Citat:
Ursprungligen postat av
Hank.leach
Jag tvivlar på att detta är ett oprovocerat slumpmässigt våldsdåd.
Antingen så har serben försökt blåsa VH på något.
Eller så har serben varit gapig och stor i käften och sen fått tjuringen i halsen pga det.
Har du läst igenom förhörsprotokoll från tidigare fall med den misstänkte mannen?
Ett par urdrag, detta var när han skallade en väktare (han var gripen och undet bevakning) på Sahlgrenska:
"Målsägande uppger att målsägande ser hur den misstänkte vaknar till, att den misstänkte går ut
i korridoren och att den misstänkte uppger att han vill gå ut och röka samt gå hem.
Målsägande uppger att han då lägger sin hand på misstänkts rygg och säger till den misstänkte
att gå tillbaka till sitt rum. I samband med detta uppger målsägande att den misstänkte då
skallar målsägande kraftfullt på vänstersidan av målsägandes panna. "
Och detta, då han höll en kniv mot en tjejs hals:
"S upptäcker att hon saknar sina nycklar, sin mobiltelefon och sitt kreditkort och frågar
J om hon sett sakerna. J svarar att hon inte sett dem men att en kille i sällskapet,
V tidigare fått med sig hennes grejer.
V har tillfälligt lämnat lägenheten men när han kommer tillbaka så konfronterar
J honom med detta.
V blir fullkomligt galen och börjar skrika. Då
J har
en hund som inte mår bra vid höga ljud så säger
S åt
V att dämpa sig och lämna
lägenheten, hon försöker putta ut honom varpå han lämnar. Innan
V lämnar ringer han
efter en kille och
S frågar honom varför han ringer dit mer folk.
Efter att
V lämnat ringer han upp S kille Sv och försöker be honom att träffas för
att be om ursäkt. S vill att han skall lägga på och vill inte träffa
V.
Därefter lämnar hela sällskapet lägenheten.
När de kommer ut så kommer
V rusandes fram med en kniv i handen. Han rusar fram
till S och slår sönder en glasflaska mot hennes axel samtidigt som han håller fram kniven
mot henne och skriker "Jag ska sätta kniven i halsen på dig!"
Tycker du att det låter som att det behövs mycket till provokation för att denne V skall gå igång? Han har tidigare tagits fast av polisen beväpnad med kniv och iklädd säkerhetsväst, vilket han även var vidcdet sistnämnda tillfället. Jag tycker det låter som någon som söker efter att bli provocerad, om något. En som tänder till av minsta lilla och som kan gå lös på någon om han tror att de tittar på honom eller hans flickvän på "fel" sätt.
Är det möjligt att BO sade eller gjorde något provocerande? Visst. Men tror knappast att det vore nödvändigt för att denne V skulle gå lös på någon.
Mitt intryck i alla fall.