2020-11-23, 08:53
Medlem
Tsarevitjs avatar
En teori är att man sköt en övningstorped från en rysk ubåt. Om den hade en icke stridsladdad hård nos kanske hålet i skrovet skulle kunna bli ungefär som det man ser på bilden? Är det någon som vet om det finns sådana torpeder? Att ryssarna var irriterade över smugglingen av sovjetisk militär materiel är klart.
Citera
2020-11-23, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Effetheman
Finns inga vita ubåtar? Det var faktiskt ett vågat påstående, vi har ingen aning om vad sovjet hade under den tiden.

Sen finns det några vita miniubåtar iallafall i modern tid som källa så kanske dessa kan heta 3gst9 (?) det dyker upp en eller två om man googlar på det iallafall.

Sen kan det vara så att den framstått som vit fast den kan ha varit en annan färg, det kan reflektera konstigt genom vattenytan.

Sen har jag svårt att se att du har så pass mycket ”militärtjänst” i ryggen att du har sett en ”undervattensmissil” bli använd i verkligheten, tilläggas att jag inte heller tror att det är en missil som gjort hålet i skrovet. Men du sitter och far med osanningar och det är ett problem.

Du vet inget om den människa du skriver med vad den människan har för erfarenheter, ni kanske låg i lumpen på samma ställe, kanske samtidigt, eller inte. Det är detta som gör Flashback roligare än t.ex Facebook. Man vet inte vad folk har för erfarenheter och fakta innanför ytterrocken. Men med tanke på att du avfärdar alla teorier för att du har gjort ”militärtjänst” får dig att framstå som oseriös och lögnaktig.

Du framstår som en ensam medelåldersman som på sin höjd har gjort lumpen och KANSKE möjligtvis varit med i hemvärnet en sväng (inte ens det sista är särskilt troligt.)

Inte framstår du som en erfaren kustjagare med kunskaper om undervattensvapen och annat när du så enkelt säger att det ”inte finns några vita ubåtar”.

Kulören vit har funnits länge, det är inte orimligt att det har funnits en sovjetisk ubåt som varit målad vit, ljusgrå eller något liknande. Militären runt om i världen har experimenterat med det mesta genom årens gång. Det borde du som erfaren militär veta om iallafall. Jag har läst om en ubåt från (kanske?) andra världskriget som var målad vit på den övre halvan utifall den skulle behöva gå upp genom isen på vintern och detta skulle minska risken att bli sedd.

Detta kan även ha beprövats på senare år.

Jag tror dock också att det kan ha varit bogvisiret vittnet såg men det är inte bogvisiret eller havets botten som gjort hålet i skrovet.

Klart det finns vita ubåtar. Om han googlade lite snabbt skulle han inse det. så du har rätt
Citera
2020-11-23, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Varför inte en sugmina, limpet mine placerad av rysk gruppering. Tidsinställd och skulle avbryta pågående smuggling. Men det kassa skicket på Estonia gjorde att explosionens chock också blev för mycket för visiret.

Hål efter sugminor ser rätt likt ut det filmade hålet.

Du kan då inte visa oss vanliga dödliga lite bilder?
Citera
2020-11-23, 12:42
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Så du menar på fullt allvar att Härstedt blev tillfälligt döv sittande i en bar på däck 6 pga en explosion i SB-sidan på däck 1?

Vetenskapligt stöd, säger du. Låt se, ljudenergi avtar med kvadraten på avståndet. Tryckvåg och ljud kommer av helt uppenbara skäl också dämpas av de fyra däcken upp till däck 6. Ingen på däck 0 eller 1 hör denna explosion, än mindre blir de tillfälligt bedövade. Trots att några av dem är mindre än 10 m från platsen för hålet. Därav följer att Härstedt inte tillfälligt förlorat hörseln av en explosion på däck 1.
Är det något sådant du letar efter?
Japp, det verkar som om det är något åt det hållet han menar....

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRvX3j/kent-harstedt-efter-avslojandet-det-ar-nat-som-inte-stammer

"Jag blev helt förstummad av första smällen. Vissa blev apatiska av skräck medan jag tappade min hörsel. Jag kunde bara höra min egen puls, det var en stor chock. Jag såg mig omkring och det var människor som skrek men jag hörde dem inte. Det var som en filmscen".

Fast det är klart Härdstedt var ju bara där medan du ju vet att vatten x > 2.9 / 11 + 14 >> = bla bla bla.....

Tänkte inte på det, sorry!
Senast redigerad av Marmoth 2020-11-23 kl. 13:18.
Citera
2020-11-23, 13:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Japp, det verkar som om det är något åt det hållet han menar....

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRvX3j/kent-harstedt-efter-avslojandet-det-ar-nat-som-inte-stammer

"Jag blev helt förstummad av första smällen. Vissa blev apatiska av skräck medan jag tappade min hörsel. Jag kunde bara höra min egen puls, det var en stor chock. Jag såg mig omkring och det var människor som skrek men jag hörde dem inte. Det var som en filmscen".

Fast det är klart Härdstedt var ju bara där medan du ju vet att vatten x > 2.9 / 11 + 14 >> = bla bla bla.....

Tänkte inte på det, sorry!
Jag måste missa delen där Härstedt säger att han tappade hörseln pga ljud från en explosion. För det var detta som OY rimligen menade i sitt inlägg om en sugmina som hypotetisk orsak till hålet/sprickan. Inte att Härstedt m.fl. helt förståeligt drabbades av chock på olika sätt.

Gjorde du kanske som vanligt, hoppade in i en diskussion om något som du inte orkade eller kunde sätta sig in dig i? Utan att tillföra något öht.
Citera
2020-11-23, 14:22
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Jag måste missa delen där Härstedt säger att han tappade hörseln pga ljud från en explosion. För det var detta som OY rimligen menade i sitt inlägg om en sugmina som hypotetisk orsak till hålet/sprickan. Inte att Härstedt m.fl. helt förståeligt drabbades av chock på olika sätt.

Gjorde du kanske som vanligt, hoppade in i en diskussion om något som du inte orkade eller kunde sätta sig in dig i? Utan att tillföra något öht.
Hur menar du i mening ett där, har du för avsikt ATT missa eller har du missAT den. Detta är inte sarkasm utan jag undrar på riktigt.

Är det din tolkning då att det är chocken som gör att han tappar hörseln, inte smällen? Jag vet det inte men du gör det säkert. Om så, så ber jag om ursäkt.

Din sista mening tänker jag inte ens kommentera med tanke på hur du uppför dig och den härskarteknik du, i så total avsaknad av självinsikt, kör där du själv plockar enstaka argument och sedan viker ut dig i resonemang på 40 stycken.

Vill du så kan jag ordna en surveymonkey-undersökning om vem av dig, mig och alla andra som tillför minst vettigt i enlighet med trådens namn. Vem tror Du, ärligt talat, "vinner"....

Du måste verkligen sitta där på din höga häst och tycka att vi andra är helt dumma i skallen? Är det jobbigt att ha så mycket ansvar och behöva rätta oss bönder hela tiden? Vad driver dig?

Aningen OT och kanske ger en avstängning: https://teraply.se/narcissism
Senast redigerad av Marmoth 2020-11-23 kl. 14:40.
Citera
2020-11-23, 15:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
okej - URFen är vit... Samt en del civila ubåtar. Men i övrigt vågar jag säga nej. Det finns heller inga neongula ytstridsfartyg - även om vi inte vet vad ryssarna har bla bl bla.

E svart ubåt blir inte vit - i nåt ljus...
En undervattensmissil som träffar OVANFÖR vattnet? En missil avfyras under vatten - men är i övrig en vanligt missil som ofta tar en rejäl bana upp i luften för att slå ner uppifrån. Färdas saker under vatten är det torpeder, och de exploderar UNDER fartyget - de träffar aldrig skrovet. De ger heller inte så små hål. De robotar som färdas någon meter över vattenytan och träffar ungefär i höjd med hålet är kryssningsrobotar och sjömålsrobotar. Man missar som sagt inte en sådan.
Med risk att lägga sordin på den spännande diskussionen om ubåtars färg i olika ljus:
Reint*mm ser enligt egen uppgift det flytande föremålet på babords sida när (eller strax innan) fartyget fått så kraftig slagsida att han kan gå på däcksidan. I det läget ligger Estonia närmast still i vattnet och det har gått minst 10-15 minuter sedan den hypotetiska kollisionen på styrbordssidan som skall ha inlett haveriet.

Så vad han än ser i vattnet så har det av flera skäl inget samband med den hypotetiska kollisionen. Det hindrar såklart inte att en ubåt av valfri färg kan ha tittat förbi ändå, men utan samband med tråden ämne.
Citera
2020-11-23, 17:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Ev. förundersöknkng om brott:
https://www.dn.se/sverige/aklagare-utreder-om-man-ska-ateruppta-forundersokning-om-estoniakatastrofen/

Detta aktualiserar min tidigare fråga om polis/åklagare har ett undantag från lagen om gravfrid. I annat fall blir det rimligen svårt att komma någonstans.
Citera
2020-11-23, 17:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Med risk att lägga sordin på den spännande diskussionen om ubåtars färg i olika ljus:
Reint*mm ser enligt egen uppgift det flytande föremålet på babords sida när (eller strax innan) fartyget fått så kraftig slagsida att han kan gå på däcksidan. I det läget ligger Estonia närmast still i vattnet och det har gått minst 10-15 minuter sedan den hypotetiska kollisionen på styrbordssidan som skall ha inlett haveriet.

Så vad han än ser i vattnet så har det av flera skäl inget samband med den hypotetiska kollisionen. Det hindrar såklart inte att en ubåt av valfri färg kan ha tittat förbi ändå, men utan samband med tråden ämne.

Finns det någon måttuppgift på det vita han såg förutom "antal meter stort", eller liknande?

Är det osannolikt att det kan ha varit lakan eller handdukar, som hamnade i havet vid en eventuell detonation, som han såg i vattnet?

Det talas ju om att hålet är nära eller vid bastuavdelningen?
Citera
2020-11-23, 18:33
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effetheman
Finns inga vita ubåtar? Det var faktiskt ett vågat påstående, vi har ingen aning om vad sovjet hade under den tiden.

Sen finns det några vita miniubåtar iallafall i modern tid som källa så kanske dessa kan heta 3gst9 (?) det dyker upp en eller två om man googlar på det iallafall.

Sen kan det vara så att den framstått som vit fast den kan ha varit en annan färg, det kan reflektera konstigt genom vattenytan.

Sen har jag svårt att se att du har så pass mycket ”militärtjänst” i ryggen att du har sett en ”undervattensmissil” bli använd i verkligheten, tilläggas att jag inte heller tror att det är en missil som gjort hålet i skrovet. Men du sitter och far med osanningar och det är ett problem.

Du vet inget om den människa du skriver med vad den människan har för erfarenheter, ni kanske låg i lumpen på samma ställe, kanske samtidigt, eller inte. Det är detta som gör Flashback roligare än t.ex Facebook. Man vet inte vad folk har för erfarenheter och fakta innanför ytterrocken. Men med tanke på att du avfärdar alla teorier för att du har gjort ”militärtjänst” får dig att framstå som oseriös och lögnaktig.

Du framstår som en ensam medelåldersman som på sin höjd har gjort lumpen och KANSKE möjligtvis varit med i hemvärnet en sväng (inte ens det sista är särskilt troligt.)

Inte framstår du som en erfaren kustjagare med kunskaper om undervattensvapen och annat när du så enkelt säger att det ”inte finns några vita ubåtar”.

Kulören vit har funnits länge, det är inte orimligt att det har funnits en sovjetisk ubåt som varit målad vit, ljusgrå eller något liknande. Militären runt om i världen har experimenterat med det mesta genom årens gång. Det borde du som erfaren militär veta om iallafall. Jag har läst om en ubåt från (kanske?) andra världskriget som var målad vit på den övre halvan utifall den skulle behöva gå upp genom isen på vintern och detta skulle minska risken att bli sedd.

Detta kan även ha beprövats på senare år.

Jag tror dock också att det kan ha varit bogvisiret vittnet såg men det är inte bogvisiret eller havets botten som gjort hålet i skrovet.
Ja, det fanns ubåtar i en går/ljusgår nyans. Men det är ett tag sen, överlag har han rätt.
Självklart kan någon måla en ubåt rosa om den vill det. Men berätta varför man har en vit ubåt i Östersjön? Om tanken med den är att den skall operera dolt runt Estonia... Vill man jättegärna att det skall ha setts en ubåt så frångår man all rim och reson. Tydligen.

Om jag säger så här, Sannolikheten att en vit ubåt rammar Estonia är mindre än att det faktiskt var en ubåt där överhuvudtaget. Om det var en ubåt där så var det inte den Ubåt som han såg.
Ja, Han såg bogvisiret, om han såg något. Dessutom är ju "ubåtsspåret" riktat mot oss... Att det var våran ubåt. Vi har inga vita ubåtar. Det är i alla fall säkert.
Citera
2020-11-23, 18:40
Moderator
OYs avatar
Jag ber militärer, förståsigpåare, matematiker och allsköns sjöbusar om ursäkt för att jag möjligtvis fick er att sätta kaffet i halsen när jag lanserade limpet mine som möjlig orsak till hålet midskepps.

Jag har tittat lite närmare på bilder som visar skador orsakade av sugminor, jag kan inte säga att de är identiska med skadan på Estonia, dock finns det likheter, karaktären på skadorna liknar hålet på Estonia.

Bilder från Tallinn visar att Estonia tycks ha förtöjt med styrbords sida mot kaj.

En uppseendeväckande detalj enligt min uppfattning är att hålet midskepps i princip stämmer med nivån på kajen i Tallin.

Avstånd mellan fartyg och kaj, hur får man dit en sugmina?

Det finns fendrar utmed kajen, en sådan skulle man kunna nyttja för att nå skrovsidan med en sugmina.

Jag har inte lyckats hitta att en sådan fender är på samma plats där hålet finns när fartyget ligger förtöjt i Tallinn, men kan någon reda ut detta och det visar sig stämma överens vore det uppseendeväckande tycker jag.

Än en gång, jag ber om ursäkt om jag har förstört stämningen i mässen.
Citera
2020-11-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Många gissningar där. Fråga erfaret sjöbefäl istället!!
Styrbordsgir är det enda som gäller, efter den överraskande slagsidan, just åt sb.
Vad bryggbefälet i övrigt visste eller upplevde, det får vi sannolikt aldrig veta. OM nu inte något bortrövat bryggbefäl råkar återkomma, till det jordiska förstås.

Nä det är inte det enda som gäller och det är inte så ogenomtänkt som farbro_barbro vill få det till.

1 det är snabbaste sättet att lägga estonia helt i väder och vågriktning om det var målet med giren.

2 det är kortaste vägen att lägga vågor och vind mot slagsidan om det är målet med giren.

sen var man ju inte medvetna om skadorna på skeppet så giren får ju katastrofala följder och med facit i hand så det ju självklart att man inte borde gjort den.

https://youtu.be/i_koDsmxWIg?t=487

Jan thörnos sammanfattar sin räddningsinsats och belyser att allt är inte så jävla lätt när man är mitt uppe i en katastrof och då var dom inte ens i närheten av den stress och panik som rådde på estonias brygga efter den där giren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in