Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Du har absolut rätt i att jag är över 40. Har gjort militärtjänst och har - till skillnad från dig - fått min uppfattning om olika vapens verkan från verkligheten och inte från påhittade spel och sci fi-romaner.
Det gör också att jag tvärsäkert kan utesluta en "missil" eftersom verkan av en sådan inte hade gått en käft spårlöst förbi. Nu är det inte en enda överlevande som vittnar om något som ens är i närheten av den verkan en robot får. Istället för att fantisera fritt - ta en titt på videon, som representerar VERKLIGHETEN - glöm sen bort alla hemliga vapen du läst om i Startrek. De finns inte i verkligheten.
Igen har heller sett en ubåt. Endast ett enda vittne säger att han sett något "stort vitt" i vattnet. Det var med stor sannolikhet bogvisiret. Det finns inga vita ubåtar heller för den delen.
fantasier hjälper varken de efterlevande eller överlevande.
Finns inga vita ubåtar? Det var faktiskt ett vågat påstående, vi har ingen aning om vad sovjet hade under den tiden.
Sen finns det några vita miniubåtar iallafall i modern tid som källa så kanske dessa kan heta 3gst9 (?) det dyker upp en eller två om man googlar på det iallafall.
Sen kan det vara så att den framstått som vit fast den kan ha varit en annan färg, det kan reflektera konstigt genom vattenytan.
Sen har jag svårt att se att du har så pass mycket ”militärtjänst” i ryggen att du har sett en ”undervattensmissil” bli använd i verkligheten, tilläggas att jag inte heller tror att det är en missil som gjort hålet i skrovet. Men du sitter och far med osanningar och det är ett problem.
Du vet inget om den människa du skriver med vad den människan har för erfarenheter, ni kanske låg i lumpen på samma ställe, kanske samtidigt, eller inte. Det är detta som gör Flashback roligare än t.ex Facebook. Man vet inte vad folk har för erfarenheter och fakta innanför ytterrocken. Men med tanke på att du avfärdar alla teorier för att du har gjort ”militärtjänst” får dig att framstå som oseriös och lögnaktig.
Du framstår som en ensam medelåldersman som på sin höjd har gjort lumpen och KANSKE möjligtvis varit med i hemvärnet en sväng (inte ens det sista är särskilt troligt.)
Inte framstår du som en erfaren kustjagare med kunskaper om undervattensvapen och annat när du så enkelt säger att det ”inte finns några vita ubåtar”.
Kulören vit har funnits länge, det är inte orimligt att det har funnits en sovjetisk ubåt som varit målad vit, ljusgrå eller något liknande. Militären runt om i världen har experimenterat med det mesta genom årens gång. Det borde du som erfaren militär veta om iallafall. Jag har läst om en ubåt från (kanske?) andra världskriget som var målad vit på den övre halvan utifall den skulle behöva gå upp genom isen på vintern och detta skulle minska risken att bli sedd.
Detta kan även ha beprövats på senare år.
Jag tror dock också att det kan ha varit bogvisiret vittnet såg men det är inte bogvisiret eller havets botten som gjort hålet i skrovet.