Citat:
Ursprungligen postat av
sanne
För min del så ser jag inte fler men de som jag sett är mest invandrare och äldre människor.
Men varför är det så? Skäms folk för att ha munskydd? Man har ju hört många människor och forskare som har munskydd där det är trångt, tex Joakim Dillner sa det i hans chatt på Expressen.
Många är nog oroliga för att framstå som rädda, mesiga och allmänt fåniga. Alltså, de är egentligen precis det som de är rädda för att framstå som, bara det att de prioriterar ytlig status framför att skydda sig mot ett virus. Ju yngre, desto större motstånd mot munskydd. De är ju så "fula" också - precis som cykelhjälmar. Eller mössa på min tid, som precis som cykelhjälmarna "förstörde frisyren" och det fick ju absolut inte hända även om det var 20 minusgrader ute.
Hur skulle högstadieeelever tas emot om de kom till skolan iförda munskydd? Ingen statushöjare direkt. Även på gymnasiet lär det vara tabu.
Att ansvarig myndighet hårdnackat förnekar eller förminskar nyttan av munskydd och rentav - likt Tegnell - antyder att det skulle kunna förvärra situationen eftersom "vi" inte vet hur man använder dem eller att de skulle få oss att sluta hålla avstånd gör så klart inte att intresset för att bära munskydd ökar. Då ansluter vi oss hellre till illusionen att hela världen har fel och bara vi har rätt - än en gång.