2020-11-23, 16:18
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Tyskland och Frankrike beräknar att vara klara med vaccineringen runt påsk förutsatt man kan sätta igång i December. I Sverige räknar man med att vara klara cirka ett år efter startdatumet, hur handlingsförlamade och ineffektiva är vi egentligen?
Du utgår från att Tyskland och Frankrike lyckas, medan Sverige inte kan göra det snabbare?
Citera
2020-11-23, 16:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imber
Vet att det är kö på många ställen i sthlm för att få ta ett test och många får ingen tid alls för test utan bara rådet att stanna hemma i 7dagar efter första symptomen.. så tror att många missas!

Låter illa. Verkar som våg två överlag blir större en första. "Peak sjukvård" ligger fortfarande en bit fram i tiden ser det ut som.
Citera
2020-11-23, 16:20
Medlem
Citat:
Tyskland och Frankrike beräknar att vara klara med vaccineringen runt påsk förutsatt man kan sätta igång i December. I Sverige räknar man med att vara klara cirka ett år efter startdatumet, hur handlingsförlamade och ineffektiva är vi egentligen?

Kanske bra ifall Sverige inte har för bråttom med vaccineringen istället kan man ha restriktionerna en längre tid, tänker på eventuella biverkningar med vaccinet som man ha stressat fram på mindre än ett år och med enorma summor pengar inblandat.
Citera
2020-11-23, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ett problem är väl också att ju större samhällspridning det är desto större är risken att smittan kommer in i äldreboenden - kanske tom av personal som inte ens vet om att de är sjuka för att de inte har några symptom.

Asymptotisk smitta - ett av skälen till att viruset slagit så hårt bland de äldre.

Förekomsten av asymptotisk smitta är väl känd sedan i våras, eller har jag fel?

Frågan är hur mycket FHM och regeringen vetat om detta. Jag gissar på mörkande.

Angående riskgrupper finns mycket att säga.

"Bara farligt för vissa" är en populär fras, som människor utanför riskgrupper slänger ur sig för ofta.

Det är inte bara "vissa" som ska akta sig.

Snabbt exempel: pensionärer och KOL-fall är inga små grupper.

Ung 2 miljoner pensionärer bor i Sverige. Samt 500 000 KOL-fall, om jag minns rätt.

De två grupperna flyter ihop, visst, men vi talar ändå om mer än 20% av Sveriges befolkning.

För de unga verkar riskgrupperna vara osynliga.

Det ointresse som unga friska människor visar under pandemin tycker jag är häpnadsväckande.

För en svensk tjugoåring är Sveriges riskgrupper obskyra, liksom hela pandemin.

"Orkar inte" suckar alla millenials när det snackas corona.
Citera
2020-11-23, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Du utgår från att Tyskland och Frankrike lyckas, medan Sverige inte kan göra det snabbare?

Jag utgår från vad man har satt upp som mål, om man sedan lyckas eller inte är en annan fråga. Det jag finner intressant är hur Sverige tros behöva 12 månader medan dessa länder exempelvis tros behöva cirka 4 månader.
Citera
2020-11-23, 16:23
Avslutad
Verkar som att folk bara skrivs IN på helgerna, inte UT:

Antal personer som intensivvårdas med covid i Region Stockholm

2/11: 20
3/11: 22
4/11: 24
5/11: 22
6/11: 21
-
-
9/11: 34
10/11: 36
11/11: 34
12/11: 36
13/11: 38
-
-
16/11: 49
17/11: 48
18:11: 48
19/11: 46
20/11: 47

23/11: 58

www.sll.se

=>
Notera alltså hoppen i antal IVA-inlagda varje helg!
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-11-23 kl. 16:25.
Citera
2020-11-23, 16:25
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Asymptotisk smitta - ett av skälen till att viruset slagit så hårt bland de äldre.

"Bara farligt för vissa" är en populär fras, som människor utanför riskgrupper slänger ur sig för ofta.

Ung 2 miljoner pensionärer bor i Sverige. Samt 500 000 KOL-fall, om jag minns rätt.

De två grupperna flyter ihop, visst, men vi talar ändå om mer än 20% av Sveriges befolkning.

Det ointresse som unga friska människor visar under pandemin tycker jag är häpnadsväckande.

"Orkar inte" suckar alla millenials när det snackas corona.[/b]

Men kan väl knappast vara förvånande? Unga har alltid trott de är odödliga, Och de har alltid levt bortom samhällets problem i sin egen värld. Det är sådana de är...överallt och förevigt.
Citera
2020-11-23, 16:26
Medlem
Hexen666s avatar
Lockdown: The Right Side Of History

Citat:
“What do these anti-lockdowners gain? Nothing material—concept difficult for pro-lockdowners to understand. What they gain is—justice, truth & what is right, even to point of risking everything”
Citera
2020-11-23, 16:27
Medlem
Citat:
Jag utgår från vad man har satt upp som mål, om man sedan lyckas eller inte är en annan fråga. Det jag finner intressant är hur Sverige tros behöva 12 månader medan dessa länder exempelvis tros behöva cirka 4 månader.

Politik? Tyskland har val nästa år.

Samma EU-avtal som Sverige är det väl trots allt.
Citera
2020-11-23, 16:27
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Jag förstår inte, var sker denna smittspridningen?
Staden är i det närmaste tom om man ser till kontor och gator.

Det tar några veckor innan effekten kommer (om den gör det)
Kolla våren. Det tog nästan en månad innan det märks på riktigt. Tror dock inte att lika många bryr sig nu, som det var i våras..
Citera
2020-11-23, 16:34
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:

Det är rätt ovanligt och driver inte smittan. https://www.nature.com/articles/s41467-020-19802-w
Citera
2020-11-23, 16:35
Medlem
Citat:

"Orkar inte" suckar alla millenials när det snackas corona.

FHM är ju aldrig försiktiga utan hoppas hela tiden på det bästa. Det gäller masker, det gäller asymptomatisk smitta. De har kategoriskt avfärdat all forskning som säger att asymptomatisk/presymptomatisk smitta förekommer i någon större grad. Precis som de avfärdar forskning om att masker skulle skydda mot smitta. Varför? Jo för att den inte kan belägga att det verkligen är så, det hindrar inte att det är så, den kan bara inte beläggas. Dvs man väljer att ignorera denna forskningen så länge som den är osäker.

Nu kan man ju undra varför den inte åtminstone delvis beaktas. Mitt svar på den frågan är att det skulle bli för dyrt att hantera det (i form av pengar, psykisk ohälsa mm mm). Med det som grund är det enklare att förringa dess inverkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in