Citat:
Men herregud! Jag förväntade mig att Arnold med familj sprang omkring i städer och sightseeade (böjning...) och att ja, då skulle det vara konstigt om ingen svart människa syntes till. Men boken fokuserar på djur och de enda människor man ser över huvud taget är Arnold, mamma, mormor och hennes man. Man kan se konturer av fler människor inne i safaribilen, dessa är troligen svarta, om det inte är någon skugga lagd.
Men hur kan en anständig redaktör ens trycka en sådan recension? Människorna är vita för att de enda människor som avbildas i boken är Arnolds egen familj! Arnold i boken är ju den riktiga Arnold, högst troligen är inte bara mamma utan även mormor och hennes man vita. Skulle man låtsats att Arnolds svenska mamma/mormor var svart bara för att de åker till/bor i Sydafrika?
Boken finns att läsa på BookBeat om ni är nyfikna.
Lita roligt att recensenten skriver att man ska hålla boken borta från sina barn 🤦♀️, samtidigt som det klart framgår att vinsten går till fattiga familjer i Kapstaden, som får böcker att läsa för sina barn. Det är alltså viktigare att ärekränkande antyda att någon är rasist för att de avbildar sin egens familj korrekta hudfärg än att fattiga (svarta, troligen) barns familjer får gratis god litteratur.
Folk är fan inte kloka. Förr fanns det åtminstone folk i tryckta medier som hindrade dylik galenskap men tryckt media påminner allt mer om twitterhaverier.
Men hur kan en anständig redaktör ens trycka en sådan recension? Människorna är vita för att de enda människor som avbildas i boken är Arnolds egen familj! Arnold i boken är ju den riktiga Arnold, högst troligen är inte bara mamma utan även mormor och hennes man vita. Skulle man låtsats att Arnolds svenska mamma/mormor var svart bara för att de åker till/bor i Sydafrika?
Boken finns att läsa på BookBeat om ni är nyfikna.
Lita roligt att recensenten skriver att man ska hålla boken borta från sina barn 🤦♀️, samtidigt som det klart framgår att vinsten går till fattiga familjer i Kapstaden, som får böcker att läsa för sina barn. Det är alltså viktigare att ärekränkande antyda att någon är rasist för att de avbildar sin egens familj korrekta hudfärg än att fattiga (svarta, troligen) barns familjer får gratis god litteratur.
Folk är fan inte kloka. Förr fanns det åtminstone folk i tryckta medier som hindrade dylik galenskap men tryckt media påminner allt mer om twitterhaverier.
Ok, måste korrigera mig själv: bläddrade igenom boken igen (digitalt) och kan nu inte se hur människorna inne i safaribilen eventuellt skulle vara svarta: det är bara konstiga gråa fläckar, förstår inte vad illustratören menar. Om inte formen var fel skulle det kunnat vara bilsäten... Skyller på min migrän alternativt konstig uppkoppling...
Behållningen av böckerna ska, som tidigare nämnts, gå till böcker till fattiga barn i kåkstäderna. Dessa ska tryckas på de 11 officiella språk som talas i Sydafrika. Det om något är väl inkluderande!