjen i att trycka dit en sådan som Margaux nog var ljusår mycket större än hennes ambitioner som antirasist. Hennes text verkligen dryper av förakt, knappast antirasism.

Är Esmailian blind av hat eller var hon beräknande och klädde in sitt försök till härskarteknik i sitt ämbete som kulturarbetande antirasist, ja, det får vi överlåta till tiden och Esmailian själv att svara på. En ursäkt till Dietz vore på sin plats. Utebliven ursäkt är inte annat än att se som ytterst osmakligt, och borde för evigt ge en stämpel på Esmailian som omogen garderobsnarcissist snarare än antirasist.

Givetvis är Esmailian karriärskåt också. Klättrandet borde dock vara över nu för hennes del. Hon har pissat på en annan människa i skydd av sitt ämbete. Hon borde dras för skranket precis som vilken som helst som gör så. Hänsynslöshet av den här sorten ska inte löna sig. Allt det lett till är att såra en annan människa, inget annat.

Man kan tro att den här typen av förakt förklätt till moral är vanligt, ja, det får vi nog säga att det är, inte minst på våra kultursidor, men den här gången var det så uppenbart att "antirasisten" i det här fallet var en ulv i ulvakläder.

Grisigt jobbat mot en annan människa, Esmailian.
Senast redigerad av Magmunnen 2020-11-24 kl. 13:43.
Citera
2020-11-24, 13:40
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Nu stödköper vi boken allesammans så den knuffar ner Barack Obama's bok från förstaplatsen!!!

Kan du ge dig fan på att jag ska göra. Förr i tiden köpte jag Stina Wirséns böcker när Lilla Hjärtat enligt mediedrevet var en blackfacemålad liten karaktär. PK-patrasket tog död på Lilla Hjärtat.

Den här barnboken visar ju uppenbarligen sunda värderingar och att djur ska behandlas med respekt. Den kommer stå i barnens bokhylla.
Senast redigerad av Panzeradler 2020-11-24 kl. 13:42.
Citera
2020-11-24, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Boken handlar om Sydafrikas djurliv. Du har fel om du tror att "över 80%" av alla djur i Sydafrika är svarta.

Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Nu handlar ju inte boken om folklivet i Sydafrika utan endast om Arnolds familj på safari. Safari handlar om att titta på djur, inte på människor.

Får man verkligen skriva om afrikanska djur som svensk vit kvinna? Räknas det inte som naturell expropriering?

Citera
2020-11-24, 13:52
Medlem
Vad hade hänt om hon hade tagit upp svartas övergrepp på vita lantbrukare?
Då hade ju iofs svarta personer kommit med i boken...
Citera
2020-11-24, 14:00
Medlem
Kan tänka mig att Dietz får utstå mycket näthat. Dessvärre är nog tjejen mjäkig när det gäller att försvara sig mot den här typen av "finare" men samtidigt svåråtkomligare hat, även om det var parodiskt genomskinligt den här gången, som hon drabbats av. Tacka fan för att hon är mjäkig dock, hon sköter sitt och skrivit en bok utan några som helst rasistiska avsikter, en bok som handlar om hennes familj i sydafrika, thats it. Hade jag varit Dietz, hade jag tagit några djupa andetag innan jag yttrat mig, en skogspromenad med hunden, byt blöjor på kidsen, och sen jävlar, Esmailian hade fått en boxningsmatch i offentligheten hon knappast kommit undan att försvara sig med hedern i behåll.
Citera
2020-11-24, 14:05
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
Detta är väl den största nyheten...

Antar att samma personer skulle köpt och läst Blondinnbellas kokbok?
Citera
2020-11-24, 14:10
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raglefant
Personerna i boken motsvarar hennes familj, som råkar vara vit.

För övrigt har Sydafrikas svarta befolkning, med undantag för ca 100.000 medlemmar av khoisan-folken (hottentotter och bushmän med äldre terminologi), inte funnits där längre än de vita. Och khoisan var nomader och byggde ingen civilisation på platsen. Att påstå att de svarta är "urbefolkningen" där är ungefär som att påstå att mexikanerna är det i USA.
Det finns inga undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in