2020-11-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Immuniteten verkar ju funka jättebra. En av de 150 som utreds uttalar sig om hur kul det är att få en omgång till

"Madeleine Larsen, 35, fick covid-19 tidigt i våras.

Nu har hon blivit sjuk av coronaviruset för andra gången.

– Jag är livrädd. Jag vet ju hur jag hade det sist och hur lång tid det varade, säger Madeleine som nu legat nerbäddad i sängen en vecka med jobbig hosta och värk i kroppen

Madeleine Larsen från Forshaga i Värmland började få huvudvärk och känna sig trött för en dryg vecka sedan.

Förra söndagen var hon så sjuk att hon inte tog sig upp ur sängen och där har hon legat större delen av veckan som gått.

– Jag har hostat och hostat och har ont i lungorna. Jag har ont i huden i kroppen och har haft huvudvärk. Det går väldigt mycket upp och ner. Jag känner heller ingen smak eller doft, berättar hon.

I tisdags blev hon provtagen för covid-19 – och svaret var positivt.

Och hon blev inte särskilt förvånad eftersom symtomen var välbekanta.

Madeleine Larsen hade nämligen covid-19 redan i början av mars, vilket bekräftades av ett antikroppstest i maj.

Det visade sig alltså att hon är sjuk av coronaviruset för andra gången, vilket även Värmlands Folkblad rapporterat.

”Jag är livrädd”
– Jag är livrädd. Jag vet ju hur jag hade det sist och hur länge det varade, cirka åtta veckor, säger Madeleine.
"

Antikroppstest kan tyvärr ge hög falsk positivitet. Kommer alltid finns några 100 eller 1000 som fått falskt positiva antikroppstest och om de nu får ett positivt covid-19 senare så kommer det vara en rätt stor antal som tror sig haft det två gånger.
Citera
2020-11-21, 21:47
Medlem
Minegensyns avatar
Hur många är sammanlagt inlagda i Sverige för stunden?
Citera
2020-11-21, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Är i linje med andra studier där man funnit väldigt få smittade i kontakt med "asymptomatiska", och som skulle kunna vara smittade från andra källor.

Jag förstår inte syftet med att hela tiden förminska virusets farlighet.

Det kallas in extra-personal hela tiden till web-läkarna. Trycket är värre än i våras, allt är relativt men allt fler hänvisas till akutvård.

För tillfället jobbar jag inte med fysisk vård, men flera kollegor inom ambulansen säger att det är kö in i hallen. Bilarna står i kö och det ser ut som ett löpande-band när personal tar hand om nya patienter.

SÖS har nått Max, även Danderyd har nått gränsen. Dessa har gått från stabsläge till förstärkningsläge.

Det som händer är så jäkla förskräckligt så man saknar ord.

Om några veckor har vi en katastrof utan motstycke.
Citera
2020-11-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minegensyn
Hur många är sammanlagt inlagda i Sverige för stunden?

1650 på sjukhus
180 på iva
Citera
2020-11-21, 22:12
Medlem
Citat:
Results: Higher Covid death rates are observed in the [25/65°] latitude and in the [−35/−125°] longitude ranges. The national criteria most associated with death rate are life expectancy and its slowdown, public health context (metabolic and non-communicable diseases (NCD) burden vs. infectious diseases prevalence), economy (growth national product, financial support), and environment (temperature, ultra-violet index). Stringency of the measures settled to fight pandemia, including lockdown, did not appear to be linked with death rate.
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Peer-reviewed studie som visar att lockdowns inte fungerar:

Covid-19 Mortality: A Matter of Vulnerability Among Nations Facing Limited Margins of Adaptation

Finns ju länder som vidtar så starka åtgärder att dom nästan inte har några dödsfall. - och har man inga dödsfall kan det ju vara svårt påvisa vad det beror på..
Citera
2020-11-21, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Jag förstår inte syftet med att hela tiden förminska virusets farlighet.

Det kallas in extra-personal hela tiden till web-läkarna. Trycket är värre än i våras, allt är relativt men allt fler hänvisas till akutvård.

För tillfället jobbar jag inte med fysisk vård, men flera kollegor inom ambulansen säger att det är kö in i hallen. Bilarna står i kö och det ser ut som ett löpande-band när personal tar hand om nya patienter.

SÖS har nått Max, även Danderyd har nått gränsen. Dessa har gått från stabsläge till förstärkningsläge.

Det som händer är så jäkla förskräckligt så man saknar ord.

Om några veckor har vi en katastrof utan motstycke.

Studien har inget med viruset farlighet att göra.
Citera
2020-11-21, 22:17
Medlem
Hexen666s avatar
UK records 341 new Covid hospital deaths – down 121 on last Saturday – as new daily infections plummet by more than a QUARTER to 19,875

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8973049/UK-records-391-new-Covid-hospital-deaths-just-5-7-Saturday.html

Citat:
Britain has recorded 341 deaths from coronavirus - a 26 per cent drop on last week's 462 deaths as the number of cases also fell dramatically from 26,860 last Saturday to 19,875 today.

Citat:
In today's figures, patients who died of coronavirus in England were aged between 28 and 102. All except five, aged between 64 and 96, had known underlying health conditions and the deaths occured between June 3 and November 20.
Citera
2020-11-21, 22:25
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Asymptomatisk smitta verkar inte ske. Nature:

Post-lockdown SARS-CoV-2 nucleic acid screening in nearly ten million residents of Wuhan, China

Asymtomatisk smitta konstaterades redan i Tysklands första utbrott. Där en kvinna från kina som besökte ett företag ledde till ett större kluster. Räckte med att någon varit i samma rum som kvinnan.
Hon hade inga symtom som tex. hosta.

Efter det påvisades massor av fall av asymtomatisk smitta. Finns massor av artiklar i tråden.
Citera
2020-11-21, 22:26
Medlem
Citat:
Peer-reviewed studie som visar att lockdowns inte fungerar:

Covid-19 Mortality: A Matter of Vulnerability Among Nations Facing Limited Margins of Adaptation
Värdelös rapport. 160 länder kan inte ha en och samma definitivt av Lockdown.
Citera
2020-11-21, 22:26
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imber
1650 på sjukhus
180 på iva

Har glömt vilken sida som har den infon, orkar du kasta upp länken?
Citera
2020-11-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Intressant studie: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.11.20229708v1

Ja, det har jag även kommit fram till, genom att studera överdödligheten i länderna. En delförklaring kan det mycket väl vara.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-11-21, 22:28
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Asymtomatisk smitta konstaterades redan i Tysklands första utbrott. Där en kvinna från kina som besökte ett företag ledde till ett större kluster. Räckte med att någon varit i samma rum som kvinnan.
Hon hade inga symtom som tex. hosta.

Efter det påvisades massor av fall av asymtomatisk smitta. Finns massor av artiklar i tråden.
Vi vet mycket mer om smittan nu än vad vi gjorde då. Asymptomatisk smitta förekommer säkert men driver knappast smittan. T.om Fauci sade ju att asymptomatisk smitta aldrig har varit drivande för ett respiratoriskt virus, någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in