2020-11-22, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nån läkare är jag inte, men de flesta gamla dör i en svacka. Så det är nog naturligt att en infektion inom trettio dagar har bidragit, oavsett om det är covid eller kräksjukan.

Det här tror jag däremot inte. Trafikolyckor är missuppfattade.

Faktum är att väldigt få dör i trafiken, och trafikdödligheten per capita ökar ju längre från stadskärnan du kommer. Fram till oktober är det 36 personer färre än 2019 som dött i trafiken. Det är ju en positiv sidoeffekt, men det ändrar inte dödsstatistiken för corona.

De flesta dödsolyckor sker i hemmet, på fritiden. Det är främst män som klättrar på stegar, drar egen el m.m. Så det är osannolikt att olycksdödligheten skulle minska av att människor är hemma mer.

Jag råkade ta bort det du skrev om proppen, men blodpropp är väl såpass ovanligt hos unga människor, att det måste vara mycket osannolikt att man får det av en slump samtidigt som corona.

Jag tror du missuppfattade mig en aning. Jag menade med trafikolyckorna att de agerar motkraft mot dödsfallen i Covid pga mindre rörlighet i samhället.

Och rörande blodproppen så håller jag med, men de kan ändå inte säga för den enskilda individen att det var pga Covid om det inträffar ett par veckor senare.
Citera
2020-11-22, 09:57
Medlem
Toronto sätts i Lockdown i 28 dagar.
Mycket bra åtgärd. Att stänga ner lokalt den väst drabbade delen är väldigt klokt.
Så ska man göra med Stockholm oxå.

https://www.google.se/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2020/11/21/americas/toronto-lockdown-covid-intl/index.html
Citera
2020-11-22, 09:58
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Svea rike pekas nu ut som sämst på corona.

Inte oväntat

Nej precis, detta var helt väntat och helt i linje med den svenska politiken- "alla ska få".
Det går om en röd tråd i "välfärdsstrategin" som idioten Löfven propagerar för, alla ska få tillgång till bidrag, tillgång till utbildning, tillgång till sjukvård med mera, på toppen av isberget ska alla även få tillgång till Covid-19.

Grattis igen
Citera
2020-11-22, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det kan även ske med olika liknande virus. Det är hypotesen bakom ADE vid COVID19. Gammalt immunologiskt minne från endemiska coronavirus producerar dysfunktionella antikroppar. Läget på den fronten är att man inte vet fortfarande vad som riktigt händer i de allvarliga fallen. Man vet vad och ganska mycket hur men lite varför.

För SCoV2 ser det fortfarande ljust ut på mutationsfronten. Det ska vi vara glada för. Antikroppar mot det ursprungliga viruset ser ut att fungera mot de senaste mutationerna. Viktigt då i princip alla vacciner är baserade på RNA-kartan som publicerades i början av året. Varför vi inte har sett några funktionella mutationer i någon större utsträckning beror troligtvis på två faktorer. SCoV2 är ett väldigt stabilt virus som redan är ganska optimalt anpassat till människan. Eventuella mutationer konkurreras ut av viruset helt enkelt. Det här kan naturligtvis förändras och jag tror att det kommer att göra det med tiden och ställa till problem för t.ex. vaccin. Förhoppningsvis och troligtvis blir det då mildare och inte lika skadligt.
Den variant av viruset som idag är dominerande uppkom i månadsskiftet mars/april. Den har en mutation i spike-proteinet som är det som RNA-vaccinerna ger sig på. Just denna mutation verkar de klara av, men det visar på faran med att bara plocka ut en del av RNAt när man gör ett vaccin.

Det var också spike-proteinet som muterat hos minkarna i Danmark...
Citera
2020-11-22, 10:02
Medlem
"Sverige är sämst i världen på att hantera corona. Vi är sämst på att minska smittspridningen och vi är sämst på att isolera oss. Det skriver journalisten Emanuel Karlsten, som gått igenom OECD:s senaste rapport kring utvecklingen i världens länder.

Under pandemin har Sverige varit sämst i världen på att få ner r-talet, alltså den siffra som anger hur många personer som en coronasmittad person beräknas föra vidare smittan till. Medan det tog Malta, som var bäst, elva dagar att få ner r-talet till under 1 tog det 58 dagar för Sverige.

Under våren hade Sverige också problem med att få ned antalet nyinlagda på intensivvården. Medan Frankrike och Nederländerna minskade antalet på fyra veckor, tog det elva veckor för Sverige att nå samma nivå, enligt OECD."

Skriver AB
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-22 kl. 10:06.
Citera
2020-11-22, 10:03
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Om smittan fortsätter fördubblas var åttonde dag har vi 1000 döda om dagen vid jul. Hur många vi har i mars törs jag inte ens tänka på. Sverige måste stänga ner Nu!

Du höll på så här i våras med och skrev att allt skulle gå åt helvete.
Så här skrev du i Maj.

Det borde vara uppenbart för alla att det är så verkligheten ser ut.

1) Man blir inte immun.
2) Dödstalet är mycket högre än vad man medger, kanske över 10%.
3) Andra länder är på god väg att utrota smittan.
4) Svenska borgare som till varje pris ville hålla hjulen snurrande har försatt oss i den här situationen.

1) jo man blir immun, det är därför vaccinen fungerar
2) snarare lägre då alla med en diagnos inom 30 dagar tas med oavsett vad som sen orsakar dödsfallet.
3) covid härjar fortfarande med full kraft i dom flesta länder i världen.
4) länder med 1 miljard mäniskor har en sämre situation
Citera
2020-11-22, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag tror du missuppfattade mig en aning. Jag menade med trafikolyckorna att de agerar motkraft mot dödsfallen i Covid pga mindre rörlighet i samhället.

Och rörande blodproppen så håller jag med, men de kan ändå inte säga för den enskilda individen att det var pga Covid om det inträffar ett par veckor senare.
Right. Personligen så tror jag inte den effekten är stor. Det är bara trettiosex personer färre som dött i trafiken i år jämfört med 2019. Ett tiotal färre har också dött i arbetsplatsolyckor.

Sen finns det ett antal olycksslag som eventuellt kan tänkas öka när man får mer fritid, som fallolyckor och drunkning. Så jag skulle inte våga dra några slutsatser ännu om huruvida dödsolyckor som helhet har ökat eller minskat relativt 2019.
Citera
2020-11-22, 10:10
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"Sverige är sämst i världen på att hantera corona. Vi är sämst på att minska smittspridningen och vi är sämst på att isolera oss. Det skriver journalisten Emanuel Karlsten, som gått igenom OECD:s senaste rapport kring utvecklingen i världens länder.

Under pandemin har Sverige varit sämst i världen på att få ner r-talet, alltså den siffra som anger hur många personer som en coronasmittad person beräknas föra vidare smittan till. Medan det tog Malta, som var bäst, elva dagar att få ner r-talet till under 1 tog det 58 dagar för Sverige.

Under våren hade Sverige också problem med att få ned antalet nyinlagda på intensivvården. Medan Frankrike och Nederländerna minskade antalet på fyra veckor, tog det elva veckor för Sverige att nå samma nivå, enligt OECD."

Skriver AB

Enligt Tegnell var ju målet "flatten the curve". Dvs hade Sverige verkligen ambitionen/målet att snabbt få ner smittan?

Tegnell pratade dessutom om att han ville ha långsiktiga åtgärder så inga åtgärder var väl tänkta att fungera snabbt?

Inga överaskningar i rapporten utan helt i linje med Sveriges vägval i pandemin.
Citera
2020-11-22, 10:11
Medlem
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vi-behover-en-smartare-strategi-inte-en-argare/

Ja denna artikel säger det som behöver sägas som i ett nötskal. Jag blir så trött på senfärdiga Sverige. Vi är så helt oförmögna att ta till oss minsta lilla hjälpmedel som skulle kunna förbättra vår situation. Jobbar i en internationell organisation och har tät kontakt med kollegor i andra länder, speciellt våra grannländer. Och jag skäms. Tycker vår regering är så pinsam.

Nu finns appar som enkelt och kostnadsfritt gör ett jättejobb med smittspridningsspårning. Dessutom anonymiserade så nån integritetsproblematik finns inte. Men dessa ska vi tydligen inte använda. Vi vet tydligen bättre själva, tillsammans med 3 andra länder som är de enda i EU som inte använder appen. Rumänien, Bulgarien och Luxemburg är dessa 3 länder.

Jag blir så trött... styrningen av detta landet är under all kritik. Föreställ er liknande ledning i ett privat företag.... nej precis, konkursen vore ett faktum.

Ska sedan erkänna att jag tycker inte vi gör allt fel. Är glad för öppna skolor tex. Men det är mest av egoistiska skäl (för mina barns skull)

Gud hjälpe oss...
Senast redigerad av Laternan 2020-11-22 kl. 10:30.
Citera
2020-11-22, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Premissen med detta resonemang är att vaccinerade inte skulle sprida viruset, men jag vet inte om detta är visat.

Jag tror att de vaccinresultat vi har nu visar att Pfizer och Modernas vaccin ger ett mycket gott skydd mot att bli sjuk i covid-19, men jag tror inte att dom visar att man inte kan bli smittad av SARS-CoV-2 och bli smittspridare själv.

Jag kan ha missat något, men jag tycker Torbjörn har fel. Kan du tänkta dig om vi vaccinerar en massa 20-åringar som då blir nästinintill helt skyddade från covid-19risk. Hur tror du att dom kommer bete sig då? Antagligen ännu värre än nu.
De beter sig illa i vilket fall som helst.
Det effektivaste sättet att skydda de multisjuka och gamla är att bryta smittkedjorna och minska smittspridningen.
Citera
2020-11-22, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Helt rätt. Peet Tull tex har ju betydligt mer etiskt tänk så under hans tid hade detta varit en omöjlighet. Tegnell saknar uppenbart etik/moral så självklart tar han inte sådana hänsyn i sin strategi.

Det var väl Tull som försökte bromsa Tegnell i våras. Klok man.

AT är oetisk, ja, ljuger obehindrat och är varken bunden av läkaretik eller myndighetens etik, tydligen.

En hälsomyndighet som frontas av en läkare (!) och beter sig såhär, är verkligen kuslig.

FHM har en vetenskaplig image. Under den är det riktigt ruttet.
Citera
2020-11-22, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vi-behover-en-smartare-strategi-inte-en-argare/

Ja denna artikel säger det som behöver sägas som i ett nötskal. Jag blir så trött på senfärdiga Sverige. Vi är så helt oförmögna att ta till oss minsta lilla hjälpmedel som skulle kunna förbättra vår situation. Jobbar i en internationell organisation och har tät kontakt med kollegor i andra länder, speciellt våra grannländer. Och jag skäms. Tycker vår regering är så pinsam.

Nu finns appar som enkelt och kostnadsfritt gör ett jättejobb med smittspridningsspårning. Dessutom anonymiserade så nån integritetsproblematik finns inte. Men dessa ska vi tydligen inte använda. Vi vet tydligen bättre själva, tillsammans med 3 andra länder som är de enda i EU som inte använder appen. Rumänien, Bulgarien och Luxemburg är dessa 3 länder.

Jag blir så trött... styrningen av detta landet är under all kritik. Föreställ er liknande ledning i ett privat företag.... nej precis, konkursen vore ett faktum.

Ska sedan erkänna att jag tycker inte vi gör allt fel. Är glad för öppna skolor tex. Men det är mest av egoistiska skäl (för mina barns skull)

Gud hjälper oss...

Men det är ju ändå så att nuvarande regering (S och MP) gör vad deras väljare eftersträvar och försöker föra en jämlikhet covid-19 strategi. Just ett jämlikt samhälle är väl en av deras kärnfrågor. Detta går ju nu föra andra rekommendationer av världsledande forskare, t.ex. munskydd inom kommunaltrafiken. Så från det perspektivet så gör väl regeringen ett ganska bra jobb för att göra sina väljare nöjda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in