2020-11-22, 13:24
Medlem
Jag är ganska gammal och det här är den dummaste frågan säkert. Men det är dags i mitt liv att jag äntligen får fatta detta.

Åt en bit salsicha eller vad det heter, utan att steka den. Sedan kom jag på att det kanske är som att äta rå kyckling?

Jag har sett en del äldre människor äta falukorv utan att steka den. De lägger den på en smörgås, så det verkar gå bra.

Hur vet man vilka korvar som går att äta råa eller är råa?

Kan man känna det på lukten?

Hur gör ni för att veta det?
Citera
2020-11-22, 13:35
Medlem
yz44s avatar
Läs på förpackningen.
Citera
2020-11-22, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Läs på förpackningen.

Det framgår inte på förpackningar, åtminstone inte så att jag har kunnat förstå det när jag läser på olika förpackningar. Det är därför jag undrar.
Citera
2020-11-22, 13:37
Medlem
welcometorealitys avatar
Från Livsmedelsverket..

Citat:
De flesta vanliga korvar man köper är värmebehandlade under tillverkningen. De är alltså inte råa utan bara kalla och kan ätas utan att man först steker eller kokar dem. Några exempel på sådana korvar är prinskorv, wienerkorv, varmkorv och falukorv. Välj produkter inom hållbarhetstiden, med tanke på listeria.
Citera
2020-11-22, 13:39
Medlem
SweetBrowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruFul
Det framgår inte på förpackningar, åtminstone inte så att jag har kunnat förstå det när jag läser på olika förpackningar. Det är därför jag undrar.

Oj, vad har du för korv hemma? På alla korvförpackningar jag läst så står det t.ex. kokt eller rökt eller både och precis under ingredienserna.
Citera
2020-11-22, 13:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Åt en bit salsicha eller vad det heter, utan att steka den. Sedan kom jag på att det kanske är som att äta rå kyckling?
Salciccia kan mycket väl vara rå, och då ska den tillredas.

Som någon skrev innan: Läs på förpackningen.
Citera
2020-11-22, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Från Livsmedelsverket..

tack, du var bättre på google än jag.
Dock är det lite vagt tycker jag.. "dom flesta"..

Uhh.. säkert ätit massa rå skit genom åren. Tänker på det varje gång och tänker jag ska kolla upp det senare.

Borde stå klart och tydligt på förpackningar...
Citera
2020-11-22, 13:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är klart att det framgår. Om inte så borde du märkt om korven varit rå eller inte.
Citera
2020-11-22, 13:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Borde stå klart och tydligt på förpackningar...
Det gör det såklart. Rå korv är för övrigt ganska ovanligt på ICA, du hittar det mest på Lidl.
Citera
2020-11-22, 13:45
Medlem
Salsiccia tillhör typen färskkorv och är gjord på grovmalet griskött.

Citat:
https://svensktkott.se/om-kott/charkuterier/farskkorv/

Vad är färskkorv?
Vanliga färskkorvar är salsiccia, merguez, banger och svenska köttkorvar som fläskkorv, värmlandskorv, grynkorv och stångkorv. Färskkorvar tillverkas av råa köttråvaror. Eftersom de består av malet rått kött har de ungefär samma hållbarhet som köttfärs, det vill säga de bör helst tillagas samma dag eller dagen efter tillverkningen.

Om färskkorven innehåller konserveringsmedel eller säljs i tät förpackning (vakuum eller modifierad atmosfär) har den längre hållbarhet. Korvar som kabanoss, chorizo, peperoni, kielbaza, nürnberger och bratwurst kan förekomma både värme*behandlade och råa i butik.

Vad är färskkorv och vad består de av? Vad ska man tänka på när man äter färskkorv? Spana in Lilla korvskolan: Stångkorv, salsiccia, och merguez och lär dig mer färskkorvar.

https://svensktkott.se/aktuellt/lilla-korvskolan-stangkorv-grynkorv-salsiccia-och/

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det gör det såklart. Rå korv är för övrigt ganska ovanligt på ICA, du hittar det mest på Lidl.

Shit, den är från Lidl.

Enebacken delikatess chorizo heter den, det står nada på den om den är rå eller ej.
"mustig kryddkorv i naturskinn" står det bara och sen ingridienserna.
Citera
Medlem
Jagersros avatar
Ta det säkra före det osäkra. Stek koka etc alla korvar !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in