2020-11-24, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Och min egen prognos säger att vi kommer att toppa på 110 döda per dag.
Vad säger det om våra prognoser?

Att de är fel. Vi når över 1000 per dag vid toppen. Över hundra om dagen den här veckan.
Citera
2020-11-24, 13:47
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Prognoser visar 100 dödsfall om dan om ett par veckor. Min egen prognos är det dubbla till julafton.

https://www.expressen.se/nyheter/larmet-om-sverige-fler-doda-an-i-varas/
Beläggningen vid sjukhusen är 1886 covidpatienter för tillfället. Toppnoteringen i våras var 2288. Man ligger alltså på 82,4% av vårens topp redan nu och det fortsätter att öka för var dag.

Om man i våras snittade runt 100 döda som högst så är det inte långsökt att dra slutsatsen att man redan med nuvarande nivå kommer att lägga sig runt 80. Så, ja det kommer att gå över hundra ännu om det inte vänder tvärt neråt nu denna vecka. Men det är önsketänkande.
Citera
2020-11-24, 13:49
Medlem
Citat:
Och min egen prognos säger att vi kommer att toppa på 110 döda per dag.
Vad säger det om våra prognoser?

Vi minns när haggan Nauzler hade prognoser på 96000 döda iår om vi inte gick in i total lockdown.

Prognoser är värda noll. VI kommer att ha maximalt 95000 döda TOTALT i Sverige 2020. Allt i sin ordning.
Citera
2020-11-24, 13:49
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Situationen ute i Skåne har förändrats en hel del senare veckor, sedan de nya mer restriktiva rekommendationerna kom. Restauranger står numera nästan tomma (redan innan alkoholförbudet märktes det rejäl skillnad), tåg och bussar har glesare med resenärer. Att detta inte skulle märkas i form av minskad spridning känns rätt så osannolikt.

Innan de nya restriktionerna så var vi beordrade att infinna oss på kontoret minst 2 dagar i veckan. Men vi han bara med att använda kontoret tre veckor innan det stängdes helt igen. Samma gäller många inom IT och Tech i Malmö/Lund.

Klart det kommer minska, känner ingen som sitter på kontoret längre. Vi är tillbaka som det var i mars och april då alla satt hemma och jobbade, sen efter sommaren när allt såg bra ut ville företagen ha tillbaka sina anställda på kontoret men i mindre grupper. Detta ställde nog till det en massa då folk började åka mer kollektivt för att ta sig till arbetet.

Skåne kommer minska som fan och återgå till få smittade, tror Sverige som helt kommer efter men att vi kommer återgå till lägre smittade och lägre döda innan årets slut.
Citera
2020-11-24, 13:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Detta. Om folk använder innevarande kris som en måttstock för att saker går "åt helvete", så kommer dessa personer gå i stor kras när krisen väl rullar in på riktigt.

WORD! Detta är INGENTING. Under vår livstid är risken stor att vi kommer vara med om någonting mycket MYCKET värre.
Citera
2020-11-24, 13:51
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vi minns när haggan Nauzler hade prognoser på 96000 döda iår om vi inte gick in i total lockdown.

Prognoser är värda noll. VI kommer att ha maximalt 95000 döda TOTALT i Sverige 2020. Allt i sin ordning.
Det var en ganska dålig prognos. Tar man bort en nolla så är den nära. Tom Brittons prognos om 100 döda till nyår som han gjorde i September är dock ännu sämre. Där missar han med 30-40 gånger.
Citera
2020-11-24, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Prognoser visar 100 dödsfall om dan om ett par veckor. Min egen prognos är det dubbla till julafton.

https://www.expressen.se/nyheter/larmet-om-sverige-fler-doda-an-i-varas/

Tror själv att smittspridningen peakade förrförra veckan. Då var smittan troligen kring dubbelt så hög som 15 dar tidigare. Låg vi kring 30-35 dödsfall/dag förra veckan så får vi en peak kring 70 dödsfall om 10 dagar.

Har jag inte helt fel om smittspridningen, så känns en topp över 100 avlidna/dag osannolik.
Fast sen finns ju risken att smittan ökar igen i December...
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-11-24 kl. 13:55.
Citera
2020-11-24, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det var en ganska dålig prognos. Tar man bort en nolla så är den nära. Tom Brittons prognos om 100 döda till nyår som han gjorde i September är dock ännu sämre. Där missar han med 30-40 gånger.

Och sedan tar man bort de som dog av primärt något annat så är vi plötsligt nere i 3000.
Citera
2020-11-24, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det var illa, hade verkligen hoppats på en större nedgång.

Med 13% positiva så är smittspridningen fortfarande hög i Skåne. Blir inga Norge-resor för Skåningarna över Jul.

Då det inte är något randomiserat urval så kan andelen positiva svaja lite. Det är samma när det gäller Uppsala t ex. Den kritiska massan av fall är fortfarande stor vilket komplicerar läget.

Att dra någon slutsats om trenden är lite tidigt av den anledningen.

Det är en lång väg att vandra för Skåningarna.

Är det inte fritt fram för allmänheten att testa sig i skåne?

I min region testas däremot bara sjukvårdspersonal och åldringar. Anekdotiskt kan jag informera om att tre personer ur mitt sällskap från förra helgen testade positivt för Covid-19 dagarna efteråt. Jag blev själv sjuk, jag är däremot inte testad.

Hade led- / muskelvärk, hosta och lätt feber, jag känner mig dock frisk som en nötkärna idag. Kanske slumpade det sig så att jag åkte på en förkylning samtidigt, eller så har jag supergener.

*Eller så blir jag en sorglig pinne i statistiken :/
Citera
2020-11-24, 13:54
Medlem
mentometers avatar
Blir det 3-siffrigt idag? Är det onsdag och fredag som de kollar dödsregistren mer noggrant?
Citera
2020-11-24, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det var illa, hade verkligen hoppats på en större nedgång.

Med 13% positiva så är smittspridningen fortfarande hög i Skåne. Blir inga Norge-resor för Skåningarna över Jul.

Då det inte är något randomiserat urval så kan andelen positiva svaja lite. Det är samma när det gäller Uppsala t ex. Den kritiska massan av fall är fortfarande stor vilket komplicerar läget.

Att dra någon slutsats om trenden är lite tidigt av den anledningen.

Det är en lång väg att vandra för Skåningarna.
Min serie för Skåne antal fall.

November 7 dagars period

Dag - antal fall
10 - 671
11 - 593
12 - 613
13 - 1039
14 - 87
15 - 148
16 - 636

Sa: 3787

17 - 649
18 - 634
19 - 1170
20 - 480
21 - 205
22 - 37
23 - 997

Sa: 4172

Om jag räknat rätt?

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-11-24 kl. 14:05.
Citera
2020-11-24, 13:59
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad menar du med ”gå åt helvete”? Att ett slukhål kommer öppna sig och dra ner hela landet i underjorden? Att 50% av befolkningen kommer dö? Att arbetslösheten går upp till 90%?

Herrejösses människa, du kan inte ha mött många motgångar i ditt liv om du tycker saker och ting håller på att gå åt helvete. Vi har haft det så jävla bra i det här landet sen andra världskriget att vi lägger oss och bölar inför detta.

Jag lovar att höra av mig när saker och ting VERKLIGEN går åt helvete. Då kommer du drömma dig tillbaka till underbara november 2020.

Det gläder mig att du inte har samma katastrofkänsla som jag. Kanske har du inte riskpersoner i din omgivning, eller kanske saknar du familj. Skönt för dig.

Nej jag har inte stött på så mycket motgång. Detta är nog det läskigaste som hänt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in