2020-11-22, 14:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Någon tysk doctor blir tydligen arresterad för att han är emot lockdown i Tyskland.

https://youtu.be/OWHLnDsOSwA

Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hemsk video. Har mycket kontakt med utlandet via jobbet. De jag pratar med vittnar om att stämningen i samhället är likt en krutdurk som kan vara på väg att explodera. Missnöjet är utbrett. Folk boendes i norden verkar inte uppskatta hur jävla bra vi har det här uppe i norr.
Inte ens där får ni rätt. Det hela handlar om ett narkotikatillslag. Att sedan foliehatten står där och predikar konspirationsteorier kring COVID19 är bara en extra krydda.
Citera
2020-11-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
För vissa och pensionärer är det väl lönehelg.
De bör oavsett orsak inte trängas på shoppingcentret.
Citera
2020-11-22, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte ens där får ni rätt. Det hela handlar om ett narkotikatillslag. Att sedan foliehatten står där och predikar konspirationsteorier kring COVID19 är bara en extra krydda.
Okej, tack för påpekandet. Jag vet att du blir alldeles till dig av auktoritära krafter som vill detaljstyra ditt liv med hot, men poängen med mitt svar var i alla fall att man i Sverige och i norden inte uppskattar hur bra vi har det jämfört med andra länder i EU.
Citera
2020-11-22, 14:23
Medlem
Hörde på P4:
Svenskarna har blivit mer positiva till C19 vaccin.
Andel negativa var 37 i Aug som sjunkit till 27% nu.
Citera
2020-11-22, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
146 nya smittade senaste dygnet i Norrbotten.
217 nya i Skåne. 3 färre på IVA.

Hittar inte fler regioner som rapporterar på helgen.

https://www.norrbotten.se/Halsa-och-sjukvard/Smittskydd-i-Norrbotten/Information-om-nya-coronaviruset/
https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

Östergötland rapporterar varje dag.
Fast antal smittade är rätt ointressant för det är bara vissa grupper som får testa sig just nu..
https://www.regionostergotland.se/Halsa-och-vard/aktuellt-om-coronaviruset/
Citera
2020-11-22, 14:25
Medlem
På P4 Extra så sade nyss en smittskyddsläkare (Magnus Wisén?) att osäkerheten med munskydd är i ett samhällsperspektiv, ur ett individuellt perspektiv så är det enligt honom ingen tvekan om att de gör nytta.

Dvs, munskydd gör nytta om de inte gör att folk slarvar med distans och hygien.

Edit: Gisslén hette han visst.
Senast redigerad av Pisseman 2020-11-22 kl. 14:39.
Citera
2020-11-22, 14:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hemsk video. Har mycket kontakt med utlandet via jobbet. De jag pratar med vittnar om att stämningen i samhället är likt en krutdurk som kan vara på väg att explodera. Missnöjet är utbrett. Folk boendes i norden verkar inte uppskatta hur jävla bra vi har det här uppe i norr.

Jag uppskattar det som fan! Det är fan vi som är Land of the free! Politikerna har varken viljan eller makten att begränsa vår frihet mer än att be oss snällt att inte ha fest. Helt rätt.
Citera
2020-11-22, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Hörde på P4:
Svenskarna har blivit mer positiva till C19 vaccin.
Andel negativa var 37 i Aug som sjunkit till 27% nu.

Spontan tanke är att vaccin-motståndet kommer minska ju hårdare regeringen går fram med restriktioner.
Citera
2020-11-22, 14:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
På P4 Extra så sade nyss en smittskyddsläkare (Magnus Wisén?) att osäkerheten med munskydd är i ett samhällsperspektiv, ur ett individuellt perspektiv så är det enligt honom ingen tvekan om att de gör nytta.

Dvs, munskydd gör nytta om de inte gör att folk slarvar med distans och hygien.

Men folk slarvar ju med både distans och hygien redan nu UTAN munskydd. Har du varit på Ica på sistone?
Citera
2020-11-22, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men folk slarvar ju med både distans och hygien redan nu UTAN munskydd. Har du varit på Ica på sistone?
Och därför skulle munskydd göra nytta enligt läkaren.

Jag upplever annars att folk håller längre avstånd till de som har munskydd.
Citera
2020-11-22, 14:41
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och därför skulle munskydd göra nytta enligt läkaren.

Jag upplever annars att folk håller längre avstånd till de som har munskydd.

Det är en konstig slutsats av läkaren tycker jag. Det alla verkar hyfsat överens om är ju att munskydd endast är en bra grej om de används på rätt sätt. Och om nu folk i allmänhet är rätt dåliga på hygien och distans så är väl det ett tecken på att de skulle ha svårt att använda munskydd på ett effektivt sätt?
Citera
2020-11-22, 14:42
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Intressant inslag om situationen i Belgien där deras motsvarighet till Tegnell intervjuas. Han beklagar sig över att för mycket fokus läggs på munskysddsfrågan som överskuggar det som verkligen har effekt. Folk borde sluta tjata om munskydd och hålla avstånd i stället.
De flesta myndigheter utomlands har nog ungefär samma kunskap och vill göra ungefär samma sak men det grumlas av folks okunskap irrationella beteenden och politikers inte alltid så lyckade insatser.

OM du klickar på länken så ser du honom utan munskydd medan reportern har ett munskydd: verkar det bekant?

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1620675?programid=2946
Senast redigerad av raskens 2020-11-22 kl. 14:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in