2020-11-24, 11:21
Medlem
Tjena_67s avatar
Hej,

Hur skulle en matematiker med hjälp av sannolikhetslära och bayesiant tankesätt kunna strukturera upp "oddsen" i följande scenario?

Låt oss ta ett typiskt scenario där ocker har förekommit mot en dement man av en person och hennes medhjälpare inom hemtjänsten som genom ockret erhållit miljonbelopp av mannens tillgångar.

Citat:
92-åringen blev mycket fäst vid sin hemtjänsthjälp och testamenterade hela sin kvarlåtenskap till henne. Värde: minst nio miljoner kronor.

Nu döms kvinnan till 2,5 års fängelse.

– Jag var väl lite kär, har 92-åringen sagt.

Personen och hennes medhjälpare hävdar att den dementa mannen blev frisk just vid tillfället när avtalet ingicks för att sedan insjukna på nytt i sin demens.

Hur kan oddsen tas fram för att den dementa mannen varit fortsatt dement vs oddsen att hemtjänst personalen ljuger?

Kan man t.ex. tänka att människor ljuger i 1 av 10 meningar och en dement är konstant dement i 5 av 10 fall?

Då blir oddsen för att tanten fortsatt var dement vid tillfället (5/10) / (1/10) = 5 ggr mer sannolikt?

Tänker jag rätt?

Edit: Uppdaterat med byte av tant -> man.
Senast redigerad av Tjena_67 2020-11-24 kl. 12:13.
Citera
2020-11-24, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Hej,

Hur skulle en matematiker med hjälp av sannolikhetslära och bayesiant tankesätt kunna strukturera upp "oddsen" i följande scenario?

Låt oss ta ett typiskt scenario där ocker har förekommit mot en dement tant av en person och hennes medhjälpare inom hemtjänsten som genom ockret erhållit miljonbelopp av tantens tillgångar.

Personen och hennes medhjälpare hävdar att tanten blev frisk just vid tillfället när avtalet ingicks för att sedan insjukna på nytt i sin demens.

Hur kan oddsen tas fram för att tanten varit fortsatt dement vs oddsen att hemtjänst personalen ljuger?

Kan man t.ex. tänka att människor ljuger i 1 av 10 meningar och en dement är konstant dement i 5 av 10 fall?

Då blir oddsen för att tanten fortsatt var dement vid tillfället (5/10) / (1/10) = 5 ggr mer sannolikt?

Tänker jag rätt?
Artikeln handlar om en 92-årig man. "Tanten" finner jag ej.
Matematiken är mycket enkel: P[Hemtjänstpersonalen ljuger]=1 (ej approximativt, utan exakt 1).
Frågan huruvida en dement person kan temporärt klarna till kan nog någon läkartråd på FB besvara.
Citera
2020-11-24, 12:15
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Math-Nerd
Artikeln handlar om en 92-årig man. "Tanten" finner jag ej.
Matematiken är mycket enkel: P[Hemtjänstpersonalen ljuger]=1 (ej approximativt, utan exakt 1).
Frågan huruvida en dement person kan temporärt klarna till kan nog någon läkartråd på FB besvara.
Tack! Har nu bytt ut tant mot man i texten :-D

Hur resonerar du dig fram till P[Hemtjänstpersonalen ljuger]=1 (ej approximativt, utan exakt 1)?

Låt oss fiktivt säga att 1% av dementa blir klara i huvudet.

Hur bedömer du oddsen för att hemtjänstpersonalen ljuger kontra talar sanning?

Tack på förhand
Citera
2020-11-24, 13:10
Medlem
Citat:

Hur resonerar du dig fram till P[Hemtjänstpersonalen ljuger]=1 (ej approximativt, utan exakt 1)?

Tack på förhand
Jag tror inte det går att räkna på denna sannolikhet. Det finns inget underlag där man skulle kunna skatta (betingade) sannolikheter och brott brukar inte följa ett mönster utan är individuella händelser. Min beräkning skall ses som lite mera skämtsam.

Det är inte så mycket matematik i problemet utan man (och rätten) får gå på "rimlighet" och vad som är "troligt". Hade man kunnat räknat på det så hade nog siffrorna inte visat till bedragarnas favör.

(Ett testamente skall bevittnas av två oberoende personer som intygar att de känner personen samt att denne är vid sina sinnes fulla bruk vid undertecknandet. Det är inte speciellt sannolikt att saker och ting gått rätt till här, vilket förmodligen rätten också kom fram till.)
Citera
2020-11-28, 09:12
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:

Tack på förhand

Är osäker på om mitt resonemang stämmer här så är det en skoluppgift så dubbelkolla/tänk mer.

Men om man betraktar problemet som att man har två variabler.
X: dement/tillfälligt klartänkt
Y: lögn/sanning
Så har man två fall eller hypoteser att jämföra:
H1: Talar sanning och klartänkt vid tillfället
H2: Var dement vid tillfället och personal insåg det och ljuger

Man har alltså någon form av distribution g(X,Y). Nu KANSKE(tycker jag) man kan tänka som så att händelsen enligt 1 kan anses vara två oberoende händelser, dvs mannen var klartänkt vid just detta tillfälle och personalen talar sanning om just detta.
P(klartänkt)*P(sanning) = P(H1)
Men för händelsen H2 så är det inte oberoende händelser. Istället KANSKE man kan skriva:
P(H2) = P(lögn|dement)*P(dement)= tror jag = P(dement)

Sedan kan man väl sätta upp kvoten av händelserna för att få en sorts odds. Om det är en inlämningsuppgift så måste detta kollas dock.
Citera
2020-12-10, 12:27
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igni-ferroque
Är osäker på om mitt resonemang stämmer här så är det en skoluppgift så dubbelkolla/tänk mer.

Men om man betraktar problemet som att man har två variabler.
X: dement/tillfälligt klartänkt
Y: lögn/sanning
Så har man två fall eller hypoteser att jämföra:
H1: Talar sanning och klartänkt vid tillfället
H2: Var dement vid tillfället och personal insåg det och ljuger

Man har alltså någon form av distribution g(X,Y). Nu KANSKE(tycker jag) man kan tänka som så att händelsen enligt 1 kan anses vara två oberoende händelser, dvs mannen var klartänkt vid just detta tillfälle och personalen talar sanning om just detta.
P(klartänkt)*P(sanning) = P(H1)
Men för händelsen H2 så är det inte oberoende händelser. Istället KANSKE man kan skriva:
P(H2) = P(lögn|dement)*P(dement)= tror jag = P(dement)

Sedan kan man väl sätta upp kvoten av händelserna för att få en sorts odds. Om det är en inlämningsuppgift så måste detta kollas dock.

Stort tack!

Hur ser du på denna lösning?

P(Inte psykiskt störd patient) = 1% enligt mannens läkare som behandlat tusentals patienter i liknande tillstånd

P(Svindlaren uppger att patienten inte varit psykiskt störd| Inte psykiskt störd patient) = 100%

P(Svindlaren uppger att patienten inte varit psykiskt störd| Psykiskt störd patient) = 51% (vi räknar med 49% från 100% för att ta hänsyn till ifall det finns något samvete hos svindlaren)
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---
P(Inte Psykiskt störd patient | Svindlaren uppger att patienten inte varit psykiskt störd ) = 1.9421%

Sen kan vi aldrig veta att patienten inte varit frisk vid tillfället, men vi har ingen anledning att tro på svindlaren?

Hur ser ni på detta?
Citera
2020-12-10, 16:40
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Stort tack!

Hur ser du på denna lösning?

P(Inte psykiskt störd patient) = 1% enligt mannens läkare som behandlat tusentals patienter i liknande tillstånd

P(Svindlaren uppger att patienten inte varit psykiskt störd| Inte psykiskt störd patient) = 100%

P(Svindlaren uppger att patienten inte varit psykiskt störd| Psykiskt störd patient) = 51% (vi räknar med 49% från 100% för att ta hänsyn till ifall det finns något samvete hos svindlaren)
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---
P(Inte Psykiskt störd patient | Svindlaren uppger att patienten inte varit psykiskt störd ) = 1.9421%

Sen kan vi aldrig veta att patienten inte varit frisk vid tillfället, men vi har ingen anledning att tro på svindlaren?

Hur ser ni på detta?

Hur tänker övriga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in