2020-11-24, 11:58
Medlem
448s avatar
Dom som får lite immunitet 3-6månader gör ju ganska mycket nytta nu när vaccinering
fasas in om en månad så att folk spred corona som idioter nu i höstas var inte bara en katastrof.

Ska bli intressant hur utvecklingen i Belgien blir nu under vintern med dess smittotal
Citera
2020-11-24, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Skyddet är också långt ifrån 60 % i de flesta fall, särskilt för äldre.

https://www.cdc.gov/flu/vaccines-work/effectiveness-studies.htm

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28935236/
Det är korrekt, och då mäter de siffrorna dessutom "svår sjukdom", och inte dödlighet. Till vilken grad vaccinet minskar dödligheten är ännu oklarare:

https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/486407#:~:text=A%20recent%20Dutch%20cohort%20study ,of%20death%20among%20the%20elderly.
Our findings indicate that the mortality benefits of influenza vaccination may be substantially less than previously thought but for different reasons among different age groups. The sharp decline in influenza-related deaths among people aged 65 to 74 years in the years immediately after A(H3N2) viruses emerged in the 1968 pandemic was most likely due to the acquisition of natural immunity to these viruses. Because of this strong natural immunization effect, by 1980, relatively few deaths in this age group (about 5000 per year) were left to prevent. We found a similar pattern in influenza-related mortality rates among persons aged 45 to 64 years (Figure 4), an age group with substantially lower vaccine coverage. Together with the flat excess mortality rates after 1980, this suggests that influenza vaccination of persons aged 45 to 74 years provided little or no mortality benefit beyond natural immunization acquired during the first decade of emergence of the A(H3N2) virus. It is important to note, however, that if high vaccination coverage had been achieved during the 1968 pandemic and the following decade, many of the approximately 130 000 influenza-related deaths that occurred in this period among people aged 45 to 74 years might have been prevented.
Citera
2020-11-24, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vad spelar det för roll om det är brukligt att använda 14 dagar som referens när det inte fungerar med Covid-19?

Exempel, 21 patienter dör på IVA under dag 1-14 i april månad. I november dör också 21 patienter men bara 9 under dag 1-14, de övriga 12 överlever lite längre och dör dag 15-28. Då betyder inte det att dödligheten mer än halverats utan att patienter får lida några dagar extra på IVA innan dom avlider.
(Senaste trettio dagarna ligger motraliteten på 21,3% alltså tillbaka på vårens nivåer)

Om man tillämpar en metod som inte fungerar på coronaviruset så är man antingen ute efter att förvränga eller så är man helt enkelt korkad och klarar inte av att tolka statistik. Journalister är inte direkt några krutuppfinnare men det här var bara bedrövligt.

Jag argumenterar inte för eller emot att man använder sig av 14, 28 eller alla dagar i en månad när man tar fram statistik för detta. Som du skriver kanske inte mätperioden är relevant för Corona, den optimala mätperioden för Corona kanske är 30 dagar eller 37,5 eller vad vet jag. Det jag vänder mig emot i ditt inlägg initialt är att du hävdar propaganda när det för fackmännen som gjort detta uttalande är helt vedertagna begrepp/termer som de lärt sig att använda sig av, förmodligen redan under sin utbildningstid till läkare. De hade använt samma referensram om de uttalat sig om mortalitet i en annan sjukdom också. Medan jag tolkar dig som att du menar att innan de gick ut med denna info så satt de på sin kammare och klurade på Socialstyrelsen och funderade. "Hmm, hur ska vi på bäst sätt göra en cover up på det här, månadsrapporten för oktober ser inte bra ut. Jag har det, vi kör på 14 dagar, då ser det genast bättre ut!" Men så var absolut inte fallet.
Citera
2020-11-24, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Man kan ju sätta IVA i kontext också.

Totalt vårdas va 45 000 på IVA i Sverige varje år. Eller 45 000 vårdtillfällen. I år har 4 257 vårdtillfällen koppling till Covid-19. 10% av alla vårdtillfällen.

Och om jag förstått Intensivvårdsregistret rätt ser mortaliteten ut såhär:

2019-01-01 - 2019-12-31 -> Totalt antal avlidna på IVA: 3534
2020-01-01 - 2020-11-23 -> Totalt antal avlidna på IVA: 3074

Hmmmm. Alarmisterna verkar ha fått fel här också. Knappast nån överbelastad iva eller kollapsad vård vad jag kan se. Eller är det nått jag missat?
Här har du ytligare en källa varför jag har rätt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qmg0eR/ivo-vard-i-livets-slutskede-till-alla-med-coronasymtom
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Sluta spela smart.

40% insjuknar i influensa som tar vaccin

Det är inte 100% av dessa 40% som dör.

Källa.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/influensa/skyddseffekt-av-vaccination-mot-sasongsinfluensa/

Jag vill bara klargöra att influensavaccin inte alltid träffar rätt på vilka virusstammar som går också, vilket gör att vaccineringen är lite olika effektiv från år till år. Själva vaccinet brukar ligga uppåt 70-80% i effektivitet även om effektiviteten mot de influensor som går är lägre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vad jag kan läsa mig till så hade de drabbade inga underliggande njursjukdomar sedan tidigare.
Här nämner man att bara 18% hade tidigare dokumenterade njurproblem, vilket gör det hela än mer skrämmande och det verkar vara långt ifrån klarlagt varför speciellt njurarna tar stryk, här nämns några troliga orsaker.
The next epidemic will be chronic kidney disease in the U.S. among those who recovered from the coronavirus.
https://www.cnbc.com/2020/08/03/severe-covid-19-can-lead-to-kidney-failure-medical-studies-reveal.html
There are several ways this viral disease can make kidneys fail, Dr. Kliger notes. Some evidence shows immune systems go into overdrive and produce inflammatory cytokines, known as cytokine storms, which can hurt the kidneys as well as other organs. In other cases, biopsies have shown that the virus directly attacks the kidney by entering through ACE-2 receptors the coronavirus can hook to and then infect cells. In other cases, patients become so seriously ill from Covid-19 it can trigger sepsis, which can lead to multiple organ failure. Finally, there is also evidence that ventilators can reduce blood flow through the kidney in patients with severe lung disease due to Covid-19 and that in turn can hurt the organ.

What he has found at his lab is that the coronavirus virus has mutated and it is now more infectious than the original strain and it can affect all types of human cells and human organs.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Dale Fisher reder ut varför kina och fjärran östern-ländernas strategi haft framgångar. Förklarar varför länder som Sverige, USA och Brasilien misslyckats kapitalt.

Citat:
Coronapandemin tog sin början i Wuhan, Kina. Ändå har landet färre dödstal än de flesta länder i väst.
Dagens Nyheter frågade Dale Fisher, professor i infektionssjukdomar vid National university i Singapore, hur det kan komma sig. Han listar några enligt honom troliga anledningar:

Snabbhet och beredskap. Kinas auktoritära, politiska system möjliggjorde stränga restriktioner som snabbt kom på plats, och medan västerländska länder hade kunnat rusta medan man fortfarande hade chansen, så gjorde man inte det.
Isolering: I stort sett hela landet stängdes ned kort efter att Wuhan gjorde det. De som hade symtom isolerades snabbt på sjukhus, även om det kunde innebära att familjer splittrades.
Krismedvetande: I asiatiska länder tog man viruset på stort allvar. Efter att tidigare ha behövt tampas med exempelvis sars och mers, hade man en plan redo för kommande virus.
Munskydd: Munskydd har varit obligatoriska i Kina sedan utbrottet. Enligt Dale Fisher borde alla, oavsett symtom, bära dem.

källa expressen dn
Citera
2020-11-24, 12:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De hade som jag skrev andra underliggande sjukdomar. Och nr2 så är det oklart vad de akuta njurtillstånden betyder för den kroniska bilden.

Förvisso men det kan inte heller uteslutas att Covid19 orsakar kroniska tillstånd, i det här fallet njurskador. Vi vet allt för lite om vilka långtidsskador som viruset orsakar.
Citera
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdteleskop
Alltsåååå utan att lägga någon värdering i om det är rimligt eller om tegnell är urspårad eller what not - hur ser det ut med julefirandet om man följer råden som ges? Det här "träffa bara de du bor med", right, gäller det fram till julen? Innan var det "de du bor med + din familj" eller något liknande om jag inte missminner mig och jag vill ju träffa min familj på julen de bor inte jättelångt bort jag kör dit på 40 minuter... men jag får inte det right? En vanlig jul var vi inte åtta personer ändå så det är jag inte rädd för

Eller finns det speciella "jul regler"?

Ja jag vet att jag bara kan göra det ändå om jag vill det och med all sannolikhet gör jag det men min fråga är inte vad flashback anser att jag bör göra utan vad flashback vet om vad tegnell et al anser att jag ska få göra. Det är det intressanta IMO. Dekreten från elfenbenstornet
Ju fler personer som träffar så få personer som möjligt, desto långsammare smittspridning. Det är logiken. Vill du göra det du kan för att minimera smittspridningen i samhället och därmed risken att folk du bryr dig om drabbas, ska du umgås så lite som möjligt med så få personer som möjligt. Svårare än så är det inte, och det finns inga magiska gränser för antalet personer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Sluta spela smart.

40% insjuknar i influensa som tar vaccin

Det är inte 100% av dessa 40% som dör.

Källa.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/influensa/skyddseffekt-av-vaccination-mot-sasongsinfluensa/
Det är inte så man räknar.

Vaccinationsgraden bland äldre i Sverige är ungefär 60 procent.

Vaccinets skyddseffekt mot död är högst 50 procent. Högst.

Det betyder att dödligheten i den här gruppen om 60 procent som vaccinerats är halverad, relativt de 40 procent som inte är vaccinade.

Det betyder i sin tur att (0.6/2)/((0.6/2)+0.4)=0.43=43% av de som dör i influensa är vaccinerade.
Citera
2020-11-24, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag vill bara klargöra att influensavaccin inte alltid träffar rätt på vilka virusstammar som går också, vilket gör att vaccineringen är lite olika effektiv från år till år. Själva vaccinet brukar ligga uppåt 70-80% i effektivitet även om effektiviteten mot de influensor som går är lägre.
Jag förstår.men om man ska vräka ur sig siffror så får man framföra rätt siffror.
Citera
2020-11-24, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Man blir så less på kvällsblaskorna som bägge säger att var tredje nu har antikroppar.

Korrekt är att var tredje som tror/hoppas att de har antikroppar har antikroppar. Detta eftersom man inte testar sig om man inte tror att man haft Covid. Dessutom så finns det de som haft Covid (exempelvis jag) som inte längre har antikroppar också.

Jag har ett antal kompisar/vänner som testat sig i Stockholm för att veta om de har antikroppar, utan att för den skull haft direkta symptom. Kanske varit lite småförkylda, men det har väl de flesta varit ett par gånger sista 9 månaderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in